Håller på å felsöker en databox som sitter i en gaffeltruck.
Symptomen va att den tappade kontakten med allt.
Får sporadisk trafik på canbus och nivåerna ser schyssta ut. Får 16mhz klocka på båda cpu. (Microchip pic) däremot får jag ingen trafik till något eeprom. Varken sda eller scl. Får dock höga nivåer.
Borde man inte se lite trafik där?
Svårt mäta på detta kort då det är doppat i coating av typ ”tjock seg kola”.
Borde det inte vara trafik från detta EEPROM?
Borde det inte vara trafik från detta EEPROM?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Borde det inte vara trafik från detta EEPROM?
Kan ju vara så att den bara läser in lite värden från EEPROM vid uppstart av systemet.
Om jag tänker högt. Alla databoxar till bilar som jag jobbat på så har det varit sprickor i lödningarna där kontakten går in till kortet.
Eepromen kanske bara lagrar senaste inställningar när trucken stängdes av. Då är det inte mycket trafik.
Eepromen kanske bara lagrar senaste inställningar när trucken stängdes av. Då är det inte mycket trafik.
EEPROM brukas användas till att spara inställningar och div. data.
Då det ofta är seriell åtkomst tar det tid att läsa/spara data - i datortid är det låååång tid.
Av den anledning hämtar man inställningar när µC'n startar upp - och kanske om någon parameter ändras.
Alltså kommer det att vara "tyst" under en test där inget trimmas/justeras.
Då det ofta är seriell åtkomst tar det tid att läsa/spara data - i datortid är det låååång tid.
Av den anledning hämtar man inställningar när µC'n startar upp - och kanske om någon parameter ändras.
Alltså kommer det att vara "tyst" under en test där inget trimmas/justeras.
Ni hade alla rätt. Precis vid strömpåslag så gick det databurstar från båda EEprom. Vi vet inte vad som sägs, men vi vet att CPU jobbar iaf. Det är ju bra det. Ser dessutom på strömförbrukningen att den är helt stabil = cpu bootar inte om i loop.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
”tappade kontakten med allt”
Hur ser det ut, är det olika anslutningar för allt?
Går de signalerna direkt till processorn eller sitter det något mellan? Hur får det spänning?
Det jag funderar på är om det finns en gemensam nämnare.
Hur ser det ut, är det olika anslutningar för allt?
Går de signalerna direkt till processorn eller sitter det något mellan? Hur får det spänning?
Det jag funderar på är om det finns en gemensam nämnare.