Hjälp att identifiera gammalt UHF-slutsteg
Hjälp att identifiera gammalt UHF-slutsteg
Har kommit över ett äldre slutsteg som med all sannolikhet är ett hemmabygge, eventuellt en byggsats.
Finns ingen annan information än att det på ena sidan med penna är skrivet PA 70cm samt 12V. Glassäkringen är på 6,3A och så det kan inte vara någon större uteffekt.
Har försökt googla på både beteckningen på trissan samt texten på kretskortet men utan en enda träff.
Finns det kanske någon här som är bättre på att googla eller kanske känner igen kortet t.om?
Finns ingen annan information än att det på ena sidan med penna är skrivet PA 70cm samt 12V. Glassäkringen är på 6,3A och så det kan inte vara någon större uteffekt.
Har försökt googla på både beteckningen på trissan samt texten på kretskortet men utan en enda träff.
Finns det kanske någon här som är bättre på att googla eller kanske känner igen kortet t.om?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp att identifiera gammalt UHF-slutsteg
Spännande. Hittar inget på det där chippet öht. Militärt? Ser ut som 60-70 talsprylar nästan. Resterna av en piratradiosändare?
Transistorn är tillverkad av CTC
Transistorn heter CD3574.
Det går att hitta data på en hel del andra CTC-trissor, men denna verkar svår
Transistorn heter CD3574.
Det går att hitta data på en hel del andra CTC-trissor, men denna verkar svår
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag tolkade det också som CD3674. Googlat på båda alternativen men får mest upp värmepumprelaterade träffar.
Nej inget piratradiorelaterat. Steget kommer från en vindsrensning på den lokala amatörradioklubben. Antagligen intrimmat för tx runt 432-434MHz.
Kan ha använts som försteg under 80-talet då det kördes mycket tävling på vhf och uhf med bra effekt från klubben men inte hittat någon som känner till något om detta.
Jag får väl helt enkelt koppla upp det och börja experimentera tills dess jag hittar mer info.
Nej inget piratradiorelaterat. Steget kommer från en vindsrensning på den lokala amatörradioklubben. Antagligen intrimmat för tx runt 432-434MHz.
Kan ha använts som försteg under 80-talet då det kördes mycket tävling på vhf och uhf med bra effekt från klubben men inte hittat någon som känner till något om detta.
Jag får väl helt enkelt koppla upp det och börja experimentera tills dess jag hittar mer info.
Testa med att posta i amerikanska amatörradioforum eller grupper.
Transistorn som tillverkades 1979 såldes som urlödd ur militär utrustning av BHIAB Electronics år 1985. Den kan ge 50 W ut vid 432 MHz, jag har två i parallell som ger 100 W vid 28 V DC-matning med 10 W driveffekt i linjärdrift. Andra beteckningar är TP3674, 2N6439 (mina exemplar) och C2M60-28. Bygg in ett lågpassfilter innan du släpper ut effekt i antenn och för SSB ska basspänningen vara stabiliserad, lämplig viloström då 75-100 mA.
Lennart
Lennart
Senast redigerad av lennon 31 augusti 2022, 21:41:56, redigerad totalt 2 gånger.
hör av dig till Gert och fråga om han vet något mer, tredje bilden från slutet:
http://kevlange.se/photoalbum14.html

http://kevlange.se/photoalbum14.html