Samsung TV startar ej (QE75Q6FNAT)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hadokk

Samsung TV startar ej (QE75Q6FNAT)

Inlägg av Hadokk »

Hej!

Vill rådgöra lite med den samlade hjärntrusten här på elektronikforumet.

Har en Samsung TV (QE75Q6FNAT) från 2018 som bråkar, det började med att den under några veckor hade ett helt jämt horisontellt mönster (tänk att typ var 20:e rad med pixlar var svarta i övrigt helt OK). Nu startar den inte bilden när man trycker på powerknappen på fjärren, man ser att power-LED:en tänds och det klickar till i ngt relä men den stängs av direkt.

Min teori, men det här jag vill ha er input, är att det är ngt fel på powermodulen nu (tänker spontant på svullna kondingar eller så) i och med att den inte startsr ordentligt. Men vad tror ni, kan "rasterfelet" som fanns innan den la av helt också vara relterat till dåliga spänningar från powermodulen eller är det mer sannolikt något annat?

Ska ta mig kragen och montera ner aset från väggen och försöka komma in i den, är dock lagom sugen om den samlade expertisen här dömer ut den, dvs om jag försöker reparera modulen eller köper en ny modul och rastret sannolikt kommer finnas kvar enligt er. Så vad tror ni? Hit me med era teorier!

Och ge mig lite styrka, fotbollssäsongen har dragit igång och TV:n är svart sen början på sommaren! :)

TV:n: ---> https://www.dustin.se/product/501110301 ... cification
PSU:t ---> https://spares2repair.co.uk/samsung-pow ... 75e7nr-nhs

Tillägg:
Efter att skärpt till mig och googlat lite närmare ser jag att det finns färdiga "repiar-kit" för aktuellt PSU, exempelvis https://www.coppelltvrepair.com/p/2098/ ... fc-circuit borde ge en indikation om att det kanske är en modul behäftad med standardfel?

///H
Användarvisningsbild
Danny

Re: Samsung TV startar ej (QE75Q6FNAT)

Inlägg av Danny »

Samsung har avkänning för fel i själva panelen och då vägrar starta eller fastnar i bootloop.

Edit: Hittade ett youtube klipp ang det problemet.

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Hade en liknande tv där själva kortet som tar emot fjärrens signaler felade. Så jag drog ur sladden som gick från kortet till själva modermodemet. Testa att slå på tv efter det med knapparna som sitter på tv'n, och då funkade det. Så då viste jag att det var mottagarkortet som felade.
Inte säkert att det är samma sak, men om du har tv'n öppen är det lätt att testa.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Felet på det lilla kortet är ganska känd, men det är inte det som är fel på denna TV
Danny är på rätt spår
Tror inte på nätdelen. Dom repsatserna som finns är när nätdelen är helt paj ( DÖD )
Skriv svar