Felmeddelande vid installation av grafikkort
-
Felmeddelande vid installation av grafikkort
Hejsan.
Installerade idag min zalman vf700 cu på mitt radeon 9600pro kort.
Jag har haft problem med drivrutinerna innan och har haft lite problem i windows mm.
Men iaf. När jag hade satta dit kylaren tänkte jag att jag lika gärna kunde installera om mina drivrutiner.
När jag har tagit bort dem och startat om datorn visas en ruta nere vid klockan att grafikkortet har hittats mm. Sedan kommer en installation som windows vill installera. ifall man trycker nästa undrar den ifall man vill ladda hem drivrutiner från internet eller lokalisera egna drivrutiner. När jag tycker nästa ser jag att detta är inte rätt. så jag trycker på avbryt och då kommer det upp där nere vid klockan igen att grafikkortet kanske inte kommer fungera korrekt.
Sedan när jag installerar mina drivrutiner (de senaste från catalyst) Så går det felfritt. Men ibland kan datorn bara hänga sig när man är ute på internet och muspekaren flyger upp i vänstra hörnet och blir en ganska stor randig fyrkant. sedan fryser sig musen och datorn startar om.
Vad kan detta vara?
Och hur gör jag för att trycka på avbryt på den installen som windows vill göra utan att meddelandet "grafikkortet kommer kanske inte fungera korrekt"
Oerhört tacksam för svar.
Installerade idag min zalman vf700 cu på mitt radeon 9600pro kort.
Jag har haft problem med drivrutinerna innan och har haft lite problem i windows mm.
Men iaf. När jag hade satta dit kylaren tänkte jag att jag lika gärna kunde installera om mina drivrutiner.
När jag har tagit bort dem och startat om datorn visas en ruta nere vid klockan att grafikkortet har hittats mm. Sedan kommer en installation som windows vill installera. ifall man trycker nästa undrar den ifall man vill ladda hem drivrutiner från internet eller lokalisera egna drivrutiner. När jag tycker nästa ser jag att detta är inte rätt. så jag trycker på avbryt och då kommer det upp där nere vid klockan igen att grafikkortet kanske inte kommer fungera korrekt.
Sedan när jag installerar mina drivrutiner (de senaste från catalyst) Så går det felfritt. Men ibland kan datorn bara hänga sig när man är ute på internet och muspekaren flyger upp i vänstra hörnet och blir en ganska stor randig fyrkant. sedan fryser sig musen och datorn startar om.
Vad kan detta vara?
Och hur gör jag för att trycka på avbryt på den installen som windows vill göra utan att meddelandet "grafikkortet kommer kanske inte fungera korrekt"
Oerhört tacksam för svar.
Du kan kanske manuellt hänvisa windows till catalyst-drivisarna för att få bort meddelande.
Vad gäller krascherna så kan det ju tänkas vara ganska mycket. Men eftersom det uppkom i samband med kylflänsbytet så skulle ju det kunna vara det som är orsaken. Har du monterat kylflänsen rätt och ordentligt? Finns det tempsensor i grafikkortet du kan kolla? Eventuellt kan ökad luftgenomströmning runt kortet hjälpa. Prova dig fram lite.
Vad gäller krascherna så kan det ju tänkas vara ganska mycket. Men eftersom det uppkom i samband med kylflänsbytet så skulle ju det kunna vara det som är orsaken. Har du monterat kylflänsen rätt och ordentligt? Finns det tempsensor i grafikkortet du kan kolla? Eventuellt kan ökad luftgenomströmning runt kortet hjälpa. Prova dig fram lite.
-
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Eftersom du kan installera originaldriv utan problem tror jag inte problemet ligger där. Men det kan vara värt att testa att ta bort alla driv till gkortet, starta om och klicka avbryt direkt när Win vill installera och installera Catalyst.
Stor randig fyrkant låter å andra sidan som värme eller hårdvarufel...
Stor randig fyrkant låter å andra sidan som värme eller hårdvarufel...
-
Men det konstiga är att det händer inte i spel då man tycker att det skulle vara värmen. När jag är inne på lunar så händer det någon gång och igår gick jag in på snyggst en gång och då hängde de sig också. Jag är nästan säker på att det är något vajsing med grafikkortet. Om jag bara kunde installera det utan att det kommer upp "grafikkortet kommer KANSKE inte fungere korrekt" Och just det kanske är ju ett faktum. Det funkar verkligen inte som det ska. Men spel och annat funkar kanon. Det flyter på mm.
Ja detta är verkligen ett mysterium.
Man kanske skulle prova memtest också. Förstår mig bara inte på de programmen.
Ja detta är verkligen ett mysterium.
Man kanske skulle prova memtest också. Förstår mig bara inte på de programmen.
"grafikkortet kommer KANSKE inte fungere korrekt" betyder bara att Windows inte hittade någon lämplig drivrutin. Det betyder inte att du nödvändigtvis får problem. Men eftersom du har installerat catalyst-drivisarna nu så ska det vara löst. Är du säker på att de nya drivrutinerna används? Kolla i Enhetshanteraren vad det står om drivrutinerna när du dubbelklickar på ditt grafikkort.
Får du någon annan form av artifakter? Konstiga streck på skärmen eller fönster som blir "grötigt" halvtransparenta?
Får du någon annan form av artifakter? Konstiga streck på skärmen eller fönster som blir "grötigt" halvtransparenta?
-
Nu när jag tänker efter så blir det bara problem när jag är ute på internet (har en sida uppe) För jag tror iaf inte att musen har åkte upp till vänstra hörnet och blivit en randig fyrkant när jag har hållt på i windows. Börjar undra ifall det är någon webläsare som gör det. Jag har inte märkt att det har hänt när man spelat något i spel.
Kom ihåg att GTA San Andreas kunde hänga sig i kanske 10 sek och bli svart och sedan kunde man spela igen. Men när man stängde ner spelet sen när man inte ville spela mer så hade upplösningen i windows ändrats till en upplösning på 1024x768.
Kom ihåg att GTA San Andreas kunde hänga sig i kanske 10 sek och bli svart och sedan kunde man spela igen. Men när man stängde ner spelet sen när man inte ville spela mer så hade upplösningen i windows ändrats till en upplösning på 1024x768.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det låter som om grafikkortet har problem med vissa färger och "kanaler".
För övrigt kan drivrutinproblem ge de flesta skumma resultat. Avinstallera och installera om drivrutinerna från *skiva*. Mycket talar för att installtionen gick snett eller att du valt fel drivrutiner.
Liknande fel kan bli när någon av minneskretsarna på grafikkortet är på väg att ge upp, men då skulle du inte fått det felmeddelandet.
För övrigt kan drivrutinproblem ge de flesta skumma resultat. Avinstallera och installera om drivrutinerna från *skiva*. Mycket talar för att installtionen gick snett eller att du valt fel drivrutiner.
Liknande fel kan bli när någon av minneskretsarna på grafikkortet är på väg att ge upp, men då skulle du inte fått det felmeddelandet.
-
Nu har jag suttit i nästan 1 timme framför internet explorer och det har inte varit något problem. Jag ska använda denna webläsaren i någon dag och se vad som händer. Ifall det inte kommer upp något skumt på skärmen och datorn startar om så är det garanterat Firefox som cpar upp allt. Konstigt bara att det har funkar bra för ca 1 månad sen med firefox och allt annat. Men någon gång ska la ett frogram cpa sig. Men men. Vilka andra drivrutiner skulle ni recomendera till mitt grafikkort då?
-
- JimmyAndersson
- Kontakt: