Styra scenljus till musik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos

Styra scenljus till musik?

Inlägg av Glattnos »

Jag vill ha ljus som jag kan programmera till specifika låtar(så det blir synkat). Jag har försökt läsa på och det är som vanligt en djungel. Jag har sett att det finns USB till DMX donglar/kablar som gör att man kan styra ljus med DMX från datorn.
Är det någon som kan sånthär och kan förklara lite mer och föreslå specifika prylar man behöver?

Jag har en MacBook Air M1 som jag vill köra det ifrån helst, jag har även Ableton musik-programvara men skulle nog föredra något enklare(kanske GarageBand om det fungerar).
Det ska ju inte kosta mer än nödvändigt för det är bara för hemmabruk i liten studio. Lampor med DMX-styrning har jag lite bättre koll på än själva mjukvaran och DMX-interfacet, men även förslag på billiga lampor är välkommet om det är någon som har erfarenhet :)
Om nån har nått intressant att sälja så kan det vara ett alternativ också :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Styra scenljus till musik?

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul idé :)

Tyvärr kan varken Ableton Live eller GarageBand styra DMX-grejer.
För länge sedan såg jag omvandlar-burkar från MIDI till DMX. Kan tänka mig att det finns DIY-varianter på nätet. (Look mum no computer brukar styra både ljud och ljus med sina maskiner..)

Isåfall kan man ju göra vanliga MIDI-spår som styr DMX-grejerna. (Nackdelen är väl bl.a att man blir begränsad till 16 kanaler.)

Ett annat alternativ är att ha en separat ljus-”sequencer” som synkas med musikprogrammet, men då förlorar man möjligheten att hela projektet sparas i 1st fil. (Det blir ju så 1st för musiken och 1st för ljuset.)

Edit: Råkade skriva ”ljud” istället för ”ljus” i början av sista stycket.
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 juli 2022, 21:52:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Har själv använt Audacity för att styra DMX efter ljud. I Audacity kan man lägga till "etikettspår"/"label track" som man sedan kan exportera som en textfil med tider och etikett-namn. Ett annat program gjorde sedan om textfilen till DMX.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det får du jättegärna berätta mer om. :drool:

Behöver etikett-spåren vara utformade på något speciellt sätt? Vet du vad programmet heter eller vad man ska söka på?

Jag använder nästan uteslutande Bitwig till musik nu för tiden och blev nyfiken på att fixa något script för detta.
(Måste passa på att nämna att Bitwig är ett otroligt bra musikprogram/DAW.)
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

JimmyAndersson skrev: 12 juli 2022, 19:36:24Isåfall kan man ju göra vanliga MIDI-spår som styr DMX-grejerna.
Det är nog precis så jag vill göra :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det verkar som det smidigaste sättet. Iallafall så som jag skulle vilja ha det. :)

Jag började leta lite nu och det verkar finnas flera sätt.
Min sökning:
https://www.google.se/search?q=control+ ... 8&hl=sv-se

Jag har inte hittat något konkret än. Men jag ska fortsätta leta. Blev ju själv nyfiken ju.. :)
Skriv svar