Plockas isär

Full med skit, här kan man se värmeslingan till det bakre handtaget, nån bronsliknande metall. Borde ha mätt resistansen, hinner ännu.

Cylindern ser fin ut, mikrometern säger den är exakt 42.00 mm ännu efter 46 år. Nikasil håller bra.

Kolven lite värre men Ok, ny ring får den

Brytaren till den elektriska handtagsvärmen är sönder, jag ska försöka fixa den.

Alla delar då det börjar bli redo för montering. Kolvringen bytt, nya bränsleslangar, nya tätningar till vevhuset.

Blästrat ljuddämparen och cylindern och målat med högtempsfärg

Tillbaka i en del och testad, och den funkar faktiskt! Tankat med Stihl motomix 2T.

Några barnsjukdomar ännu verkar det som den har, tror jag lagt avluftningsventilen fel väg. Men orsaken jag gjorde denna tråd på detta forum är p.g.a. den elektriska uppvärmningen av handtagen. Sågen har en generator som skickar ström igenom värmeelement. Men till det främre handtaget är insidan helt tom. Jag vet inte om originalhandtaget är borta eller vad som hänt. Men jag vill ha det att fungera som original.
Tomt var de här...

Man kan se i bild från manualen hur det borde se ut:

Man kan se kretsen går från generatorn till brytaren -> bakre värmeelementet -> främre värmeelementet -> till chassit?
Jag kan från bilden räkna antalet loopar och ta diametern på rörets insida och från det få en aning om hur lång den borde vara. Men jag vet inte hur tjock den bör vara, hade jag hittat nån med samma såg hade dom kunnat mäta motståndet och från det kunde man tagit fram ett motsvarande element. Men ingen tur där.
Jag tror inte det ska vara lika tjockt som elementet i det bakre handtaget som var ganska maffiga. Men kan man tänka sig att dom ska bli lika varma som varandra, då kunde man använda det bakre elementet istället tänker jag. Sen tar man typ nichrome tråd eller nåt till passlig längd/tjocklek för att få samma motstånd.