Jag har just nu ärvt en 3-faskonstruktion som är ute på marknaden. Den hade pistolskottsproblem vid kortslutning som jag har åtgärdat.
När vi då gör kortslutningstester så dör en annan icke-isolerad krets, fasspänningsmätningen.
Jag har tidigare nämnt till uppdragsgivaren att jag starkt var emot denna konstruktion så jag kan svära mig fri. Den mäter fasspänningen direkt, oisolerat, in i processorn och måste då någonstans ha en relativt hård koppling mellan nolla och logikjord om jag förstår det rätt. (Jag saknar den systeminformationen just nu, den antas sitta på ett annat kort.)
Spänningen mäts direkt i en MCU AD med en spänningsdelning/LP och två schottky som över/underspänningsskydd.
Problemet visar sig när vi kortsluter två faser så att proppen ryker, dvs kortslutningen ligger helt utanför denna krets, men den går ju genom kortet. Efter kortslutningen så är de två kortslutna fasernas AD ben rökta och visar fel värde. Vid processorbyte är allt ok igen.
Jag kommer formodligen göra om hela konstruktionen om jag nu lyckas hitta någon bra isolering på öppna marknaden men vad jag för mitt liv inte kan förstå är hur dessa pinnar dör?
Hade det varit fas till nolla kortslutning så hade jag haft några förklaringsmodeller men inte fas till fas. Jag kan inte ens deduktivt utesluta om det är överspännig eller överström eller vilket håll den hypotetiska strömmen isf går.
Finns det någon fantom som kan komma med någon bra idé här?

Bifogar slarvigt ritad schemabild. [media]https://ibb.co/NWnNtkV[/media]
Editerad: La till bilden direkt.