dc-motorstyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
jens

dc-motorstyrning

Inlägg av jens »

Hej jag är total nybörjare och är sprängdålig på elektronik och har ett litet problem. Är ute efter ett litet kretskort som jag kan reglera hastigheten på en liten dc-motor med hjälp av 2st tryckknappar (+),(-)(med någon sorts låsfunktion oxå.).Har hittat byggsatser fast endast med potentiometer. motorns värden är, 1,5-3,0V 2,4V konstant obelastad 0,12A max 0,4A. På kretskortet skulle jag oxå vilja ha ett uppladdningsbart batteri samt uttag för detta. Skulle detta gå att tillverka i storleken ca 25mmx30mmx15mm.
Ge gärna tips om företag som kan tillverka detta till mig i en större skala.

tack på förhand Jens
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva styrningen kan enkelt åstakommas med en liten PIC12F683 (t.ex., 8 pinnig ytmonterat sak) med PWM samt en N-MOSFET. Med ett par ytmonterade knapper kan storleken lätt hållas inom den storlek du anger.

Kruxet med storleken är att för billigaste produktion bör komponenterna enbart monteras på ena sidan. Sedan vill du även ha batteri i storleken och då börjar det bli trångt, förvisso fullt möjligt men det blir inget stort batteri.

Kontaktdon fyller en jäkla massa när man börjar jaga storleker så du får nog klura ut först hur mycket energi du måste ha (= batteristorlek), vilken kontaktdon till laddning som är bäst och sedan se om resten får plats.

Massproduktion.... jaaaa... googla på 'legotillverkning' annars har min arbetsgivare lite kontakter som kanska kan göra det.
Skriv svar