Behöver tips på felsökning varvtalsstyrd poolpump
Behöver tips på felsökning varvtalsstyrd poolpump
För några år sedan tog åskan död på vår varvtalsstyrda poolpump. Vi tog det på försäkringen ihop med annat som gick sönder och skaffade en ny likadan. Nu har den nya pumpen också gått sönder så jag står med två trasiga pumpar och tänkte åtminstone få ihop en fungerande. Den nya går trögt i axeln och det hade läckt ut vatten, så gissningsvis är det från början ett mekaniskt fel som sedan gjort att det kommit in vatten i elektroniken.
Den gamla pumpen löste ut säkringarna när man stoppade i stickproppen och den nya gör nu likadant.
Den gamla hade synilga skador iform av en exploderad diod.
Den nya hade ett exploderat NTC-motstånd.
Jag flyttade den till synes hela dioden från den nya pumpen till den gamla i hopp om att den skulle fungera, men när jag stoppade i stickproppen så sa det poff och NTC-motståndet gick sönder även i denna.
Nu sitter jag alltså med två pumpar varav en går trögt att vrida runt. Två styrkort där båda har exploderade NTC-motstånd och en saknar diod.
Jag har lagat mycket i mina dar men är något vilsen på denna typ av kraftelektronik. Det är trots allt 1,1kW motor.
Den gamla pumpen löste ut säkringarna när man stoppade i stickproppen och den nya gör nu likadant.
Den gamla hade synilga skador iform av en exploderad diod.
Den nya hade ett exploderat NTC-motstånd.
Jag flyttade den till synes hela dioden från den nya pumpen till den gamla i hopp om att den skulle fungera, men när jag stoppade i stickproppen så sa det poff och NTC-motståndet gick sönder även i denna.
Nu sitter jag alltså med två pumpar varav en går trögt att vrida runt. Två styrkort där båda har exploderade NTC-motstånd och en saknar diod.
Jag har lagat mycket i mina dar men är något vilsen på denna typ av kraftelektronik. Det är trots allt 1,1kW motor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Behöver tips på felsökning varvtalsstyrd poolpump
Spontant kan jag gissa att pumpen är kinesisk. Jag hade sökt på AliExpress för ny elektronik. Om du finner någon lika dan, välj snabbfrakt via DHL eller liknande. Kina står stilla annars p.g.a. restriktioner.
Det borde väl gå att prova motorerna utan varvtalsstyrningen?
Har försökt rita upp de grövre delarna av huvudkortet/nätdelen.
Ursäkta det fula gratisritprogrammet..
Med reservation för att jag kan ha tolkat kortet fel, men det ser ut som en Boost-konverter som matar motorn.
Varför ett relä med exploderande NTC parallellt? LÄgger här också in referensschema från ST:s datablad på L4981BD som sitter mitt på kraftkortet
Ursäkta det fula gratisritprogrammet..
Med reservation för att jag kan ha tolkat kortet fel, men det ser ut som en Boost-konverter som matar motorn.
Varför ett relä med exploderande NTC parallellt? LÄgger här också in referensschema från ST:s datablad på L4981BD som sitter mitt på kraftkortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Från första skissen, där kan du koppla loss trådarna som går till motorn
bara för att konstatera att likriktaren och effekttrissan är hela eller kortis.
Då får du veta om det är motorn eller matningen till den som strular
Eftersom NTC ser ut som den gör så är nog tvärkortis i trissan eller likriktaren eller motorn
bara för att konstatera att likriktaren och effekttrissan är hela eller kortis.
Då får du veta om det är motorn eller matningen till den som strular
Eftersom NTC ser ut som den gör så är nog tvärkortis i trissan eller likriktaren eller motorn
NTC ska begränsa inrusningsströmmen så inte 10A säkringen går sönder.
När DC-kondensatorerna laddats upp slår reläet till och NTC används inte mer.
Om reläet av någon anledning inte får spänning så kan NTC brinna upp.
Att mäta upp om mosfet har kortslutning är ju också en bra början som sagts.
Kan rekommendera Kicad och Qelectrotech som två bra gratisprogram för elritningar.
Jag beställer hem några av varje, NTC, MOSFET, dioden och bryggan. Kostar så lite i sammanhanget. Återkommer efter det.
Något att tänka på vid köp av NTC? Det står 8,0 vilket jag förstår är resistansen vid 25C. Är det bara att köpa vilket som helst på 8 ohm och med så stor strömtålighet som möjligt? Blir det mer robust att köpa 2st 16 ohm och parallellkoppla eller kommer NTC göra att det blir skev balans?
Något att tänka på vid köp av NTC? Det står 8,0 vilket jag förstår är resistansen vid 25C. Är det bara att köpa vilket som helst på 8 ohm och med så stor strömtålighet som möjligt? Blir det mer robust att köpa 2st 16 ohm och parallellkoppla eller kommer NTC göra att det blir skev balans?
Valfri 8 Ohms NTC i samma effektstorlek kommer fungera. Vill du gardera dig kan du ta en kraftigare (om det får plats).
2st 16 Ohms krånglar bara till det.
Eftersom reläet slår till så snabbt ska det normalt inte hinna bli särskilt varmt.
Dioder och transistorer kan du undersöka efter kortslutning med multimetern i diodläge. Mät på alla varianter av placering på röd och svart sladd, rapportera dina värden här.
2st 16 Ohms krånglar bara till det.
Eftersom reläet slår till så snabbt ska det normalt inte hinna bli särskilt varmt.
Dioder och transistorer kan du undersöka efter kortslutning med multimetern i diodläge. Mät på alla varianter av placering på röd och svart sladd, rapportera dina värden här.
Halvgammal tråd, men:
Om åskan stekte den ena pumpen och den andra dog av vatten så är det väl enklare att korsbefrukta kretskortet från den vattnade pumpen med mekaniken från den åskade pumpen?
Värt är väl dock att kolla att den ej vattnade pumpen faktiskt funkar elektromekaniskt, d.v.s. att åskan inte tog isolationen i motorn eller liknande.
Captain Obvious kommer med ett sidospår och rekommenderar hyggliga överspänningsskydd med gasurladdningsrör, och om det inte redan finns åskledare så är det kanske bra att ha en riktig åskledare istället för att poolen agerar åskledare.
Om åskan stekte den ena pumpen och den andra dog av vatten så är det väl enklare att korsbefrukta kretskortet från den vattnade pumpen med mekaniken från den åskade pumpen?
Värt är väl dock att kolla att den ej vattnade pumpen faktiskt funkar elektromekaniskt, d.v.s. att åskan inte tog isolationen i motorn eller liknande.
Captain Obvious kommer med ett sidospår och rekommenderar hyggliga överspänningsskydd med gasurladdningsrör, och om det inte redan finns åskledare så är det kanske bra att ha en riktig åskledare istället för att poolen agerar åskledare.