Kylskåpskompressorn pyser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
XLM

Kylskåpskompressorn pyser

Inlägg av XLM »

Har rengjort kondenstråget bakom kylskåpet men det var fasen vad svårt det var att få ut.
Det sitter nåt slags kopparrör som en antenn som kommer ut ur kompressorn och jag var tvungen att böja undan det för att få ut kondenstråget. Märkte att det blev lite tiltat fast jag var jätteförsiktig.
Nu när jag skulle sätta tillbaka tråget fick jag bända lite på röret igen och fasen också, då började det pysa ut nån gas!!
Vem tusan har konstruerat detta? Inte är det en kvinna i alla fall!! 😂 👩🏼

Jag snabbade mig på att hitta vulktejp och band runt röret men det fortsätter pysa.
Kommer kylskåpet paja nu? Eller kompressorn menar jag.

Hoppas nån har nåt svar, kanske till och med ett tips på hur jag kan rädda den! 🙏🏼
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kylskåpskompressorn pyser

Inlägg av TomasL »

Ja, du har brutit av påfyllnadsröret, antingen skrotar du det (beroende på hur gammalt det är) eller också ringer du en reparationsfirma för vitvaror.
Gissar dock, att det blir billigare att skrota och köpa nytt än att reparera.
Eftersom all köldmedia läckt ut, så kommer skåpet inte att fungera längre.
Det är inte tänkt att detta tråg skall tas bort.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om det har runnit ner gojs där tidigare, så tips till nästa kylskåp :D :
om något som möjligen kan släppa ifrån sig vätska ska läggas i kylskåpet, lägg det i en behållare.
En kompis stoppar in allt möjligt löst i sitt kylskåp och bara lägger det på en hylla. Det blev inte så bra efter att en fryst köttbit tinat på hyllan, och det visade sig att plasten runt inte var tät.
Fy fasen vad det luktade ruttet bakom kylskåpet efter ett tag. :sick: Och där var det som en labyrint som det rann genom innan det nådda kärlet på kompressorn. Det var inte så lätt att rengöra.
Tandborstar, tops och piprensare, och en massa diskmedel och vatten.
XLM

Inlägg av XLM »

Okej, så jävla trist!
Kylskåpet är förvisso rätt gammalt och kylen har haft lite dålig kyla på senaste så jag läste manualen till den och där står det att man visst ska rengöra tråget. Se bilden.
Frysen funkar jättebra.
Det är galet att det är så sjukt dåligt konstruerat.
Ett jäkla rör i koppar som sticker upp som en antenn. Vad har den för syfte egentligen?
Inte för att det spelar nån roll längre, det är ju ändå förstört.
1B76BCCE-CABC-45F9-BD00-AA0BB38E2E9B.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ok, det var nytt för mig, har aldrig sett sådana instruktioner tidigare.
Oavsett, det röret används vid tillverkningen för att fylla på köldmedia, när skåpet är uppfyllt, kläms röret åt, och löds igen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis, så det måste helt enkelt sticka ut som en stump. Ska ej böjas över huvud taget.
De hade ju kunnat välja en kompressor med rörstumpen åt ett annat håll om de nu vill att man ska kunna ta ut kärlet.

Jag har aldrig tagit bort kärlet på något av mina kylskåp och det har aldrig luktat illa. Det enda som funnits där i har varit damm.
Å andra sidan har jag aldrig lyckats spilla något som runnit ner i hålet på insidan, så jag vet inte vad det skulle vara som kan börja lukta. :humm:
Möjligt att det kan lukta av blött damm om det samlas väldigt mycket kondens där i, men om det ständigt är vatten där i är det nog dags att skaffa nytt skåp ändå.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det bara är en styck kompressor bak på skåpet så har också frysen lagt av men hålla kylan nån tid så det inte märks men inte hålla i flera dagar så att säga, är det två kompressorer bak så bör dock frysen fungera som vanligt.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev: 23 april 2022, 21:18:47 Precis, så det måste helt enkelt sticka ut som en stump. Ska ej böjas över huvud taget.
De hade ju kunnat välja en kompressor med rörstumpen åt ett annat håll om de nu vill att man ska kunna ta ut kärlet.

Det finns gott om mysko lösningar när det gäller vitvaror och tar man det billigaste och smäller ihop blir ju lösningarna därefter vilket jag fick erfara när jag startade med att reparera vitvaror för några årtionden sen. Påfyllnadsrör finns både i koppar och järn, man kan böja dom MEN då måste man ha avsett verktyg för att böja just den dimensionen med annars kan det säga "Knick" och så var det gjort, bara att köpa nytt eller fylla och försluta.

Ett gammalt antikt kylskåp aĺa bänkmodell stod här när jag flyttade in, enda som gick var kompressorn för nån hade roat sig med avfrostning medelst morakniv. :bravo: Fattig som jag var så pytsade jag i gasol utan att vacuumsuga och se på f*n, skåpet levde igen och funkade 4 år och funkade fortfarande när nya kyl-frysen som grannen slängde ut fick ta dess plats för grannens "gamla" kyl-frys var "bara hopplöst omodern och jättegammal" dvs. max 5 år. :lol:

Att detta gamla härke som jag återupplivade skulle funka trodde jag aldrig och definitivt inte utan vacuumsugning, gasolfyllningen gjordes "på känn" med en hemmagjord slang.
:rofl
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur fixade du hålen i rören? Gjorde en egen AC som 20 åring och använde gasol jag med, funkade helt ok men det är förstås inte helt optimerat om man säger.

Morakniv lyckades morsan med en gång även efter att jag specifikt hade sagt till henne att inte använda någon kniv. Ja men det gick så långsamt menade hon. Jaja det blev i alla fall en splitt ny och modern kyl efter det då den andra stod där när vi flyttade dit och hade enligt utsago redan stått där en del år innan vi tog över. I skafferiet stod det dock en liten frys som i slutet när huset skulle säljas visade sig ha en kylslinga från ett märke jag aldrig i mitt liv sett förr i kylkretsar; Rolls Royce. Det var något från 60-70-talet gissade jag.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Jag hade en ytlig bekant som hade en kylfirma, "ta plastic padding" sa han, det skulle vara den glasfiberarmerade lite kladdigare sorten och ja, det funkade och höll tätt konstigt nog. :lol:

Det fanns många märken i kompressorkylarnas barndom, vanligast dock på landsbygden va kylskåpen av märket Frigidaire och jag vet ett som fortfarande är i drift och ärvt i tredje generationen, det kan man kalla kvalitet. :tumupp:
Skriv svar