Ansluta accesspunkt med samma ssid
Ansluta accesspunkt med samma ssid
Tjena!
Finns det någon med tålamod som har lust att hjälpa en okunnig man att få uthuset på samma nätverk som routern i huset.
Har en tp-link dwl-700ap accesspunkt med ethernet kabel till i uthuset.
Vore guld om man kunde skriva ut på skrivaren i uthuset via wifi inifrån huset mm.
Vad behöver jag trixa med?
Samma ssid och samma lösenord och vad mer för inställningar?
Finns det någon med tålamod som har lust att hjälpa en okunnig man att få uthuset på samma nätverk som routern i huset.
Har en tp-link dwl-700ap accesspunkt med ethernet kabel till i uthuset.
Vore guld om man kunde skriva ut på skrivaren i uthuset via wifi inifrån huset mm.
Vad behöver jag trixa med?
Samma ssid och samma lösenord och vad mer för inställningar?
Re: Ansluta accesspunkt med samma ssid
Det räcker väl med att båda anslutningar är på samma sida om routern/brandväggen. Du behöver inte ha samma SSID.
Så jag ska alltså kunna skriva ut på min skrivare som är anslutet till SSID"uthus" från min dator som är ansluten till routerns wifi med SSID"huset"?
Det låter för lätt.
Har försökt läsa på men allt blir så rörigt med så mycket nya termer å skit.
Det låter för lätt.
Har försökt läsa på men allt blir så rörigt med så mycket nya termer å skit.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja det ska gå, beroende på hur du har kopplat.
Min huvudrouter delar ut ett SSID som skrivaren är ansluten till, och min router nere i källaren är ansluten till den via kabel och delar ut ett annat SSID. Den i källaren har NAT avslaget så den funkar bara som switch och accesspunkt. Det blir då den första routern som delar ut IP till de som ansluter till den andra. Det går fint att skriva ut från t.ex telefonen när jag är ansluten i källaren.
Min huvudrouter delar ut ett SSID som skrivaren är ansluten till, och min router nere i källaren är ansluten till den via kabel och delar ut ett annat SSID. Den i källaren har NAT avslaget så den funkar bara som switch och accesspunkt. Det blir då den första routern som delar ut IP till de som ansluter till den andra. Det går fint att skriva ut från t.ex telefonen när jag är ansluten i källaren.

dwl-700ap har väl bara ett ethernetuttag? Där antar jag att du har sladden som går in till husets nätverk. Då gissar jag att skrivaren är uppkopplad mot accesspunkten med WiFi.
En accesspunkt är en brygga. Det betyder att allt som kopplas upp mot accesspunkten sitter på "samma" nätverk som det i huset. Om det är ett nätverk som du har i huset och inte flera nätverk.
/Pi
En accesspunkt är en brygga. Det betyder att allt som kopplas upp mot accesspunkten sitter på "samma" nätverk som det i huset. Om det är ett nätverk som du har i huset och inte flera nätverk.
/Pi
Då måste jag ha missat något.
När jag pratade med en Nisse på Mediamarkt sa han att det var mycket krångel för att få det att funka.
Måste vara missförstånd hos honom eller missförstånd här.
Behöver jag alltså inte göra några specialinställningar alls på accesspunkten i uthuset?
Inget DHCP eller något?
När jag pratade med en Nisse på Mediamarkt sa han att det var mycket krångel för att få det att funka.
Måste vara missförstånd hos honom eller missförstånd här.
Behöver jag alltså inte göra några specialinställningar alls på accesspunkten i uthuset?
Inget DHCP eller något?
Många accesspunkter är idag i praktiken en router, och ofta konfigurerad som sådan med.
Ska den bara brygga och inte NAT'a så får man troligen konfigurera det.
Ska den bara brygga och inte NAT'a så får man troligen konfigurera det.
Stäng av alla router funktioner om det finns i accesspunkten det gör det bara mer komplicerat. Låt den vara enbart accesspunkt.
Jag tror inte att dwl-700ap har någon router. Den kan dock agera DHCP-server om man konfar det.
Min gissning är att det vore betydligt enklare för dom flesta om accesspunkter var bryggor. Minst som default, även om man kan konfa dom som router.
Att Nisse på Mediamarkt inte vet hur man gör säger nog tyvärr mer om Nisse än om accesspunkten...

/Pi
Nu har jag fått ihop skrivaren med accesspunkten i uthuset.
När jag tar med datorn in till huset och kopplar upp den på routerns wifi hittas inte skrivaren (som är uppkopplad mot accesspunkten i uthuset)
När jag tar med datorn in till huset och kopplar upp den på routerns wifi hittas inte skrivaren (som är uppkopplad mot accesspunkten i uthuset)
Om den kan agera dhcpd utan att vara router kan det gå väldigt fel när folk utan koll använder den.
Men jag känner inte till den aktuella mojutten så.
Det vore väl väldigt krångligt för de flesta ? .:De flesta vill nog bara plugga in den och "få surf", och skiter i om det ärsamma nätsegment eller ej, dåMin gissning är att det vore betydligt enklare för dom flesta om accesspunkter var bryggor. Minst som default, även om man kan konfa dom som router.
agerar den både router och fixar NAT och dhcpd.
Huvudsaken är ju att allt sånt går att slå av om man vet vad man gör.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Förresten är väl dwl-700ap d-link?
Men se till att DHCP är avslaget i konfigurationen.
Men se till att DHCP är avslaget i konfigurationen.
Hur kan det vara krångligt med bryggor?Glenn skrev: ↑22 april 2022, 17:08:04Om den kan agera dhcpd utan att vara router kan det gå väldigt fel när folk utan koll använder den.
Men jag känner inte till den aktuella mojutten så.
Det vore väl väldigt krångligt för de flesta ? .:De flesta vill nog bara plugga in den och "få surf", och skiter i om det ärsamma nätsegment eller ej, dåMin gissning är att det vore betydligt enklare för dom flesta om accesspunkter var bryggor. Minst som default, även om man kan konfa dom som router.
agerar den både router och fixar NAT och dhcpd.
Huvudsaken är ju att allt sånt går att slå av om man vet vad man gör.
Om vi utgår från en situation lik den som tokfan beskriver så har han redan en router. Om han då kopplar en accesspunkt till den och den är (som min erfarenhet är att det är det normala för accesspunkter) en brygga så är det inget konstigt. Om den däremot är en router så har man två alternativ. Antingen kopplar man den innanför den första routern. Då får man dubbel NAT, om man NATtar i routern. Om man inte NATtar har man två nätverk och får tänka på hur olika saker ska nås på dom två nätverken. Om man kopplar den utanför första routern så har man två nätverk som inte har kontakt med varandra.
Man kan naturligtvis konfigurera på många olika sätt, men i ett hemmanät har jag svårt att se att det finns ett enklare alternativ än att ha en router och om man behöver flera accesspunkter, att dom är bryggor.
Då är det bara att koppla in och köra.
/Pi
Ta bort DHCP på accesspunkten (när man loggar in på den i webläsaren)?
När jag loggar in på den tappar den uppkopplingen ofta.
Vet inte om jag gör på fel vis.
Går in och ändrar till statisk IP i nätverksinställningar ipv4.
Ursäkta dumfrågor men jag är rätt Lost och chansar otroligt mycket.
Jag behöver inte trixa något med själva huvudroutern i huset?
När jag loggar in på den tappar den uppkopplingen ofta.
Vet inte om jag gör på fel vis.
Går in och ändrar till statisk IP i nätverksinställningar ipv4.
Ursäkta dumfrågor men jag är rätt Lost och chansar otroligt mycket.

Jag behöver inte trixa något med själva huvudroutern i huset?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja precis, bort med DHCP på accesspunkten.
Ja statiskt IP är en bra idé till de fasta apparaterna.
De tre första numren ska ju vara samma som routern har, och det fjärde ett nummer som inte finns med i DHCP-intervallet i din router.
De flesta klarar nog av att man sätter fasta IP inom det, men jag vill iaf inte ha det så.
Har själv ställt så att DHCP i routern delar ut ovanför 100, och alla fasta prylar har statiska under 100.
Vet inte vad du har inställt där, men det är ju en sak att kolla på i routern i huset.
Ja statiskt IP är en bra idé till de fasta apparaterna.
De tre första numren ska ju vara samma som routern har, och det fjärde ett nummer som inte finns med i DHCP-intervallet i din router.
De flesta klarar nog av att man sätter fasta IP inom det, men jag vill iaf inte ha det så.
Har själv ställt så att DHCP i routern delar ut ovanför 100, och alla fasta prylar har statiska under 100.
Vet inte vad du har inställt där, men det är ju en sak att kolla på i routern i huset.