Håller på att felsöka en centralenhet till ett passersystem.
Det började med att systemet slutade reagera på kortläsarna. Öppnade centralenheten och kände doften av bränd elektronik och hörde ett knastrande ljud (spole?) och såg att kretsen: XRP7664i hade bränt sönder (spricka i den och såg bränd ut)
Har lödit bort kretsen och mätt på moderkortet. Med kretsen bortlödd hade jag fortfarande kortslutning mot jord på fler kondensatorer där jag inte hade det på ett fungerande kort.
Jag lödde fast en tråd på den sidan av en kondensator som inte borde vara jordad och injicerade 2 volt, då vart en krets på baksidan stekhet. DP83620SQ ethernet controller. Jag dubbelkollade att jag fortfarande hade kortslutning mot jord på kondingarna och det hade jag. Jag lödde bort ethernet controllern och mätte igen, nu vart kortslutningen borta. Jag lödde dit en ny XRP7664i och mätte igen, kortslutningarna fortfarande borta.
Jag tänkte att en ethernetcontroller borde ju centralen kunna starta utan så jag startade den nu men den betedde sig inte helt hundra och den drog mer ström än normalt. normalt ska den dra 170 mA cirka men nu drog den 300mA och sjönk mot 220mA. Mätte med värmekameran upp att XRP7664i som jag nyss bytt ut vart 150grader varm. Stängde av på en gång. Hade kortslutning mellan pin 3 och 4 på kretsen nu...
Jag lödde bort XRP7664i igen och provade starta centralen igen (nu börjar det bli dumt det fattar jag också...

Kan jag ha orsakat skada på kortet genom att försöka starta det utan ethernet controllern?
Kan jag har orsakat skada på kortet genom att försöka starta det utan XRP7664i kretsen?
Vad hade ni gjort annorlunda?