Moderna TV-apparater och minusgrader?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kodar-holger
EF Sponsor

Moderna TV-apparater och minusgrader?

Inlägg av kodar-holger »

Hur mår moderna tv-apparater av långvarig förvaring i minusgrader, typ -20?

Bakgrund: Det är dags att byta tv i stugan som är helt kallställd på vintrarna. En gammaldags mekanisk min/max-termometer visar att det i stort sett varje vinter blir kallare än -20 någon period. Oklart hur länge men det kan säkert vara veckovis. En del annan kvarlämnad LCD-baserad utrustning har bevisligen inte mått bra av såna temperaturer men befintlig tv verkar ha klarat det.

Finns det anledning till oro?
Användarvisningsbild
pi314

Re: Moderna TV-apparater och minusgrader?

Inlägg av pi314 »

Frågan är om inte fukten är ett större problem än temperaturen?

Hittade detta om en LCD-skärm på ett annat forum.
Operating Temperature Range
5º C to 35º C, 20-80% RH non-condensing

Storage Temperature Range
-20º C to 60º C, 5-95% RH non-condensing
Motsvarande information bör finnas i datablad till TVn som du överväger att köpa.
Om det är skaplig ventilation i stugan, även när den är stängd för vintern, så bör den låga relativa fuktigheten ute också sänka fuktigheten inne.

Jag hittade linkande uppgifter som dom ovan, från Samsung, här,
https://displaysolutions.samsung.com/pd ... G-0318.pdf

Operating Temperature: 10°C to 40°C (50°F to 104°F)
Operating Humidity: 10% to 80%, non-condensing
Storage Temperature: -20°C to 45°C (-4°F to 113°F)
Storage Humidity: 5% to 95%, non-condensing

Du har nog mer anledning att tänka på fuktighet/kondens än på temperatur. Om det "bara" blir -20°C inne...

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Så länge man har något som genererar lite värme, om än så lite som 50W är min erfarenhet att elektronik överlever och förblir kondensfri även i många minusgrader.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Det gäller att ha icke kondenserande miljö då?
Vad nu det betyder?
Kanske något man kan fråga säljaren om.

Kondens kan bildas på en sak som är kallare än annat och tempen i rummet, exvis om du tar fram en kall öl, så blir den fuktig utanpå burken, händer det på ett kretskort som inte är avsett att tåla detta så blir livslängden kort.
Står TV.en i ett rum som blir kallt och varmt samt ändrar RH, så skall det ju inte bli kondens på den.
Förmodligen är skrivelsen avsedd som försvar ifall TV:en har gått sönder. Säljaren kan hända att den stått i "kondenserande miljö"

Ser vi på exvis elektroniken i en bil, eller elektroniken i husbilen, så tål den alla väder och temperaturer, och detta i 20 år eller mer..

I de fallen är kretskorten lödda med sådant lod som inte får för sig att korrodera, eller bli kristallint, eller förändra sig vid olika miljö.
Kretskorten är även skyddslackade.

Billigast möjliga elektronik som en TV, avsedd för innebruk i varmt och ombonat hem, har varken lödlod som har någon särskilt lång livstid, eller ens skyddslackade kretskort. Sånt kostar ju pengar vid tillverkningen.

Så miljön för en modern TV i en stuga med varierande temp, varierande futtighet och kanske förväntningar om flera års funktion är helt fjärran.

Man kan tänka sig att plasta in TV inför vintern, efter ett dygn med varmt och torrt, sista hösthelgen.
Linda in den i gladpack, matplast. eller hellre ta hem den.

Roysan
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Är det inte risk för att en inplastning som inte är 100% tät släpper in fukt när fuktigheten är hög men inte släpper ut den lika bra när temperaturen sjunker? Och därmed ökar kondensrisken.

Enligt den gamla tesen att det alltid krävs både värme och ventilation för att få bort fukt.

Dessutom gäller det ju att inte lura sig på skillnaden mellan relativ fuktighet och absolut fuktighet. Om man t.ex. stänger in luft som är 10°C med en relativ fuktighet på 25% (vilket är mycket låg fuktighet) och sedan temperaturen sjunker, så kommer relativa fuktigheten att passera 100% och fukten börjar kondenseras ut vid -9,12°C. Om man stänger inne 10°C-luft med 50% relativ fuktighet så kommer den att passera 100% och fukt att börja fällas ut redan strax över 0°C.

Jag tror nog mer på att låta TVn finnas i den miljö som är i huset. Eventuellt med en liten värmekälla, som mrfrenzy föreslår. En sådan kommer att höja temperaturen lite och också sänka den relativa fuktigheten och därmed minska risken för kondens.

/Pi
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har förvarat mycket elektronik på vinden i alla år, och det har sällan blivit problem.
Det enda jag kan minnas är att nätaggregaten på några datorer har gått sönder.
Om det beror på förvaringen vet jag inte.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det här blir mitt råd till TS:

1. Leta fram spec. på gamla TVn, vad den tål som lägsta temperatur och högsta relativ fuktighet vid förvaring.
2. Leta på en ny TV som minst matchar, helst överträffar, den gamla.

Den gamla har ju bevisligen överlevt, så om man kan hitta en ny med motsvarade eller bättre "data" så borde ju den också överleva.

/Pi
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det jag alltid haft som ledstjärna är att apparater som stått kallt alltid ska få värmas upp innan man startar dom. Fukten går då ut i den varma luften så lite luftväxling är också bra.

Nu är ju jag uppvuxen i trakter där det ofta var under -40 grader och 12% luftfuktighet. Än i dag håller jag mig ifrån kusttrakter där det kan bli fuktigt och dant. Viktigt är också att det inte blir så kallt.

Det är fukten som ställer till det för var det högspänning i TV som ville ha det torrt och fint. Numera är det miniatyriseringen som ställer större och större krav på fuktfrihet.

Det är nog större problem om du kommer ut till stugan en höstdag med hög luftfuktighet än när det är -20 grader ute. Får bara stugan värmas upp och vädras lite är du nog hemma. Och som andra sagt en liten värmekälla gör mycket för att hålla fukten borta.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Att tro att tillverkarens spec är något som man testat fram, eller på något teoretiskt sätt fått fram siffror, på är knappast troligt.
Handlar det om kondensering, fuktighet etc. så brukar man ange daggpunkt.
Här talas det bara om kondensation som är väldigt otydligt begrepp.
Tror inte ens det finns att köpa en mätare som visar aktuell "kondensation"
Nej i denna branschen gäller nog bara att man skriva siffror som liknar andra tillverkares, möjligen ändrar lite för att det skall se ut som man tagit fram datan själv.
Chansen att någon kund mäter upp och beivrar saken är mikroskopisk.
Så vad som händer med TV:en är endast ett lotteri.

Ser man på motsatsen, dvs elektronik som måste tåla allt, exvis i flygplan, stridsflygplan etc.
Så har de tillåtelse att använda blyat lödtenn, man skyddslackar kretskort och testar dem i klimatkammare.
Dvs saker som aldrig ens skulle kunna ens nämnas i samband med TV tillverkning.

Men visst en ny TV är väldigt lite pengar idag och är den sönder så köps väl en ny.

Roysan
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hade en tjockTV som stod i bilen en vinter.
När den skulle tas i drift hade alla trimkondensatorer, eller om det var trimpotentiometrar, frusit sönder.
Alla rattarna låg i botten på TVn.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Bjaellerud skrev: 11 april 2022, 10:08:15 Här talas det bara om kondensation som är väldigt otydligt begrepp.
Är begreppet kondensation så otydligt?

Jag tolkar det som att när temperaturen sjunker eller fuktigheten ökar så att man passerar daggpunkten så blir det kondens.

Om jag inte har fattat alldeles fel, så är väl i så fall kondensation något som inträffar när man passerar daggpunkten. Vid sjunkande temperatur, ökande fuktighet eller båda.

Kanske borde man ta med begreppet övermättad luft, dvs. luft där relativa fuktigheten (ökande) passerat 100%?

Jag hittade denna formulering, som jag tycker är ganska bra.
Då luften är övermättad på vatten kommer gasformigt vatten att börja kondensera på alla tillgängliga ytor.
https://polarisen.se/klimat/atmosfar/mo ... lnbidning/

Om temperatur och relativ fuktighet är given så kan man beräkna daggpunkten, dvs. den temperatur då det börjar kondensera. Om man inte tillför eller evakuerar fukt.

/Pi
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 10 april 2022, 15:56:56 Det här blir mitt råd till TS:

1. Leta fram spec. på gamla TVn, vad den tål som lägsta temperatur och högsta relativ fuktighet vid förvaring.
2. Leta på en ny TV som minst matchar, helst överträffar, den gamla.

Den gamla har ju bevisligen överlevt, så om man kan hitta en ny med motsvarade eller bättre "data" så borde ju den också överleva.
Fast det tillverkaren anger som max och min är ju bara vad dom garanterar, oftast klarar ju apparaten mer.

Så att jämföra med den nuvarande ger nog ingenting.

Vi hade en "vanlig" switch i ett skåp utomhus på jobbet innan som dog en sommar när solen låg på, jag uppskattar skåpets temperatur till
55-60 grader (så varmt att det var obehagligt att ta på), när jag kollade specarna på switchen så var det 0-25°C om jag minns rätt,
men den hade bevisligen fungerat såväl när det var -25 som långt över 25..

Jag beställde då en industiklassad switch, men för att lösa det akuta problemet ställde jag dit en fabriksny vanlig switch i skåpet,
jag tänkte att nån vecka håller den väl om den andra höll i 4 år.

Tji fick jag, den höll två dagar innan den var död, men då hade förvisso industriswitchen kommit och den har fungerat sen dess.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag är lite överraskad av att två skribenter i tråden framför att det som anges i leverantörers specifikationer är felaktigt, eller i varje fall inte att lita på.

Ska man strunta i dom specar som finns på allt man köper? Eller är det just TV-apparater som saknar samband mellan spec och verklighet?

Ska man börja köpa ett dussin av elektronikkomponenter som man behöver, så att man med, ofta förstörande, prov, kan verifiera att data, inklusive tålighet för t.ex. spänning, ström och temperatur stämmer? För att sedan hoppas att dom man inte förstört lever upp till motsvarande som dom man förstört?

/Pi
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det tillverkaren skriver är ju bara vad dom garanterar, sen kan det ju vara mer än så.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 11 april 2022, 15:05:21 Ska man strunta i dom specar som finns på allt man köper?
Det tror jag.
Det är bättre att fråga folk här på forumet som har provat.
Skriv svar