kortslutning i mikrovågsugnen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline

kortslutning i mikrovågsugnen

Inlägg av robline »

hmm, jag har kommit över en lite nyare mikrovågsugn, som har problemet att den inte funkar :? jag tänker att jag skall ha den i min kolonistuga, så jag tog med mig den dit..väl på plats, nyfiken som jag är, så öppnade jag skalet och såg att säkringen var kass.. tog en chansning och bytte glasrör-säkringen 6.3A..

Jag tryckte sedan in kontakten i uttaget och strömmen gick.. I min kolonistuga så är det säkrat med en automatsäkring på 10A.. men den var hel.. jag traskade ner till byggnaden(100m) där min gård får sin ström ifrån, och där hade automatsäkringen gått, som är på 16A..
Här någonstans började jag klia mig i huvudet.. kortslutningsströmmen hade alltså inte slått ut microns säkring på 6.3A , ej heller 10A i stugan men längre ner i området en 16A säkring.. hur funkar det ?

har i efterhand ohm-mätt på kontakten på mikron med en multimeter och fått bekräftat att det är kortslutning..
Användarvisningsbild
Icecap

Re: kortslutning i mikrovågsugnen

Inlägg av Icecap »

En automatsäkring har oftast A-karaktär - vilket betyder att den drar direkt den överbelastas.

En smältsäkring är avsevärd långsammare - så sitter de två i serie slår automatsäkringen av först.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

En rimlig förklaring är att 16 amp snabbsäkringen driver flera grejer så den hade inte så många amp kvar innan den gick medans din 10 amp inte var belastad speciellt innan ugnen anslöts?
robline

Inlägg av robline »

ska kolla det nästa gång jag är förbi, om det kan tänkas att det är någon obehörig som har sin kabel inkopplad på min 16A säkring, om jag fattade det rätt !..
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

Kolla mikrobrytarna (och tillhörande mekanik) vid luckan. Förutom den uppenbara som bryter spänningen vid lucköppning så kan det finnas en extra som kortsluter nätspänningen ifall brytningen skulle fallera.
Skriv svar