Baud rate på FTDI krets? *Löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Baud rate på FTDI krets? *Löst*

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kommer verkligen inte ihåg det här…

Jag har en FT232RL-krets som ska skicka data från en uart-port till datorns USB-port.
Hur gör jag för att ställa in rätt baudrate och sånt?
Visst behöver man konfigurera det i själva ftdi-kretsen?
(Tänker alltså inte på com-porten som dyker upp i datorn.)

Jag hittar Mprog på ftdi’s sajt, men av skärmdumparna att döma så kan man inte ändra baudrate där.
Visst, jag kan testa, men… :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 4 april 2022, 17:18:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Baud rate på FTDI krets?

Inlägg av AndLi »

Normalt blir det samma baudrate på uarten som du väljer i datorn. Då är det bara plug and play, inget mer ska behövas!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha! :tumupp: Enkelt och bra.

Men det trasslade till sig lite ändå.
Jag hade behövt 31250 baud och i Egenskaper för com-porten kan jag som närmast välja 38400.

Edit: Hittade tillslut det här:
http://ftdichip.com/Documents/AppNotes/ ... dRates.pdf

Sida 4:
When using FTDI Virtual COM Port (VCP) drivers, the Baud rate can be set in the Device Manager or from an application. When the Baud rate is set from an application program it is done in exactly the same way as with a standard Windows COM Port - by simply passing the required Baud rate to the port using the Windows VCOMM API calls or a COM Port library. Both standard and non- standard baud rates can be set in this manner.

When using FTDI's D2XX direct driver the function FT_SetBaudRate can be used to set both standard and non-standard baud rates.

If a non-standard Baud rate is required the formulae in this application note can be used to determine if it is possible. If the required non-standard Baud rate is possible simply pass it to the driver as normal and the required divisor will be calculated by the driver. For D2XX there is no longer any need to use the function FT_SetDivisor, but it has been left in for backward compatibility.

Vad jag kan se så har jag redan FTDI Virtual COM Port (VCP) drivers. Men jag förstår inte riktigt exakt hur man ändrar till en icke-standard baudrate.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag tog en omväg och började leta efter Mprog på min urgamla labdators hårddisk, men hittade programmet på vanliga labdatorn. :)
Men då kunde jag iallafall bekräfta att man inte kan ändra baudrate i Mprog. :tumupp:

Så jag testade RealTerm och där går det att ange en icke-standard hastighet!
Perfekt!

Problemet är därmed löst som ett ägg.
Skriv svar