Hej!
Håller på att kopiera en gitarrrörförstärkare som är hyfsat ny. En sak kan jag dock inte avgöra. Hur ser man vilket material motstånden är tillverkade av? Trodde först att alla kolmotstånd var bruna och metallfilm blå. Men det verkar inte stämma. Har hitta flera metallfilmsmotsånd som jag kunnat svära på att de var kolfilm, men inte. Så hur kan man avgöra vad det är för typ? Nästan alla i min förlaga ser ut som på bilden. Tänker själv att det är kolfilm men har blivit osäker. Tacksam för svar.
Mvh
Sven
Vilket material i resistor?
Vilket material i resistor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vilket material i resistor?
Kan det vara vanliga metallfilmstyper? 2W https://www.retroamplis.com/epages/6207 ... cale=sv_SE
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bygger du rörförstärkare kan du gott köra med 1 eller 2W, även om det kanske anges 0.5 eller rentav 0.25 W. De större fysiska dimensionerna gör att motstånden klarar de elektriska fältstyrkorna bättre.
Tack för tipset!
Jag kör nog med 2 w. Det blir max 20 kr dyrare. Det kan det ju vara värt för säkerhets skull.
Jag kör nog med 2 w. Det blir max 20 kr dyrare. Det kan det ju vara värt för säkerhets skull.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det här var något Rimbo-Lasse (elektronrörare i Norrtälje) nämnde.
Även om motståndet tål effekten, kan man betänka att har man 200V som ligger över ett motstånd på 7mm blir fältstyrkan stor och den kan på sikt bryta ner motståndet. Är motståndet 12-15mm har man minskat fältstyrkan till (nära) hälften.
Jag köper mina motstånd på Electrokit och med det ganska lilla antal som krävs i en förstärkare blir priset inte så mycket värre.
Tips från coachen - har handlat en del från Finland: www.uraltone.com.
Även om motståndet tål effekten, kan man betänka att har man 200V som ligger över ett motstånd på 7mm blir fältstyrkan stor och den kan på sikt bryta ner motståndet. Är motståndet 12-15mm har man minskat fältstyrkan till (nära) hälften.
Jag köper mina motstånd på Electrokit och med det ganska lilla antal som krävs i en förstärkare blir priset inte så mycket värre.
Tips från coachen - har handlat en del från Finland: www.uraltone.com.
Tackar för det tipset också!
Där verkar finnas det mesta jag behöver.
Där verkar finnas det mesta jag behöver.