Schema elle reptips CLARION bilradio RE-323C
-
Schema elle reptips CLARION bilradio RE-323C
Har fått en gammal bilradio på bänken.
EN CLARION RE-232C, måste vara väldigt gammal, AM och FM, med mekaniska knappar för minnen. Mono endast radio.
Som en BlauPunkt hade på 60 talet.
Schema saknas förstås, och den ser väldigt kompakt ut, större delen upptas av mekaniken....
Snygg som en veteranbil VOLVO P1800, kräver.
Men kanske inte värd att lägga ner för mycket jobb på, om man inte kan få fram ett schema.
Den verkar funka på AM, dvs mellanvåg, men helt tyst i FM.
Eller kanske någon mekat med en sån?
Schema?
Nån som har erfarenhet?
Roysan
EN CLARION RE-232C, måste vara väldigt gammal, AM och FM, med mekaniska knappar för minnen. Mono endast radio.
Som en BlauPunkt hade på 60 talet.
Schema saknas förstås, och den ser väldigt kompakt ut, större delen upptas av mekaniken....
Snygg som en veteranbil VOLVO P1800, kräver.
Men kanske inte värd att lägga ner för mycket jobb på, om man inte kan få fram ett schema.
Den verkar funka på AM, dvs mellanvåg, men helt tyst i FM.
Eller kanske någon mekat med en sån?
Schema?
Nån som har erfarenhet?
Roysan
Re: Schema elle reptips CLARION bilradio RE-323C
Knappsatsen / omkopplarna som har erjat är väl i fösta hand.
Sen låter det som att det kan vara en ren BlauPunkt innanför skalet. Då kan det vara lättare att hitta schemat
Kolla noga innanför om du hittar någon klisterlapp
Sen låter det som att det kan vara en ren BlauPunkt innanför skalet. Då kan det vara lättare att hitta schemat
Kolla noga innanför om du hittar någon klisterlapp
-
Tack för tips.
Nej den mekaniska knappsatsen med mekaniska minnen påverkar en omkopplare som jag testat.
Så den kopplar om en spänning som det skall.
Knappast en Blaupunkt då kretskortet är typiskt Japanskt, radion är oxo betydligt kortare, dvs djupmåttet bakom panel.
Så som en del Japanska bilradio var i början.
Men mekaniken ser ju ändå ut som något ojapanskt...... eller en ren kopia av Blaupunkt.
Mellanvåg och LF-delen funkar. Kanppast någon större uteffekt, 1 - 3 Watt kanske, men ser det på driv och utgångstranformatorerna, Blaupunkt hade betydligt mer kräm.
För övrigt har jag något schema på Balupunkt, och även en Grundig Bilradio jag själv hade i första bilen. Ifall någon är intresserad.
Roysan
Nej den mekaniska knappsatsen med mekaniska minnen påverkar en omkopplare som jag testat.
Så den kopplar om en spänning som det skall.
Knappast en Blaupunkt då kretskortet är typiskt Japanskt, radion är oxo betydligt kortare, dvs djupmåttet bakom panel.
Så som en del Japanska bilradio var i början.
Men mekaniken ser ju ändå ut som något ojapanskt...... eller en ren kopia av Blaupunkt.
Mellanvåg och LF-delen funkar. Kanppast någon större uteffekt, 1 - 3 Watt kanske, men ser det på driv och utgångstranformatorerna, Blaupunkt hade betydligt mer kräm.
För övrigt har jag något schema på Balupunkt, och även en Grundig Bilradio jag själv hade i första bilen. Ifall någon är intresserad.
Roysan
-
Tyst på FM låter ju som ett omkopplarproblem(AM/FM).En sektion växlar ljudet och en annan växlar drivspänning.
F.ö kan man nog nästan titta på schema till vilken japansk bilradio som helst från den här tiden.Jag chansar vilt och tar en ur högen--Sharp FY-25.
https://www.kevinchant.com/sharp1.html
F.ö kan man nog nästan titta på schema till vilken japansk bilradio som helst från den här tiden.Jag chansar vilt och tar en ur högen--Sharp FY-25.
https://www.kevinchant.com/sharp1.html
-
Omkopplingen ser jag tydligt är en lång sak med två växlingar som kopplar om vid U resp M, (UKV resp Mellanvåg). Det kallas inte AM FM i detta fall..
Den gick fint att kontrollmäta och är felfri.
Intressant sajt kevinchant, du tipsade där Rolf, där fanns mycket bra.
Även CLARION bilradio, men inte just den här modellen.
Jag kollade en annan modell som då såg lika ut men hade bara mellanvåg.
Så kanske kan någon typ finnas som är användbar för mig.
Så får väl forska vidare där.
Roysan
Den gick fint att kontrollmäta och är felfri.
Intressant sajt kevinchant, du tipsade där Rolf, där fanns mycket bra.
Även CLARION bilradio, men inte just den här modellen.
Jag kollade en annan modell som då såg lika ut men hade bara mellanvåg.
Så kanske kan någon typ finnas som är användbar för mig.
Så får väl forska vidare där.
Roysan
Den verkar inte så gammal, eller så gjordes den under många år. Verkar finnas med i denna katalog över de mekaniska reservdelarna från 1977.
http://antique-autoradio-madness.org/cl ... 1977_4.htm
Angående omkoppling så är det inte helt ovanligt att enbart växla matningsspänningen. Ploppljud uppstår såklart, men för en enklare apparat kvittar det.
Kolla om det finns en sexpolig DIN för störätare. I så fall ska det nästan helt säkert sitta en byglingsplugg i den kontakten. Utan den byglingen så blir det inget ljud på FM. De två pinnar som byglas är ljud ut från FM-tunern och ljud in till resten av apparaten. Övriga pinnar är signaljord, spänningsmatning och signal(er) som indikerar mottagningskvaliteten. Om jag fattat rätt så är pinout standard så samma störätartillsats passar både på t.ex. Clarion och Blaupunkt, tror jag. Detta kontaktdon är också lämplig plats att lägga till en lineingång, vilket givetvis kräver någon slags omkopplare för att bryta bort inbyggda tunern.
13$ verkar lite saftigt för en manual....
https://www.ebay.com/itm/333150567423
Vet inte om denna facebooksida kan vara till nån nytta?
https://zh-cn.facebook.com/pg/Classic-C ... 357/posts/
Annars verkar Blaupunkt Frankfurt med Volvologga vara vad som fanns som originalgrej från Volvo. Verkar svindyr om man söker online.
Men å andra sidan är det musealt korrekt att ha en nyare stereo i bilen. Superdumt att ge sig på att såga upp för nyare DIN-rektangel på en sån gammal klenod, men tycker det är helt korrekt att ha en nyare rattaxelradio (alltså gamla montaget som t.ex. denna Clarion har). De sista årgångarna med rattaxlar från Clarion hade PLL-syntesradio, som jämförelse för hur långt fram i tiden rattaxlar ändå förekom på nya apparater.
http://antique-autoradio-madness.org/cl ... 1977_4.htm
Angående omkoppling så är det inte helt ovanligt att enbart växla matningsspänningen. Ploppljud uppstår såklart, men för en enklare apparat kvittar det.
Kolla om det finns en sexpolig DIN för störätare. I så fall ska det nästan helt säkert sitta en byglingsplugg i den kontakten. Utan den byglingen så blir det inget ljud på FM. De två pinnar som byglas är ljud ut från FM-tunern och ljud in till resten av apparaten. Övriga pinnar är signaljord, spänningsmatning och signal(er) som indikerar mottagningskvaliteten. Om jag fattat rätt så är pinout standard så samma störätartillsats passar både på t.ex. Clarion och Blaupunkt, tror jag. Detta kontaktdon är också lämplig plats att lägga till en lineingång, vilket givetvis kräver någon slags omkopplare för att bryta bort inbyggda tunern.
13$ verkar lite saftigt för en manual....
https://www.ebay.com/itm/333150567423
Vet inte om denna facebooksida kan vara till nån nytta?
https://zh-cn.facebook.com/pg/Classic-C ... 357/posts/
Annars verkar Blaupunkt Frankfurt med Volvologga vara vad som fanns som originalgrej från Volvo. Verkar svindyr om man söker online.
Men å andra sidan är det musealt korrekt att ha en nyare stereo i bilen. Superdumt att ge sig på att såga upp för nyare DIN-rektangel på en sån gammal klenod, men tycker det är helt korrekt att ha en nyare rattaxelradio (alltså gamla montaget som t.ex. denna Clarion har). De sista årgångarna med rattaxlar från Clarion hade PLL-syntesradio, som jämförelse för hur långt fram i tiden rattaxlar ändå förekom på nya apparater.
-
Intressanta länkar där MiaM.
Man ser exakt rätt modell, men de har bara två sidor av servicehandboken med.
Men vad du nämnde om störätaren var högintressant
Eller noise supressor, den skall ju bara gå vid FM.
Och det finns en 6 polig DIN jack på radion, ser ut att vara ditsatt senare i produktionen.
Faktum är att jag har en sådan liggande, minns precis var den ligger och har hämtat den och provat, men dessvärre tyst ändå.....
Jag har 123 godilslådor med sorterat innehåll, bla en med bilradiodelar, muttrar fronter DIn kablage etc.
Nu kan det ju finnas fler varianter av den här störätaren, så jag skall väl prova att bygla rätt stift i DIN jacken.
Jag trodde den här manicken störätare till FM radio var betydligt senare i CLARION:s historia.
En pryl som delvis motsätter sig själv, en riktigt FM mottagare skall ju inte återge störningar. Men 60 och 70 talens Fm mottagare var inte bra., de var lite för mycket AM mottagare.
Senare FM mottagare behöver heller ingen sådan burk.
Tack för supertips!
de
Roysan
Man ser exakt rätt modell, men de har bara två sidor av servicehandboken med.
Men vad du nämnde om störätaren var högintressant
Eller noise supressor, den skall ju bara gå vid FM.
Och det finns en 6 polig DIN jack på radion, ser ut att vara ditsatt senare i produktionen.
Faktum är att jag har en sådan liggande, minns precis var den ligger och har hämtat den och provat, men dessvärre tyst ändå.....
Jag har 123 godilslådor med sorterat innehåll, bla en med bilradiodelar, muttrar fronter DIn kablage etc.
Nu kan det ju finnas fler varianter av den här störätaren, så jag skall väl prova att bygla rätt stift i DIN jacken.
Jag trodde den här manicken störätare till FM radio var betydligt senare i CLARION:s historia.
En pryl som delvis motsätter sig själv, en riktigt FM mottagare skall ju inte återge störningar. Men 60 och 70 talens Fm mottagare var inte bra., de var lite för mycket AM mottagare.
Senare FM mottagare behöver heller ingen sådan burk.
Tack för supertips!
de
Roysan
Sidospår angående störädare: Det är snarast så att senare apparater fick sånt inbyggt. I Clarions fall kallades de väl Super SASC och EZ-nånting om jag minns rätt. Dels vid svag signalstyrka så sänks diskanten precis som dessa separata störätare, men kurvan över hur de reagerar på variationer i signalstyrka ändrades väl med tiden. Dessutom ingick även glidande övergång mellan stereo och mono, och på något sätt reagerade dessa även på multipathstörningar (både reflekterad och direkt strålning från sändaren som ger urfasningsfenomen), men minns inte exakt hur detta hanterades. Jag tyckte att Clarions störätare var lite påfrestande, jag hör hellre lite mer brus för att få höra mer diskant, men det är väl en smaksak.
-
Jo jag håller med.
Jag ser att störätaren har en likadan 6 polig DIN. Så troligen skall man sätta blindpluggen i den om man ansluter störätaren.
Men nu har jag i alla fall byglat de två stift det handlar om.
Och då spelar radion. Skall bli skönt att skruva ihop den och få utrymme på bordet för andra saker.
Jag brukar skoja om att när det gäller apparater av olika slag, komradio, diskmaskiner TV etc.
Det första som försvinner är handboken, sen försvinner mikrofonen, DC-sladden har även den en förmåga att försvinna.
Och givetvis blindproppar till bilradio....
Tack för supertipset där MiaM, som ledde mig in på rätt spår!
Fantastiskt med det här forumet!
När det gäller bilradio och ljud, jag minns när man tog bort deemphasis kondingar i FM delen, vilket gav väldigt sting i diskanten.
Allt måste ju modifieras för att bli bra.....
Den här störätaren verkar rätt avancerad öppnade och kikade, ett par rejäla tjockfilmskretar trimpottar etc.
Får väl lägga tillbaka den i bilradiolåddan för sämre tider.
Roysan
Jag ser att störätaren har en likadan 6 polig DIN. Så troligen skall man sätta blindpluggen i den om man ansluter störätaren.
Men nu har jag i alla fall byglat de två stift det handlar om.
Och då spelar radion. Skall bli skönt att skruva ihop den och få utrymme på bordet för andra saker.
Jag brukar skoja om att när det gäller apparater av olika slag, komradio, diskmaskiner TV etc.
Det första som försvinner är handboken, sen försvinner mikrofonen, DC-sladden har även den en förmåga att försvinna.
Och givetvis blindproppar till bilradio....
Tack för supertipset där MiaM, som ledde mig in på rätt spår!
Fantastiskt med det här forumet!
När det gäller bilradio och ljud, jag minns när man tog bort deemphasis kondingar i FM delen, vilket gav väldigt sting i diskanten.
Allt måste ju modifieras för att bli bra.....
Den här störätaren verkar rätt avancerad öppnade och kikade, ett par rejäla tjockfilmskretar trimpottar etc.
Får väl lägga tillbaka den i bilradiolåddan för sämre tider.
Roysan
Gött att du fick igång den!
Har själv aldrig varit med om borttagen de-emphasis, men däremot dyker det ibland upp diskssioner kring import av hifigrejer från USA där de har 75µS medan Europa har 50µS.
Har själv aldrig varit med om borttagen de-emphasis, men däremot dyker det ibland upp diskssioner kring import av hifigrejer från USA där de har 75µS medan Europa har 50µS.
-
Ang deemphasis, förr var det ju sämre högtalare, och ofta ingen diskant högtalare så lite extra diskant var välkommet.
Men det är ju en smaksak.
50 eller 75 us är ganska liten skillnad, men kanske något för finsmakare.
Fanns nog finare FM-tuners med valbar deemphasis, en liten knapp...
Ja det var mycket med bilradio när man var nybliven bilägare, det var i mitten av 60 talet.... (förra århundradet)
Stereo i bilen var inte uppfunnet, liksom stereosändningar.
Minns en som hade en Volvo PV, han hade satt en stor fin högtalare i hatthyllan.
Men en gång var det någon som smällde ien bagageluckan lite för fort, plafff sa det och högtalarenkonen kom in i bilen... den var säkert dyr...
Själv byggde jag slutsteg, med två Ge transistorer, och lindade driv och sluttransformator, 15 - 20 W blev det, Kompisarna var gröna av avund, och ville även de ha sådana slutsteg.
Det var tidens dunka dunka grejer det.
Först flera år senare kom det slutsteg till bilstereo att köpa. Man borde ha hängt med och startat en tillverkning.....
Nå ett liten sidosprång från tråden kanske....
det var i alla fall kul att få liv i den gamla Clarion-radion.
Roysan
Men det är ju en smaksak.
50 eller 75 us är ganska liten skillnad, men kanske något för finsmakare.
Fanns nog finare FM-tuners med valbar deemphasis, en liten knapp...
Ja det var mycket med bilradio när man var nybliven bilägare, det var i mitten av 60 talet.... (förra århundradet)
Stereo i bilen var inte uppfunnet, liksom stereosändningar.
Minns en som hade en Volvo PV, han hade satt en stor fin högtalare i hatthyllan.
Men en gång var det någon som smällde ien bagageluckan lite för fort, plafff sa det och högtalarenkonen kom in i bilen... den var säkert dyr...
Själv byggde jag slutsteg, med två Ge transistorer, och lindade driv och sluttransformator, 15 - 20 W blev det, Kompisarna var gröna av avund, och ville även de ha sådana slutsteg.
Det var tidens dunka dunka grejer det.
Först flera år senare kom det slutsteg till bilstereo att köpa. Man borde ha hängt med och startat en tillverkning.....
Nå ett liten sidosprång från tråden kanske....
det var i alla fall kul att få liv i den gamla Clarion-radion.
Roysan
Störätare ? den där kontakten är väl snarare till för just extern bandspelare eller skivspottare, dom brukade ha sådan kontakt iaf.MiaM skrev: ↑30 mars 2022, 09:16:17
-
Clairion var nog rätt ensamma om just störätaren, jag minns annonserna.
Det skulle vara något revulotionerande.
En DIN kontakt för tillbehör som kassett skivspelare etc är 180 gradig och behöver inte en bygling om den inte används.
Sådana tillbehör gällde nog mer avancerade och dyrare bilradio.
Dessutom är den 270 gradiga DIN jacken kopplad för just Clarions egen störätare, och inte DIN standard.
Men visst skulle den kunna användas till en skivspelare, men då går det ju inte om radion står på mellanvåg.
Och standard, DIN, vem bryr sig om standarder, ganska få i alla fall, och förmodligen mest Europeiska radiogrejer.
Men DIN kontakterna är bra tycker jag och kan än i dag används till mycket.
Hur det ser ut på dagens bilradio, dunka dunka grejer vet jag inte. Men troligen gäller nog mest RCA kontakter.
Roysan
Det skulle vara något revulotionerande.
En DIN kontakt för tillbehör som kassett skivspelare etc är 180 gradig och behöver inte en bygling om den inte används.
Sådana tillbehör gällde nog mer avancerade och dyrare bilradio.
Dessutom är den 270 gradiga DIN jacken kopplad för just Clarions egen störätare, och inte DIN standard.
Men visst skulle den kunna användas till en skivspelare, men då går det ju inte om radion står på mellanvåg.
Och standard, DIN, vem bryr sig om standarder, ganska få i alla fall, och förmodligen mest Europeiska radiogrejer.
Men DIN kontakterna är bra tycker jag och kan än i dag används till mycket.
Hur det ser ut på dagens bilradio, dunka dunka grejer vet jag inte. Men troligen gäller nog mest RCA kontakter.
Roysan
Nej, inte den, utan nån annan DIN som har en bygel i sej, jag har sett den bland annat på blaupunkt och jag tror den var standardiserad nån gång i forntiden.