Effekttransistor
Effekttransistor
Är ny på forumet och testar att slänga ut en fråga:
Har en vinkylare som blåser glassäkringen 3,15 A direkt den ansluts till nätet.
Har mätt upp 2 effekttransistorer som inte verkar helt friska. även kretskortet ser ut att ha varit väldigt varmt på ett ställe där kylflänsen och transistorerna sitter. Frågan är var skaffar man 2 nya och Är de de här sorten:
FJP13007 High Voltage Fast-Switching NPN Power Transistor
FJP13007H2TU J13007-2 TO-220 3L (Dual Gauge) Rail Tackar på förhand för alla tips
Har en vinkylare som blåser glassäkringen 3,15 A direkt den ansluts till nätet.
Har mätt upp 2 effekttransistorer som inte verkar helt friska. även kretskortet ser ut att ha varit väldigt varmt på ett ställe där kylflänsen och transistorerna sitter. Frågan är var skaffar man 2 nya och Är de de här sorten:
FJP13007 High Voltage Fast-Switching NPN Power Transistor
FJP13007H2TU J13007-2 TO-220 3L (Dual Gauge) Rail Tackar på förhand för alla tips
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Effekttransistor
Ett par transistorer är lätt att hitta, men frågan är om det räcker?
Här IOFS några extra, om det är ett annat fel som blåser transistorerna.
https://www.ebay.com/itm/301264153146
/Pi
Här IOFS några extra, om det är ett annat fel som blåser transistorerna.
https://www.ebay.com/itm/301264153146
/Pi
Jo just de va ju ett fel till, eller säkert fel nr 1.de sitter 2 st 12 volt fläktar och en av dem var med ej roterar axel. Den har helt enkelt brunnit/skurit i lagringen, så jag drog slutsatsen att effektsteget som driver fläkten av den anledningen gått för hårt och slutligen överbelastat transistorerna. Men så enkelt kanske det inte är som att bara byta ut transistorerna 
Är det peltierelement som kyl?
Jag hoppas du har säkrat förrådet i avvaktan på reparation av kylaren?
Om du beställer ett 10-pack transistorer så kan du ju byta dom två suspekta och testa. Om det inte fungerar då så får du felsöka vidare. Har du försökt att få fram ett schema på elektroniken?
Den defekta fläkten utgår jag från att du redan bytt ut?
/Pi
Jag hoppas du har säkrat förrådet i avvaktan på reparation av kylaren?

Om du beställer ett 10-pack transistorer så kan du ju byta dom två suspekta och testa. Om det inte fungerar då så får du felsöka vidare. Har du försökt att få fram ett schema på elektroniken?
Den defekta fläkten utgår jag från att du redan bytt ut?
/Pi

Och
Ja de består av 2 st sådana kylelement med var sin 12volt fläkt
Har googlat på de nummer står på kretskortet och då hittar man många bilder på kretskort med liknande applikation men inte hittat nått rent kopplingsschema tyvärr. Men det numret kanske är ett som tillhör företaget

Hittade ett youtube klipp som verkar vara på pricken samma som min vinkylare, men ger ju dessvärre ingen mer info om felsökningsväg eller annat värdefullt tips

Är de nån som har koll på nått sätt eller site där man kan söka på kopplingsscheman
Undrar om man törs strömsätta krretskortet nu när kylfläns och de 2 transistorerna är bort lödda? Eller om de e risk man sabbar nått mer?
Undrar om man törs strömsätta krretskortet nu när kylfläns och de 2 transistorerna är bort lödda? Eller om de e risk man sabbar nått mer?
Kopplingsschema är säkert en standard variant som dessa SMPS (switch mode power supplies) baseras på. Sök tex "schema SMPS" så hittar du nog en del, kanske inte exakt i detalj komponent för komponent likadant men rätt snarlikt ändå så man får en uppfattning så att säga.
Rekommenderar dig sedan att kanske koppla in det utan något tillslutet och bara se om det fungerar som så eller säkringen går direkt för då är det något annat och man får gå vidare.
Rekommenderar dig sedan att kanske koppla in det utan något tillslutet och bara se om det fungerar som så eller säkringen går direkt för då är det något annat och man får gå vidare.
Kan detta vara till hjälp
https://martyworkshopdiary.blogspot.com/2018/11
Det finns även ett schema längre ner som kan stämma
Men jag lägger en bild på det också
https://martyworkshopdiary.blogspot.com/2018/11
Det finns även ett schema längre ner som kan stämma
Men jag lägger en bild på det också
Ahha . Hur sjutton kunde du hitta de här.
Amazing.
Kan de va så enkelt så att en kondensator där i början av kretsen kan kortsluta också?
Men jag får väl helt enkelt testa att köpa ett gäng transistorer o kylpasta och börja byte dessa 2 och sedan gå vidare men vilka troliga komponenter tar man då? eller får man byta alla?
Amazing.
Kan de va så enkelt så att en kondensator där i början av kretsen kan kortsluta också?
Men jag får väl helt enkelt testa att köpa ett gäng transistorer o kylpasta och börja byte dessa 2 och sedan gå vidare men vilka troliga komponenter tar man då? eller får man byta alla?
Vist kan den kortsluta, men den är lätt att mäta om det är kortis. Men troligtvis inte.
Däremot så har du en likriktarbrygga i början som kan vara kortis.
Börja byta komponenter på måfå är inte så lyckad, särskild på sådana här nätdelar.
Någon trasig diod, zener diod, stora IC-en kan förorsaka ett haveri.
Så ta multimetern och kolla runt.
Effekt transistorerna är dom kortslutna?
Däremot så har du en likriktarbrygga i början som kan vara kortis.
Börja byta komponenter på måfå är inte så lyckad, särskild på sådana här nätdelar.
Någon trasig diod, zener diod, stora IC-en kan förorsaka ett haveri.
Så ta multimetern och kolla runt.
Effekt transistorerna är dom kortslutna?
Är den väck eller någon viktig komponent då havererar nätdelen.
Det finns några små elektrolyter runt IC-en som kan förorsaka haveri också
när dom tappar kapacitansen
Enligt tidigare ägaren så hade en av fläktarna gått sönder och blivit ersatt men den var mycket större därav anledningen till att jag trodde att transistorerna var orsaken.
De 2 transistorerna på 1:a bilden visar i alla fall felaktiga värden på multimetern
De 2 transistorerna på 1:a bilden visar i alla fall felaktiga värden på multimetern
Har mätt resistans på Peltier elementen och får värde på ca 250 Ohm på det övre och det i nedre delen av kylen mäter endast ca 13 Ohm, och båda håller ca 20 grader. Kan man dra slutsatsen att den med högt ohm värde är defekt?