AGA NATU, någon som kan detta system?
- Mizzarrogh
AGA NATU, någon som kan detta system?
AGA system NATU.
1. Någon som har koll på var man hittar scheman till basenheten?
(Den gamla)
(Gärna också till panelen och förstärkarenheten)
2. Vad heter den stora kontakten som sitter på fronten till basenheten med korrekt namn?
(Jag behöver en ny sådan men jag vet inte vad just den heter med korrekta söktermer)
Edit, det är hankontakten man pluggar i som saknas.
3. Samma fråga, men för den lilla, fyrpoliga kontakten, vad heter honan till den?
(Dsv den man pluggar i)
(lämnar fältet öppet för fler frågor underhand...)
Vad innehåller luren som fanns till dessa?
(Jag har en gammal telefonlur jag funderade om man kunde återanvända skalet från då den ser likadan ut som original luren.)
1. Någon som har koll på var man hittar scheman till basenheten?
(Den gamla)
(Gärna också till panelen och förstärkarenheten)
2. Vad heter den stora kontakten som sitter på fronten till basenheten med korrekt namn?
(Jag behöver en ny sådan men jag vet inte vad just den heter med korrekta söktermer)
Edit, det är hankontakten man pluggar i som saknas.
3. Samma fråga, men för den lilla, fyrpoliga kontakten, vad heter honan till den?
(Dsv den man pluggar i)
(lämnar fältet öppet för fler frågor underhand...)
Vad innehåller luren som fanns till dessa?
(Jag har en gammal telefonlur jag funderade om man kunde återanvända skalet från då den ser likadan ut som original luren.)
- Mizzarrogh
Re: AGA NATU, någon som kan detta system?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Jag bjuder väl på ett par nakenbilder då...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det skulle kunna vara Canon-kontakter av något slag?
- Mizzarrogh
Mmm... Jag var också inne på det, de ser ju visuellt sett lika ut tycker jag. (eller?) 

ELFA mfl säljer Canonkontakter av olika slag, det är väl bara att titta och jämföra...
- Mizzarrogh
På tyska och Amerikanska sändare är det inte samma kontakter som dessa jag antar att du refererar till här.
Detta är utförande A.
Men Jag skall i allafall testa dem när jag har mer tid i kväll så att vi kan utesluta dem om inte annat.
Detta är utförande A.
Men Jag skall i allafall testa dem när jag har mer tid i kväll så att vi kan utesluta dem om inte annat.
- Mizzarrogh
Mittsektionen verkar inte riktigt stämma med civila Cannon kontakterna på den stora, men jag skall fortsätta att kontrollera mot äldre modeller.
(När det gäller flygrelaterade saker så ser dessa visuellt lika ut man de stämmer ofta inte helt mot de normala).
Denna är tror jag en apparat för S70 systemet (men den modell som först togs i tjänst 1968, således;), AGA NATU 17 (litet kuriosa är att polisradio fortfarande använde 40 MHz vid denna tid (SJ använde simplexkanal på 82,6375 MHz Detta system fungerade genom att man helt enkelt "ringde" till basenheten från stationära enheter.) Denna station kunde även tjänstgöra som fullvärdig basenhet.
(Just denna enhet har dock tjänstgjort på ett åkeri för länge sedan, vilket innebär att den bör ha varit satt till annat frekvensområde)
(När det gäller flygrelaterade saker så ser dessa visuellt lika ut man de stämmer ofta inte helt mot de normala).
Denna är tror jag en apparat för S70 systemet (men den modell som först togs i tjänst 1968, således;), AGA NATU 17 (litet kuriosa är att polisradio fortfarande använde 40 MHz vid denna tid (SJ använde simplexkanal på 82,6375 MHz Detta system fungerade genom att man helt enkelt "ringde" till basenheten från stationära enheter.) Denna station kunde även tjänstgöra som fullvärdig basenhet.
(Just denna enhet har dock tjänstgjort på ett åkeri för länge sedan, vilket innebär att den bör ha varit satt till annat frekvensområde)
Senast redigerad av Mizzarrogh 22 mars 2022, 11:32:48, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Jag har tyvärr inte hittat så mycket om detta, men det verkar som att den användes i 70 systemet, som jag gissar dock främst som basstation i senare tid, men SJ använde den långt in på 90 talet.
Men i början användes den tydligen främst för 40 MHz bandet.
Edit, Hos Polisen, men inte hos SJ som använde det högre frekvensbandet.
Men i början användes den tydligen främst för 40 MHz bandet.
Edit, Hos Polisen, men inte hos SJ som använde det högre frekvensbandet.
- Mizzarrogh
En spontan gissning är att Polisen ville ha en mjuk övergång till det nya systemet och att det var därför det såg ut så i början, men de för sin tid nya apparaterna hade kapacitet för det nya bandet, vilket de gamla från 40-50 talet inte hade.
Man inköpte tydligen apparater från olika tillverkare 1968.
Man inköpte tydligen apparater från olika tillverkare 1968.
Skämsstruten på: Jag skrotade en SYSTEM70 simulatoranläggning som stått i en lektionssal i Ulriksdal, för några år sedan när jag sa upp skrotlagrets lokal. Det fanns en några AGA-förstärkare bland MOBAPPAR och BIMAPPAR och allt vad de hette...
- Mizzarrogh
Jo, system som dessa sitter väl litet i kläm just nu då de inte är särskilt attraktiva att ställa på en finrumshylla för vanligt Svenssonfolk (som de kan göra med gamla rundradioreceivers) och inte tillräckligt intressanta att tilltala egentliga samlare av militär radio och liknande tror jag. Jag tänkte återskapa hur det var att "ringa" från en lastbil i början på 1970 talet. 

Snälla, skilj på tillverkarna Canon och Cannon
Det ser ju ut som Cannon MIL-kontakter, jag har en massa sådana liggandes, men tyvärr finns det ju nästan oändligt antal varianter så sannolikheten att det skulle vara rätt är ganska låg.

Det ser ju ut som Cannon MIL-kontakter, jag har en massa sådana liggandes, men tyvärr finns det ju nästan oändligt antal varianter så sannolikheten att det skulle vara rätt är ganska låg.
- Mizzarrogh
Såg inte stavfelet igår...
Finns det något system i hur man kan se detta? Jag började gå igenom ett antal förut men det finns ju en del kvar att välja på som "nästanpassar" men ser visuellt lika ut.

Finns det något system i hur man kan se detta? Jag började gå igenom ett antal förut men det finns ju en del kvar att välja på som "nästanpassar" men ser visuellt lika ut.