Driva elektronik med batterier
Driva elektronik med batterier
Jag har ett slutsteg och en mikrofonförstärkare.
Slutsteget är kopplat till ett USB-ljudkorts utgång.
Mikrofonförstärkaren är kopplad till ljudkortets ingång.
Det enda som förbinder dem är nätaggregatet (av typen switchat).
Jag testade med att byta nätaggregatet till batteridrift eftersom brus och distorsion blir lägre med batterier än med switchat nätaggregat.
När jag bytte uppstod ett högst oväntat problem: Spelar man bara diskanttoner ut genom en högtalare och in genom mikrofonförstärkaren får jag lika mycket ljud från omkring 30hz där det inte finns något ljud. Med nätaggregat händer inte detta.
Jag testade att se på ljudet när ingen mikrofon är inkopplad, alltså går mikrofonförstärkaren på "tomgång". Jag får då ändå ljud in i ljudkortet med en topp vid 30hz. Byter jag snabbt till nätaggregatet får jag inte den toppen, det blir helt tyst där.
Jag testade med att köra slutsteg och mikrofonförstärkare med olika batterier, dvs egna slutna strömkällor. Bara signaljord är samma.
Ljudet kring 30hz försvann helt och när jag körde mikrofonförstärkaren på "tomgång" utan mikrofon blev det riktigt tyst under hela frekvensbandet.
Alltså, när jag använder samma batteri till båda stärkarna läcker det på något sätt oljud in i mikrofonförstärkare oavsett om jag har mikrofon kopplad eller inte. Med nätaggregat eller var sitt batteri händer inte detta.
Någon som vet vad detta beror på och hur det löses?
Slutsteget är kopplat till ett USB-ljudkorts utgång.
Mikrofonförstärkaren är kopplad till ljudkortets ingång.
Det enda som förbinder dem är nätaggregatet (av typen switchat).
Jag testade med att byta nätaggregatet till batteridrift eftersom brus och distorsion blir lägre med batterier än med switchat nätaggregat.
När jag bytte uppstod ett högst oväntat problem: Spelar man bara diskanttoner ut genom en högtalare och in genom mikrofonförstärkaren får jag lika mycket ljud från omkring 30hz där det inte finns något ljud. Med nätaggregat händer inte detta.
Jag testade att se på ljudet när ingen mikrofon är inkopplad, alltså går mikrofonförstärkaren på "tomgång". Jag får då ändå ljud in i ljudkortet med en topp vid 30hz. Byter jag snabbt till nätaggregatet får jag inte den toppen, det blir helt tyst där.
Jag testade med att köra slutsteg och mikrofonförstärkare med olika batterier, dvs egna slutna strömkällor. Bara signaljord är samma.
Ljudet kring 30hz försvann helt och när jag körde mikrofonförstärkaren på "tomgång" utan mikrofon blev det riktigt tyst under hela frekvensbandet.
Alltså, när jag använder samma batteri till båda stärkarna läcker det på något sätt oljud in i mikrofonförstärkare oavsett om jag har mikrofon kopplad eller inte. Med nätaggregat eller var sitt batteri händer inte detta.
Någon som vet vad detta beror på och hur det löses?
Senast redigerad av linnar 14 mars 2022, 23:54:14, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Driva elektronik med batterier
Tror detta beror på ”motorboating”, dvs effektsteget skapar variationer på spänningsledarna och dessa variationer tränger in i mikrofonförstärkaren. Det blir en sorts återkoppling.
Man ser detta i rörförstärkarna där utgångsrören drar mycket ström och därmed får spänningsmatningen att variera i takt med musiksignalen och detta sving påverkar ingångsrören vars matningsspänningen svänger och så har man återkoppling som låter som en motorbåt.
Lösningen är att skilja delarna med RC- och LC-filter, alltså ett största möjliga R mellan nätaggregat och förförstärkare eller mikrofonförstärkare i ditt fall, följt av största möjliga kondensator till jord.
Man ser detta i rörförstärkarna där utgångsrören drar mycket ström och därmed får spänningsmatningen att variera i takt med musiksignalen och detta sving påverkar ingångsrören vars matningsspänningen svänger och så har man återkoppling som låter som en motorbåt.
Lösningen är att skilja delarna med RC- och LC-filter, alltså ett största möjliga R mellan nätaggregat och förförstärkare eller mikrofonförstärkare i ditt fall, följt av största möjliga kondensator till jord.
Bästa svaret jag fått (frågat också på utländska forum)!Tror detta beror på ”motorboating”, dvs effektsteget skapar variationer på spänningsledarna och dessa variationer tränger in i mikrofonförstärkaren. Det blir en sorts återkoppling.
Det du säger stämmer nästan på pricken med resultatet jag ser.
Jag kopplade idag bort mikrofonen från mikrofonförstärkaren. Alltså kan inget ljud komma in den vägen. Mikrofonförstärkaren borde alltså nu vara helt tyst.
Kopplade ett motstånd på 10ohm till slutsteget och svepte en ton från 3hz till 20khz genom slutsteget medan jag tittade på resultatet från ingående signal som nu borde vara helt tyst för mikrofonförstärkaren hade ju inget som kunde fånga upp ljud med. Samtidigt förorsakar ju inte ett motstånd något ljud. Alltså nu borde jag bara se lite brus längst ner på dB-skalan.
Det jag såg efter tonsvepet är en vacker liten kulle från 3hz som högst vid 30-40hz och som dalar snyggt upp till 500-600hz. Jag får alltså en "bashylla" med samma nivå jag skickade ut till motståndet trots att mikrofonförstärkaren inte kunde fånga upp någon signal. Det tyder med stor sannolikhet att det handlar om ”motorboating”.
Problemet med att lösa det med filter är att filter tenderar dra ström från batterierna. Frågan är hur mycket ström sådana filter drar från batterierna?
Finns det länk till någon som löst sina rör-problem med sådana filter?
Vad händer om du driver mikrofonförstärkaren från en kondensator som laddas genom en diod från batteriet?
Förbrukningen är såpass låg så spänningen bör hållas relativt konstant.
Förbrukningen är såpass låg så spänningen bör hållas relativt konstant.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Så här ser det ut i rörvärlden. Du matar utgångssteget med ganska hög spänning medan drivsteget kräver mindre och man sätter dit ett motstånd och sedan en konding. Dessa ska vara stora nog att filtrtera bort "brummet" som orsakas av utgångssteget.Finns det länk till någon som löst sina rör-problem med sådana filter?
Sedan funderar jag på Frenzys idé. Istf motstånd sätta dit en diod och kanske en till förstärkaren, ungefär som jag markerat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blir lite konfunderad men jag gissar du menar att jag skulle också vara "Safir-Linnar" här eller någon annanstans.Lite OT, men är det Safir-Linnar ?
Nej, det är inget jag känner till. Detta är egentligen inte mitt konto, fick låna det av en bekant för att bara kunna ställa en fråga här snabbt. Frågade honom det du frågar och fick svaret att han bara har detta konto på nätet. Han är helt enkelt aldrig på nätet och röjer runt.
Verkar vara intressant forum så jag kanske reggar mig med eget konto.
Tack!HUGGBÄVERN skrev: ↑15 mars 2022, 09:22:01Så här ser det ut i rörvärlden. Du matar utgångssteget med ganska hög spänning medan drivsteget kräver mindre och man sätter dit ett motstånd och sedan en konding. Dessa ska vara stora nog att filtrtera bort "brummet" som orsakas av utgångssteget.Finns det länk till någon som löst sina rör-problem med sådana filter?
Sedan funderar jag på Frenzys idé. Istf motstånd sätta dit en diod och kanske en till förstärkaren, ungefär som jag markerat.
C_spsq5.jpg
Jag har testat så som du beskriver och fick ett riktigt bra resultat med först ett motstånd på 100ohm nära mikrofonförstärkaren och därefter en kondensatorer på sammanlagt 7.000uF. Hade inte fler så jag skall beställa ett knippe på 3.300 uF och fortsätta testa.
Skall köpa några dioder och testa också, kan inte skada.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
KANSKE regga dig ...
Vad är det för skitsnack?? Nu reggar du dig helt enkelt för vi är djävligt trevliga mot varandra och behöver fler dumsk .. kloka människor. PUNGKT!
Testa dioderna först. Om du saknar enstaka komponenter, kan du efterlysa i en tråd som heter Komponentakuten. Små eller stora komponenter brukar vi skicka till varandra mot porto eller symboliska summor, så slipper man betala 75 spänn för att få hem ett motstånd för en krona.

Testa dioderna först. Om du saknar enstaka komponenter, kan du efterlysa i en tråd som heter Komponentakuten. Små eller stora komponenter brukar vi skicka till varandra mot porto eller symboliska summor, så slipper man betala 75 spänn för att få hem ett motstånd för en krona.
Hårt men rättvist, ok, jag reggar mig snart.HUGGBÄVERN skrev: ↑15 mars 2022, 13:44:21 KANSKE regga dig ...Vad är det för skitsnack?? Nu reggar du dig helt enkelt för vi är djävligt trevliga mot varandra och behöver fler dumsk .. kloka människor. PUNGKT!
![]()
OK!Testa dioderna först. Om du saknar enstaka komponenter, kan du efterlysa i en tråd som heter Komponentakuten. Små eller stora komponenter brukar vi skicka till varandra mot porto eller symboliska summor, så slipper man betala 75 spänn för att få hem ett motstånd för en krona.
Skall titta på det.
Nu är jag reggad, avslöja inte att jag använde "linnar" tidigare...HUGGBÄVERN skrev: ↑15 mars 2022, 13:44:21 KANSKE regga dig ...Vad är det för skitsnack?? Nu reggar du dig helt enkelt för vi är djävligt trevliga mot varandra och behöver fler dumsk .. kloka människor. PUNGKT!
![]()

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: