Har jag köpt fel strömbrytare?
-
Har jag köpt fel strömbrytare?
https://www.electrokit.com/produkt/vago ... pol-on-on/
Skulle ha VÄXLANDE läge och inget återfjädrande trams....
Vad har jag köpt ?
Är det icke återfjädrande och nedre kontaktar tappar kontakt när växlar över till övre? Om inte så behöver jag hänvisning till någon som säljer...
C1560ATAAB
Nej jag har inte fått dem ännu.
Skulle ha VÄXLANDE läge och inget återfjädrande trams....
Vad har jag köpt ?
Är det icke återfjädrande och nedre kontaktar tappar kontakt när växlar över till övre? Om inte så behöver jag hänvisning till någon som säljer...
C1560ATAAB
Nej jag har inte fått dem ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Har jag köpt fel strömbrytare?
Jag skulle nog tolka databladet som att du köpt en växlande tvåpolig kontakt med två läge.
Där brytaren kan stanna i båda lägena
Där brytaren kan stanna i båda lägena
-
Okej då går den bort till detta projektet, för hela meningen är läge1 MÅSTE vara helt frånskild (1/2 på ena sidan) jämfört mot läge 2 (5/6 på andra sidan), de får aldrig vara igång samtidigt, detta är en override till ett relä så den ska frånkoppla 1/2 när 5/6 aktiveras för gå förbi relä. Hoppas uttryckte klart nog vad är ute efter.....
Udda brytare och 37 kr styck... Tog 2 men kan se använding för dem till annat.
Edit: så on-off-on går bort med, måste vara on-on med helt växlande kontakter finns en sådan udda brytare jag efterfrågar?
Udda brytare och 37 kr styck... Tog 2 men kan se använding för dem till annat.
Edit: så on-off-on går bort med, måste vara on-on med helt växlande kontakter finns en sådan udda brytare jag efterfrågar?
Jag vet inte vem som missförstår vem, kan du rita ett schema, jag ser inte varför du inte skulle kunna använda den brytaren du köpt.
Sannolikt kommer inte 1/2 vara anslutet när 5/6 är slutet, och det omvända, men du verkar söka efter en brytare som garanterar break before make, du får nog gå upp ett par prisklasser för att hitta brytare som garanterar detta.
Sannolikt kommer inte 1/2 vara anslutet när 5/6 är slutet, och det omvända, men du verkar söka efter en brytare som garanterar break before make, du får nog gå upp ett par prisklasser för att hitta brytare som garanterar detta.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
I ena läget har
1 kontakt med 2, och 3 helt frånskild
4 kontakt med 5, och 6 helt frånskild
I andra läget är
1 helt frånskild, och 2 kontakt med 3
4 helt frånskild, och 5 kontakt med 6
Raden 1-2-3 har aldrig kontakt med 4-5-6 på något sätt.
Vippar du knappen åt 1-hållet, så har 2-3 kontakt, osv.
Du väljer alltså vilken sida som mittenpinnen ska ansluta åt.
Så funkar alla växlande vippbrytare, om man inte köper något konstigt special.
1 kontakt med 2, och 3 helt frånskild
4 kontakt med 5, och 6 helt frånskild
I andra läget är
1 helt frånskild, och 2 kontakt med 3
4 helt frånskild, och 5 kontakt med 6
Raden 1-2-3 har aldrig kontakt med 4-5-6 på något sätt.
Vippar du knappen åt 1-hållet, så har 2-3 kontakt, osv.
Du väljer alltså vilken sida som mittenpinnen ska ansluta åt.
Så funkar alla växlande vippbrytare, om man inte köper något konstigt special.
-
On-on inget att nedre kontaktpar alltid är on så som jag tolkade dig.
Edit: är jag som är trög
Okej så den frisläpper 1-2 4-5 Innan går till 2-3 5-6
Ok det är rätt och jag tror det kommer fungera utmärkt kommer ju bryter det som måste brytas först innan kopplar förbi relä.
Edit: är jag som är trög

Okej så den frisläpper 1-2 4-5 Innan går till 2-3 5-6
Ok det är rätt och jag tror det kommer fungera utmärkt kommer ju bryter det som måste brytas först innan kopplar förbi relä.
Senast redigerad av svenne1985 7 mars 2022, 21:04:32, redigerad totalt 2 gånger.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej, on-on betyder att i ena läget går 2 till 1, och i andra läget går 2 till 3. Båda är ett på-läge.
Alltså att 2 har alltid kontakt med något.
Samma med 4-5-6.
[edit]
Ja. Under en kort period när du knäpper över knappen har inget kontakt.
Det kan aldrig bli överledning mellan 1 och 3 (och 4 till 6) utan att brytaren totalt havererar.
Alltså att 2 har alltid kontakt med något.
Samma med 4-5-6.
[edit]
Ja. Under en kort period när du knäpper över knappen har inget kontakt.
Det kan aldrig bli överledning mellan 1 och 3 (och 4 till 6) utan att brytaren totalt havererar.
Det är ju samma tunga som vippar åt båda hållen. Så jag ser det som extremt osannolikt att det ska lyckas bli kontakt åt båda hållen samtidigt.
-
Okej så går det när man inte läser ordentligt sorry !
Men då slapp jag 78 spänn brytare utan användning för ... Dyrare än en belyst men jaja det är vad det är.
Tack för hjälpen, hade jag sett det databladet inatt hade jag nog postat redan då
Men då slapp jag 78 spänn brytare utan användning för ... Dyrare än en belyst men jaja det är vad det är.
Tack för hjälpen, hade jag sett det databladet inatt hade jag nog postat redan då

Jag håller med, men det är ingen garanti att så inte sker, det beror helt på användningsområdet om den risk är möjlig att ta...
Jag blir bara mer och mer förvirrad över vad det är faktiskt du vill ha...svenne1985 skrev: ↑7 mars 2022, 21:05:55 Okej så går det när man inte läser ordentligt sorry !
-
Det är bra där, det var rätt brytare !
(Hade önskat 0/1 tryck men det går bra utan, och ja jag tyckte märkligt kostar samma som en belyst).
(Hade önskat 0/1 tryck men det går bra utan, och ja jag tyckte märkligt kostar samma som en belyst).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ibland ser man omkopplare (främst vridomkopplare) ha beteckningarna break-before-make resp make-before-break, där första benämningen betyder att kontakten bryts innan en ny kontakt görs och i andra fallet att det görs en ny kontakt innan gamla kontakten bryts.
I databladet finns inget sådant angivet så man får väl gissa och kanske studera skissen på hur kontakten ser ut - OCH mäta.
I databladet finns inget sådant angivet så man får väl gissa och kanske studera skissen på hur kontakten ser ut - OCH mäta.