Har problem med knappen där jag slår på och av strömmen i min Cargobike lådcykel.
Skruvade loss knappen och försökte öppna den men dessvärre visade det sig att allt var indränkt i kontaktlim. Kunde lista ut att det sitter tre tangentbordsknappar för till eller från , en för högre fart och en till för lägre fart.
Kan se att det är vanliga tangentbordsknappar med fem anslutningar. Tänkte att jag skulle klippa av kabeln och montera bättre knappar i en ny låda.
Eftersom allt är indränkt i kontaktlim kan jag inte se hur kablarna är kopplade och det verkar vara hopplöst att mäta.
Finns det någon standardkoppling för tangentbordsknappar med fem anslutningar. Gissar att fyra anslutningar är hopkopplade och den femte är en momentanbrytare. Lite svårt att mäta för att det är både trångt och indränkt i kontaktlim.
Tror inte att det skulle bli några problem om jag kortsluter någon anslutning. Finns det någon standard över vilka fyra anslutningar fungerar som byglingar och vilken av de fem kontakterna fungerar som momentbrytare.
Verkar som om brytarna sitter på ett dubbellaminat. Men eftersom allt är indränkt i kontaktlim och jag måste sticka in en skruvmejsel under kretskortet och bryta sönder, kan det underlätta om jag vet till vilken funktion varje sladd är kopplad. Misstänker att om jag klipper av kabeln kommer jag att hitta fyra kablar. Kanske ingen större risk att jag bränner något i datakortet om jag testar mig fram men det kanske underlättar om jag kan lista ut vilken funktion varje kabel har. Kanske har konstruktören utnyttjat byglarna inne i kontakterna.
trasig tangentbordsknapp i min Cargobike elcykel.
Re: trasig tangentbordsknapp i min Cargobike elcykel.
En eller några bilder kan nog underlätta
Re: trasig tangentbordsknapp i min Cargobike elcykel.
Går dessvärre inta att ta några bra bilder eftersom alla tre knapparna är inbäddade i kontaktlim så man ser bara plastknappen och inne i limmet kan jag se att det är två lödningar på ena sidan och tre lödningar på andra sidan. Så jag är övertygad om att det är samma typ av knappar som till tangentbord fast då brukar det vara fyra lödningar så att ena kontakten är brytande och de tre är ihopkopplade för att konstruktören ska få lättare att konstruera laminatet och slippa överkopplingar mellan banorna.
Annars får jag testa att hälla på lite lösningsmedel som mjukar upp kontaktlimmet.
Ett annat alternativ är att jag köper hela paketet med tryckknappar och datorn ca 700:
-
Annars får jag testa att hälla på lite lösningsmedel som mjukar upp kontaktlimmet.
Ett annat alternativ är att jag köper hela paketet med tryckknappar och datorn ca 700:
-