Den stora frågan, PIC eller AVR?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Gullegris

Den stora frågan, PIC eller AVR?

Inlägg av Gullegris »

Så har det då blivit dags att slänga sig in i microprocessor svängen på allvar o då dyker ju frågan upp, ska man välja PIC eller AVR? Har sökt en del på forumet men inte hittat nåt som riktigt övertygat mig.

Så vad finns det egentligen för för och nackdelar med respektive microprocessor? Varför har du valt just AVR eller PIC? Används de nånting ute i arbetslivet så man kan få lite vana till nåt framtida jobb kanske?

Har fått lite uppfattningen av att AVR är överhängande lite bättre men varför väljer då så många PIC framför AVR?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

vet inte hur aktuell denna är i dagsläget men Hit me
det slutliga svaret gäller även idag.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag körde först med PIC, det kunde man ju få gratis från tillverkaren!
Men sen tröttnade jag på strulande programmerare, tråkiga (eller dyra) kompilatorer och krånglig assembler.
Så jag provade AVR istället. Visst, man får ju betala för chippen, men det vägs upp av en gratis C-kompilator och antagligen en hel del av att det används i större utsträckning i min omgivning.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Jag började (som många andra) med en PIC16F84 och assembler. Sedan dess har jag gjort en hel del projekt med de lite större bröderna ur 18-serien och de är onekligen trevliga att jobba med, då i C (CCS). Men som du säger så används det ofta AVR på kurser i LTH. I digitala projekt tex, får man välja mellan 68008 och en Mega16. Kan man då redan registeruppsättningen i den senare, blir projektet lite lättare att komma igång med.
Jag har mer och mer börjat jobba med AVR då jag insåg att det fanns gratis C-kompilator. Köpte mig en JTAG från miklobit (JTAG & STK500 för 400:-) och det är RIKTIG smidigt att kunna singelsteppa och sätta breakpoints! På ETF kan man köpa JTAG för ~300:- (Jag rekomenderar verkligen en ICD!)

PIC har ju å andra sidan sina små läckra krabater ur 10F-serien.
Svårt val är det. :?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tror att det finns fler olika PIC modeller "in production" än AVR's.
Microchip verkar behålla sina modeller längre i produktion.
PIC tål ganska mycket "stryk", felvänd power och liknande.
I antal levererade processorer ligger, så vitt jag vet, Microchip i dag
tvåa efter Motorola.

Annars är listorna på Björns länk ungeför det jag har hört från annan håll...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jag är helt såld på AVR. Den har allt jag önskar (nästan).

* Gratis (fri) C-kompilator (gcc) som går att köra på flera plattformar.
* Mycket enkel, billig och fungerande(!) programmare. Bara tre motstånd och en parallellportskontakt för den enklaste varianten.
* Enbart små ändringar (eller inga alls) behövs för att gå från en AVR-modell till en annan.
* www.AVRFreaks.net - Stor och bra AVR-community!
* Programmerbar i hela spänningsområdet. Inte bara vid 5V som på vissa andra µCs.
* Tålig. Jag har kört med samma AVR:er på labbplattan i flera år nu. Trots att de har fått stryk och blivit felkopplade fungerar dom fortfarande som nya. Hittills har ingen gått sönder. :)

Tyvärr finns det, vad jag vet, ingen hålmonterad AVR med hårdvarustöd för USB. Visserligen kan man köra med mjukvaru-USB, men hårdvarustöd är att föredra.

Fast PIC har nog sin ljusa sidor också. :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

När man skall lära sig en "ny" processor är det MYCKET att lära.
Jag tyckte att det var lättare att programera PIC.
Vilket nerköp från 68HC11!!! fast lätt att lära.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Säger som vanligt då: Atmel Butterfly, kanonkit att börja med - kopplas direkt till PC'n och programmeras exempelvis med C. Bestyckad med LCD, joystick, pipmoj, tempmätare, ljusmätare med mera. Allt detta styrs av Atmels värsting uC. Kanonkit att lära sig jobba med uC på. Pris: ca. 200:- (!).
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Röstar för AVR, främst för att det finns så mycket information att hitta om den. Scheman, kod, tutorials, hjälp m.m.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Röstar för AVR, främst för att det finns så mycket information att hitta om den...

Jag antar att du menar "...än för PIC" !?

Personligen skulle jag säga att man oftast hittar just det man söker efter... :-)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

sodjan skrev:>

Personligen skulle jag säga att man oftast hittar just det man söker efter... :-)
Visst är det så, men jag håller med om att det var lättare att hitta exempelkod till AVR än till PIC. Sen vilken som är bäst är ju som sagt omöjligt att avgjöra, vissa gillar päron.....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

sodjan skrev: Pesonligen skulle jag säga att man oftast hittar just det man söker efter... :-)
:D Tänk vad överraskad man skulle bli om man letar efter programkod till AVR och bara får exempel avsedda för PIC....

Jag "valde" AVR eftersom "min högskola" satsat på just AVR och då var det lättare att satsa på det eftersom kunskapen fanns och det var lättare att få hjälp om man valde den.

Om AVR är bättre än PIC beror väl på:
- Vad man skall göra
- Vad man är van vid
- Vad man tror är bäst

Är väl samma sak med SAAB vs. Volvo. eller päron och äpple, det är en smaksak!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag vill ju även påstå att vad som är bäst beror på uppgiften som ska lösas. AVR har sina fördelar, PIC har sina, precis som länken som björn anger.

Ska man ha en "generell" familje tycker jag att man ska kolla på andra saker än AVR/PIC, nämlig arbetsmiljöt. Trivs man med MPLAB och är nöjd med de funktioner som det erbjuder eller ska man ha AVRstudio (heter det väl?), vill man ha MikroC osv. osv.

Om man inte har specifika krav men bara vill "leka" i största allmänhet är det ungefär huggit som stuckit.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Om du bestämmer dig för att köra pic så är mitt tips att du skaffar en Wisp628 från sodjan iaf!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst, det är klart!

Ett "krav" man bör ställa är att det finns ICSP-möjlighet utan att man måste slå knut på sig själv. Att ha en processor som måste flyttas mellan programmeringsenhet och arbetsobjektet är döden, tråkigt och totalt onödigt.

Jag har personligen mycket bra erfarenhet med WISP628, att ha den i "maskinparken" har gjort livet en hel del lättare, iaf. det professionella livet.
"Never leave home without it!" ;-)
Skriv svar