Lampsocklars och armaturers maxeffektmärkning
- Hobbyisten
- Gått bort
Lampsocklars och armaturers maxeffektmärkning
Kan man ta dessa med en nypa salt ? Jag tänker tex om man har igång lampan under begränsad tid med högre effekt . Finns en viss tolerans ?
- Mizzarrogh
Re: Lampsocklars och armaturers maxeffektmärkning
Det har väl främst att göra med temperaturen som utvecklas om du avser vanliga hushållsarmaturer.
Så, ja Det borde man kunna, de är bara inte godkända och testade att klara den värme som uppstår vid kontinuerlig drift med högre effekter.
Edit, jag rekommenderar dock att du håller den under uppsikt så att ingenting tar eld runt armaturen då man inte har några garantier att den isolerar mot värmen över den märkta effekten
Så, ja Det borde man kunna, de är bara inte godkända och testade att klara den värme som uppstår vid kontinuerlig drift med högre effekter.
Edit, jag rekommenderar dock att du håller den under uppsikt så att ingenting tar eld runt armaturen då man inte har några garantier att den isolerar mot värmen över den märkta effekten
- Mizzarrogh
Billiga kina armaturer kan dock ta eld i plastdetaljer.
Edit, jag har varit med om att ett kinatillverkat uttag fattade eld även om det inte flammar upp så var det rätt otrevligt då det satt dolt i ett skåp där det var monterat, det har lätt kunnat bränna ner hela den kåken om ingen sett det.
Edit, jag har varit med om att ett kinatillverkat uttag fattade eld även om det inte flammar upp så var det rätt otrevligt då det satt dolt i ett skåp där det var monterat, det har lätt kunnat bränna ner hela den kåken om ingen sett det.
Jag skulle nog inte sätta i en lampa med högre effekt än angivit, dels så kan armaturen i sig bli förstörd, och det blir den, sedan är risken stor att det börjar brinna runt omkring.
Ledlampor kan dock vara luriga då sockeln kan bli ordentligt varm, betydligt varmare än en vanlig glödlampa.
Ledlampor kan dock vara luriga då sockeln kan bli ordentligt varm, betydligt varmare än en vanlig glödlampa.
- Mizzarrogh
Det finns keramiska industriarmaturer som är tänkta för garage och lantbruk, mm som har socklar gjorde för mycket högre effekt, typ 250-500W eller mer, dessa är inte särskilt dyra, jag rekommenderar att du använder sådana i stället.
Jag använder själv sådana. De är säkra att använda och man slipper otäcka överraskningar.
Jag använder själv sådana. De är säkra att använda och man slipper otäcka överraskningar.
- Hobbyisten
- Gått bort
Tack för svar. Bakgrunden till min fråga var att jag hittade en retrolampa i skrotbingen utan effektmärkning, jag kör den nu på en traditionell 60W lampa. Det borde den klara och det är helt lagom ljus från den.
Som sagt så är det viktigt att inte överstiga effekten. Sockeln kan spricka annars och är det en tygskärm så måste man se till att det inte blir för varmt.