Ny här och i elektronikvärlden!

Jag håller på med ett litet värmeflyttarprojekt för att hjälpa till att sprida värmen från den dåligt placerade kaminen i mitt hus.
Version ett består av en ATMega328p med tillhörande komponenter och en tempsensor för att läsa av temperaturen. En potentiometer för att ställa in tröskelvärde och en transistor som agerar relä för att starta en fläkt som går på 12v. Hela kalaset är dåligt fastlött på ett experimentkort. För strömförsörjning idag använder jag en gammal batterieliminator för att få 12v. Denna kopplas fast i kortet med en "vanlig" DC-plugg. Med en LM7805 och lite kondensatorer får jag sedan 5v till MCUn. Och det funkar ju bra så här långt, gör enorm skillnad för värmen i huset.
Men nu har jag pysslat och forskat ett tag och planerar att göra en ny version baserad på ESP32 C3. Mest som experiment att prova något nytt, men också för att slippa potentiometern och för att kunna styra det hela via telefonen så klart. Och kanske så småningom bygga en fläkt till som flyttar vidare värmen till nästa rum och då vore det ju lite coolt om de två kunde prata med varandra och synka lite. Så att fläkt 1 inte blåser in luft till fläkt 2 om det är varmare där in vid kaminen.
Anywho, min fråga:
Hade helst sluppit ha en stor klump i uttaget och istället byggt in all strömförsörjning i fläktmodulen. Vad tycker ni är en bra blandning mellan pragmatiskt, effektivt, billigt och litet sätt att konvertera 230VAC till 12v och 3.3v? Jag har nog hakat upp mig en del på att linjära regulatorer inte är så effektiva. Men har också börjat inse att om MCUn drar typ 280mA när den maxar radion (vilket den aldrig kommer göra) och fläkten 180mA på max RPM så är det kanske inte så mycket förlust vi snackar om egentligen. Kanske tänker fel, men om en regulator har typ 75% effektivitet så blir det att förbrukningen för 500mA hamnar på typ 666mA?
Kan man ha en transformator som tar ner 230v till ~20v, en likriktare och sen en linjär regulator för 12v och en för 3.3v i serie bara (säkert superdumt)? Med kondensatorer och eventuella filter osv så klart. Eller är det bättre att köpa en SMPS som ordnar 12v och sen en 3.3v regulator efter den bara?
Tips mottages tacksamt.