Data-signalkabel 4-ledare finns det?
Data-signalkabel 4-ledare finns det?
Finns datasignalkabel 4 ledare? En CAT-6 kabel har 8 separata enkelledare som är tvinnande i par.
Finns det liknande CAT-6 kabel men med endast 4 st enkelledare som partvinnats. Bra om den har liten ytterdiameter, det är det som eftersträvas. Det är tänkt som signalkabel mellan väggladdbox(för elbil) och strömsensorer monterade vid elmätartavlan i ett enfamiljshus, och att dras i befintligt trång kabelkanal. Sträckan är nog ca 15 meter. Kollar jag hos Clas Ohlson och Kjell@Co verkar de inte ha sådan 4-ledare men väl 8-ledare.
Det ska vara +12 V, jord och 2 ledare för datatrafik.
Finns det liknande CAT-6 kabel men med endast 4 st enkelledare som partvinnats. Bra om den har liten ytterdiameter, det är det som eftersträvas. Det är tänkt som signalkabel mellan väggladdbox(för elbil) och strömsensorer monterade vid elmätartavlan i ett enfamiljshus, och att dras i befintligt trång kabelkanal. Sträckan är nog ca 15 meter. Kollar jag hos Clas Ohlson och Kjell@Co verkar de inte ha sådan 4-ledare men väl 8-ledare.
Det ska vara +12 V, jord och 2 ledare för datatrafik.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Data-signalkabel 4-ledare finns det?
Du är 25 år för sen ...
Det finns säkert sådan kabel. För länge sedan fanns den en firma som hette Inmac som sålde kablar och massa pyssel till datorer (inte datorer) i flashiga kataloger med damer i korta kjolar och höga klackar. En av dessa kablar hette CLEAR SIGNAL (TM) 1730 som består av 2 partvinnade par och med en hel skärm (folie) och separat jord-ledning.
Jag kan dock tänka mig, men andra vet nog bättre, att just datorkommunikation med sådan här kabel kanske inte är världens mest vanliga.
Annars en perfekt kabel för AUDIO!!!!!!!!!!!!!!!
Det finns säkert sådan kabel. För länge sedan fanns den en firma som hette Inmac som sålde kablar och massa pyssel till datorer (inte datorer) i flashiga kataloger med damer i korta kjolar och höga klackar. En av dessa kablar hette CLEAR SIGNAL (TM) 1730 som består av 2 partvinnade par och med en hel skärm (folie) och separat jord-ledning.
Jag kan dock tänka mig, men andra vet nog bättre, att just datorkommunikation med sådan här kabel kanske inte är världens mest vanliga.
Annars en perfekt kabel för AUDIO!!!!!!!!!!!!!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det finns kabel som är hårdare tvinnad och med lämpad än telekabel. Men en fyrledare är normalt sett alla ledare tvinnade tillsammans. Det funkar det också. Hur mycket behöver du?
Om inte tillverkaren specificerat nån speciell kabel hade jag nog valt LIYCY, särskilt som det ska gå parallellt med elkablarna långa sträckor.
https://www.elfa.se/sv/flerkaernig-kabe ... p/30073267
https://www.elfa.se/sv/flerkaernig-kabe ... p/30073267
Tack så mycket för tippsen.
Väggladdbox-tillverkaren, Ratio, anger att "you can use a standard UTP cable or 4 x 0,25 mm2 data cable" en standard UTP kabel eller 4 x 0,25 mm2 datakabel kan användas. Vad nu UTP är för något? (betyder tydligen oskärmad tvinnad parkabel).
Jag tror inte det är frågan om någon hög dataöverföringshastighet mellan strömsensor-boxen vid elmätartavlan och väggladdboxen ca 15 meter bort.
Jag gissar att Kjell & Co 4-ledare-telekabel, diameter ca 5,25 mm, funkar. Frenzys förslag är nog det bästa eftersom skärmad om man ska vara på säkra sidan gentemot störningar och ganska liten ytterdiam 4,3 mm.
Väggladdbox-tillverkaren, Ratio, anger att "you can use a standard UTP cable or 4 x 0,25 mm2 data cable" en standard UTP kabel eller 4 x 0,25 mm2 datakabel kan användas. Vad nu UTP är för något? (betyder tydligen oskärmad tvinnad parkabel).
Jag tror inte det är frågan om någon hög dataöverföringshastighet mellan strömsensor-boxen vid elmätartavlan och väggladdboxen ca 15 meter bort.
Jag gissar att Kjell & Co 4-ledare-telekabel, diameter ca 5,25 mm, funkar. Frenzys förslag är nog det bästa eftersom skärmad om man ska vara på säkra sidan gentemot störningar och ganska liten ytterdiam 4,3 mm.
Senast redigerad av Haralt 4 februari 2022, 23:08:00, redigerad totalt 1 gång.
Se till att välja paren rätt för att minimera störningarna.
Danke schön!
Han menar alltså för +12 Volt och jord väljer man det ena tvinnade paret och för datatrafiken det andra paret.
Han menar alltså för +12 Volt och jord väljer man det ena tvinnade paret och för datatrafiken det andra paret.
I alla fall om det är en balanserad signal. Men det är ju inte separerade par som i en nätverkskabel.
Torde vara ModBUS RTU som körs över kabeln med låg hastighet så på den där sträckan torde det nog fungera med vad som helst. Datakabel är ju dock billigt och lättillgängligt så det är ju oftast enklast.
Vilket är RS-485 vad jag förstår. Då är det ju lämpligt att koppla rätt, även om det sannolikt inte behövs.
Kolla med någon gammal televerkare, vanlig 4-ledad telefonkabel är partvinnad
Nej, det är den inte. Det är sällan fyrledare är det.