Problem med isp på tiny26 (AVR)
Problem med isp på tiny26 (AVR)
Jag har kopplat upp en tiny26 som ska programmeras via en 6p isp.
Jag har 5V till kretsen och porta kopplad till en rj45-kontakt, som
ska vidare till 7 lysdioder, men lysdioderna är inte inkopplade.
När jag skulle programmera kretsen så vägrar den att gå in i programmeringsläge.
Jag programmerar via Avr Studio och en stk500.
Kollade i databladet och det enda i/o som har dubbla funktioner är porta.3 (aref)
så jag provade att koppla bort den sladden och vipps så funkade det att programmera.
Programmerade några gånger, sen så slutade det att fungera och nu får jag inte kontakt
med kretsen längre.
Har ni några idéer på hur jag ska lösa detta.
Jag har 5V till kretsen och porta kopplad till en rj45-kontakt, som
ska vidare till 7 lysdioder, men lysdioderna är inte inkopplade.
När jag skulle programmera kretsen så vägrar den att gå in i programmeringsläge.
Jag programmerar via Avr Studio och en stk500.
Kollade i databladet och det enda i/o som har dubbla funktioner är porta.3 (aref)
så jag provade att koppla bort den sladden och vipps så funkade det att programmera.
Programmerade några gånger, sen så slutade det att fungera och nu får jag inte kontakt
med kretsen längre.
Har ni några idéer på hur jag ska lösa detta.
> Kollade i databladet och det enda i/o som har dubbla funktioner är porta.3 (aref) så jag provade att koppla bort den sladden och vipps så funkade det att programmera.
Vad menar du med att du kopplade bort den? Från vad? Den pinnen har inget med programmeringen att göra.
Ett schema skulle underlätta.
Vad menar du med att du kopplade bort den? Från vad? Den pinnen har inget med programmeringen att göra.
Ett schema skulle underlätta.
Jag har inget schema just nu, men det enda som är inkopplat är isp (mosi, miso, sck och reset)
porta ska gå till dioder, men de är inte inkopplade, har bara kopplat den till en kontakt.
Anledningen till att jag kopplade bort pa3 var för att börja felsöka någonstans, men den ska inte ha något med programmeringen att göra.
porta ska gå till dioder, men de är inte inkopplade, har bara kopplat den till en kontakt.
Anledningen till att jag kopplade bort pa3 var för att börja felsöka någonstans, men den ska inte ha något med programmeringen att göra.
Jag tror att man måste koppla en sladd mellan typ portB.5 och nån annan port.t annat om man ska programmera 8-pinnars processorer med STK500. Kolla i användarguiden för STK under ISP eller nåt.
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1925.pdf
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1925.pdf