Micropython vs C/C++ RPI Pico

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Efter mycket om o men så har jag börjat gräva ner mig i MCU världen. Jag kommer ifrån gamla skolan med Basic, litegrann Object Pascal, Delphi.

Med facit i hand så ångrar jag mig att jag tog vägen Pascal/Delphi istället för C/C++. Men vem f-n visste säkert hur det skulle se ut för 20år sedan?

Har lekt lite med Picon och MicroPython och ser ju att det inte är i närheten i mer tidskritiska snabba applikationer.

En simpel (har inte dubbelkollat så jag skrivit rätt syntax på telefonen och är totalt grön på micropython)

t=time.ticks_us()
For X in range (0, 1000000)
Print((time.ticks_us - t)/1000000)

Ger svaret ca 5.6 sekunder för loopen ska snurra 1miljon gånger. 2.8 efter jag överklockat till 250MHz

Ett annat exempel är

t=time.ticks_us()
time.sleep_us(1)
Print((time.ticks_us - t)/1000000)

Så tar det ca 10us

Byter jag till en loop med 1000 repeteringar och 1ms sleep inuti loopen så blir felet försumbart, det ska ta 1s och hamnar på 1.02s

Är det så knöligt att som +50 lära sig C/C++? Jag har varit nästan helt borta från programmering i drygt 10år och ingen superstjärna på det innan heller.

Bekymret är ju nästan alltid den hemliga klubben som finns. Google ett bekymmer och du hittar 1000svar som inte fungerar, beskriver en omväg runt solsystemet när lösningen var ett kommatecken…. 😉 De måste ha jäkligt roligt när de skrattar halvt ihjäl sig hur de lurat oss amatörer…. 🙄

Någon bra litteratur som inte beskriver omvägen över nästa galax för att komma till närmaste bensinmack?

Har några gamla böcker i hårdvaruprogrammering i Delphi/VB och även C och Assembler (från tiden när processorn var 286/386 och grafiken EGA). Men de är ju knappast aktuella idag. 😂
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_s »

Behöver du hastigheten?
Annars kör vidare på micropython.

Mest krångligt med c/c++ är hantera register mm.
Kör du arduino på rpi2040 varianten så är det nog inte värre än micropython.

Finns massa exempel i Arduino IDE.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av ojz0r »

Kanske inte är svaret på din fråga men FreePascal och Lazarus skall ha stöd för ganska många hårdvaruplatformar - dock inte i närheten av C.
Så om du redan kan pascal borde det infe vara så svårt att komma igång.
pfyra
Inlägg: 344
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av pfyra »

Python är inte känt för att vara snabbt att köra (snarare känt för att _inte_ vara snabbt) men det är heller inte poängen med språket. Poängen är att det ska gå snabbt och enkelt att knacka ihop koden istället. Man får då möjligheten att välja mellan snabbheten med C/C++ eller enkelheten med python. Oavsett vilken nivå man är på så försöker man ju välja rätt verktyg för uppgiften och om man inte är van programmerare så skulle jag rekommendera python oavsett vad uppgiften/målet man vill nå är. Då kan man komma in i tänket och få till looparna mm och om/när man märker att programmet körs för långsamt så kan man byta till C/C++. I det läget har man redan tänkt ut viktiga delar av logiken till programmet och kan fokusera på minneshantering, strängar och annat roligt man slipper med python.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Icecap »

Mitt första högnivåspråk var Pascal på en CP/M-maskin.
Övergången till C var ytterst enkel då de i grunden är identisk uppbyggd.

Men det viktiga är:
Python är "enkelt" att åstadkomma tunga funktioner i - men inte speciellt snabbt.
C är snabbt om man gör rätt - men det blir en hel del jobb om man ska göra allt från "rent metal".

Det rätta för DIG är att du hittar rätt nivå till det DU ska göra.
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Mindmapper »

Micke_71 skrev: 20 januari 2022, 01:50:20 Efter mycket om o men så har jag börjat gräva ner mig i MCU världen. Jag kommer ifrån gamla skolan med Basic, litegrann Object Pascal, Delphi.

Med facit i hand så ångrar jag mig att jag tog vägen Pascal/Delphi istället för C/C++. Men vem f-n visste säkert hur det skulle se ut för 20år sedan?

Har lekt lite med Picon och MicroPython och ser ju att det inte är i närheten i mer tidskritiska snabba applikationer.

En simpel (har inte dubbelkollat så jag skrivit rätt syntax på telefonen och är totalt grön på micropython)

t=time.ticks_us()
For X in range (0, 1000000)
Print((time.ticks_us - t)/1000000)

Ger svaret ca 5.6 sekunder för loopen ska snurra 1miljon gånger. 2.8 efter jag överklockat till 250MHz

Ett annat exempel är

t=time.ticks_us()
time.sleep_us(1)
Print((time.ticks_us - t)/1000000)

Så tar det ca 10us

Byter jag till en loop med 1000 repeteringar och 1ms sleep inuti loopen så blir felet försumbart, det ska ta 1s och hamnar på 1.02s

Är det så knöligt att som +50 lära sig C/C++? Jag har varit nästan helt borta från programmering i drygt 10år och ingen superstjärna på det innan heller.

Bekymret är ju nästan alltid den hemliga klubben som finns. Google ett bekymmer och du hittar 1000svar som inte fungerar, beskriver en omväg runt solsystemet när lösningen var ett kommatecken…. 😉 De måste ha jäkligt roligt när de skrattar halvt ihjäl sig hur de lurat oss amatörer…. 🙄

Någon bra litteratur som inte beskriver omvägen över nästa galax för att komma till närmaste bensinmack?

Har några gamla böcker i hårdvaruprogrammering i Delphi/VB och även C och Assembler (från tiden när processorn var 286/386 och grafiken EGA). Men de är ju knappast aktuella idag. 😂
Sitter i samma båt som dig. Började min programmerings karriär med Basic, Pascal, assembler. När jag behövt någon programmerbar elektronik har jag alltid gjort det i assembler.
Nu som pensionär vill man gräva ner sig i hemmatomation och IoT det är som lite kört med assembler.
Började lite med Python men går mer och mer över till C. Har velat, men det blir nog övervägande C. Får se om man klarar att fixa både och.
Har kört igenom Lawicels kurs, tycker den är bra för I/O hantering, sedan får man bygga vidare med annat. Tar gärna emot tips.
http://www.lawicel.se/blog/about/ard-kom-igang/
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Det blir ju förvirrande.

Går man in på Kjells tutorials så är det snarlikt Pascal och det här med att deklarera variabler är jag inte främmande för. Det känns ju relativt enkelt.

Men så går jag in på några ”utbildnings” sajter eller på RPI Pico C programming guide. Då blir jag tämligen vilse, ungefär som att läsa en bok om assembler på swahili.

I fråga om hastighet så vet jag inte ännu. Jag har ju ungefär 1miljon gånger funderat ut projekt men de har stoppat för att jag inte tagit tag i det här med mikrokontrollers. De snabbare behöver mäta tid med 1-2uS precision och de långsammare tar in lite seriell data 5ggr sek och gör en handfull beräkningar.

Nu ligger det några Pico o glor på mig och varenda projekt är bortglömt/ointressant. Jag tänker lattja runt med dom o lära mig tills jag kommer på något.
pfyra
Inlägg: 344
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av pfyra »

> Jag tänker lattja runt med dom o lära mig tills jag kommer på något.

Där har du det allra viktigaste bland allt som skrivits i tråden! Man behöver lära sig att hantera hammaren innan man kan snickra ihop något. Vad man bygger medans man lär sig är ju inte så noga.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

pfyra skrev: 20 januari 2022, 12:57:27 > Jag tänker lattja runt med dom o lära mig tills jag kommer på något.

Där har du det allra viktigaste bland allt som skrivits i tråden! Man behöver lära sig att hantera hammaren innan man kan snickra ihop något. Vad man bygger medans man lär sig är ju inte så noga.
Jag glömmer inte när pc’n gjorde sitt intåg. Jag hade tidigare bara lekt med basic. Aldrig rört Windows. Jag gick en utbildning där det ingick att lära sig pc och Windows. Alla utom jag gjorde sina övningsuppgifter snällt. Jag lattjade runt i den på egen hand. Vem tror ni hade lärt sig mest efter 1-2 veckor? 2månader senare så byggde jag egna med femtioelva byglar på moderkorten för att ställa in alla frekvenser och irq adresser.
agehall
Inlägg: 414
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av agehall »

Ska man ändå lära sig något nytt och sneglar på C/C++. så skulle jag undvika Arduino och gå direkt på hårdvaran. Arduino har en bra sak och det är att det finns en massa lättillgängliga kort med olika CPUer på som är ganska väldokumenterade. Dock anser jag att deras mjukvara är hemsk och inte bör tas i med tång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14117
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av swesysmgr »

Fungerar bra att använda t.ex. Visual Studio Code för att utveckla, debugga och programmera Arduino-hårdvara om man inte gillar Arduino-IDE.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av H.O »

> Jag tänker lattja runt med dom o lära mig tills jag kommer på något.
Gör absolut det om det funkar för dig - inget att förlora på det!
För mig är det annorlunda... Jag har köpt på mig massor med prylar, moduler, utvecklingskort och annat som jag tänkt att det där ser kul ut, det ska jag "leka med" med på semestern eller över julledigheten eller är hemma förkyld och lära mig tillräckligt om för att ha som verktyg till eventuella framtida projekt. För mig funkar inte den angreppsvinkeln speciellt bra nu för tiden (eller alls tror jag). Jag behöver ett konkret problem att lösa, ett mål att uppnå - annars stannar det lätt vid "hello world".

Men det är klart att man måste ha nån form av grund (och grundförståelse) att stå på. Inte som på PIC-forumet jag frekventerar där det under en period, ungefär årligen, kom nån student som fått (eller tagit på sig) examensuppgiften att bygga en frekvensomformare men som sällan eller aldrig ens blinkat en lysdiod med en PIC. Inget fel med det om man tillåter sig tiden och då BÖRJAR med att blinka den där lysdioden men de här pojkarna hade ofta lite ont om tid :-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Språket är sällan det viktiga! Att kunna formulera sig klargöra funktion och ändamål. det är resan.
Så dessa små manicker är guld värda. Men gör något som redan finns och kan ersättas.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

För min del så brukar det bli lite olika miniprojekt som egentligen inte är något projekt i sig själv utan en utmaning att lösa ett specifikt problem.

I pc programmering så började jag för en tid sedan ett projekt som startade med ett omnumrerings och editeringsverktyg för Heidenhain 155-355 när man klipper o klistrar i program. Sen ökade det på…. med skojigheter till nyare system också.

Nu ligger det en 30-40% färdig pc baserad programmeringsstation med massa rutiner inlagda så man kan ex kopierfräsa konturer i både vinklar och radier utan cam programvara och funktioner för att följa mantelytor mm. Jag blev inte helt nöjd med det grafiska och fönsterhantering så det står på paus till den konstnärliga sidan dyker upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Micke_71 20 januari 2022, 20:28:58, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar