Med facit i hand så ångrar jag mig att jag tog vägen Pascal/Delphi istället för C/C++. Men vem f-n visste säkert hur det skulle se ut för 20år sedan?
Har lekt lite med Picon och MicroPython och ser ju att det inte är i närheten i mer tidskritiska snabba applikationer.
En simpel (har inte dubbelkollat så jag skrivit rätt syntax på telefonen och är totalt grön på micropython)
t=time.ticks_us()
For X in range (0, 1000000)
Print((time.ticks_us - t)/1000000)
Ger svaret ca 5.6 sekunder för loopen ska snurra 1miljon gånger. 2.8 efter jag överklockat till 250MHz
Ett annat exempel är
t=time.ticks_us()
time.sleep_us(1)
Print((time.ticks_us - t)/1000000)
Så tar det ca 10us
Byter jag till en loop med 1000 repeteringar och 1ms sleep inuti loopen så blir felet försumbart, det ska ta 1s och hamnar på 1.02s
Är det så knöligt att som +50 lära sig C/C++? Jag har varit nästan helt borta från programmering i drygt 10år och ingen superstjärna på det innan heller.
Bekymret är ju nästan alltid den hemliga klubben som finns. Google ett bekymmer och du hittar 1000svar som inte fungerar, beskriver en omväg runt solsystemet när lösningen var ett kommatecken….
Någon bra litteratur som inte beskriver omvägen över nästa galax för att komma till närmaste bensinmack?
Har några gamla böcker i hårdvaruprogrammering i Delphi/VB och även C och Assembler (från tiden när processorn var 286/386 och grafiken EGA). Men de är ju knappast aktuella idag.