Jag har satt upp en kamera som filmar min ytterdörr, mest för att kunna släppa in leverantörer med mobilen och se att allt går rätt till. Det finns färdiga produkter, men jag har kört på en RPi och en webbkamera, vilket fungerar mycket bra. Till detta har jag riggat upp en vanlig elektretmikrofon bredvid ringklockan för att inte ha den högt upp där trafikljuden är högre. Det är ungefär 4 meter sladd och jag har använt vanlig 24AWG, en signal och en jord kopplat direkt till mikrofonen. Mikrofonljudet tas upp av en liten 9V förstärkare som jag byggt själv och som låter utmärkt "i labbet".
Problemet är att jag får så mycket oljud i mikrofonen när mikrofonen ansluts med den långa sladden. Det är mer störningar än faktiskt ljud som når datorn. Jag har förstått att det mest troligt är RF-ljud som tas upp av sladden som funkar som antenn. Så jag tänkte köpa en sladd där signalen är skärmad av en kopparfläta. Flätan tänkte jag använda som jordkabel och löda på dessa på mikrofonen. Men sen då? Elektronikmässigt sett kan jag inget om ljud, så jag började fundera på hur känsliga själva kontakteringarna är om man nu ska göra det "rätt"? Kan man blotta nån centimeter tråd i varje ända och ändå få okej ljud? Behöver jag skaffa en metallåda till mitt lilla förstärkar-kretskort som låter helt rent på skrivbordet? Sladdarna skruvar jag fast i förstärkaren i såna där gröna pålödda terminaler, men borde jag löda dem till kortet istället?
Ursäkta de naiva frågorna, men alternativet skulle vara att experimentera sig fram till bäst resultat och det känns lite väl tidskrävande just nu. Tack!