Har nyligen flyttat till en villa byggd 1981. Jag är sugen på att installerat Shelly hemma, men skulle först vilja förstå/lära mig mer om hur elen i huset är dragen. Är ingen elektriker och kanske är det en sådan jag borde anlita i slutändan för själva installationen, men tänkte åtminstone försöka öka min egen kunskap först

Här är strömbrytare till uttag i taket. Jag trodde det var en enpolig strömställare då jag inte hittat någon annan strömbrytare i huset som manövrerar detta uttag i taket. Men, det ser ut som det är kopplat som en trappomkopplare? Så här ser det ut i uttaget i taket: '
Om jag förstått det rätt får jag kopplingsschemat att se ut så här: Jag har mätt med multimeter/summer mellan grön tråd i taket och grön tråd i strömbrytaren och den piper. Grön tråd skulle alltså vara tändtråd i mitt fall?
Är det vanligt att ha grön färg på tändtråd? Jag läser på https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... allationer och där står "Färgerna som normalt används till tändtrådar är orange, vit eller grå.", vilket gör mig lite förvirrad.
Huvudfrågor:
Vad är era slutsatser kring kopplingen och färgerna?
Kan jag på något sätt ta reda på vart de gråa kablarna tar vägen? Fasen måste komma från dessa?
Sidofråga1:
De flesta Shelly-komponeneter kräver neutralledare. Kan man dra en extra (blå) ledare från "taket" ner till till Shellyn som skall sitta bakom strömbrytaren?
Sidofråga2:
Kan jag med hjälp av multimeter säkerställa de olika kablarnas syfte i taket? Om färgerna stämmer något sånär med "standard" så är Svart och Brun är fasledare, Blå neutralledare och Gulgrön är jord? Vad är då vit?