Hej, Jag tänkte koppla ihop en ljudgenerator (FK1303, hundskall) med en 10W förstärkarkrets. Den förra får 4.5V från en spänningsomvandlare (LM2596S). Spänningsomvandlaren och förstärkarkretsen får 12V från en 1A nätadapter. Förstärkarutgången kopplas till en högtalare från en gammal stereo (8 ohm 45W). Skulle det fungera att koppla enligt nedan bild? Ber på förhand om ursäkt för oproffsig bild och väldigt begränsade kunskaper, så var lite snälla
ToPNoTCH skrev: ↑1 januari 2022, 23:02:35
Ser ut som du vänt på in och utgångarna på DC- DC.
Sen är det ganska skumt ritat med GND i cirkel, men det spelar mindre roll för funktionen.
Tack för snabbt svar, Jag det blev omvänt med in och utgångar i bilden, men rätt i verkligheten
Kopplade in och testade men får inget ljud tyvärr, så något fel är det. Det funkar om man kopplar en liten 0.25w högtalare som följde med ljudgeneratorn direkt på ljudgeneratorns högtalarutgångar (alltså inte via förstärkaren). Alltså är den kretsen och spänningsomvandlaren OK. Förstärkarens lysdiod lyser så den får spänning men ändå funkar det inte..
Slarvigt ritat men jo, båda jordpinnarna på förstärstärkaren är anslutna. Det måste vara något annat tokigt jag gjort, eller att förstärkaren inte är kompatibel med signalen från ljudgeneratorn? Har provat olika inställningar på dess potentiometer och även en annan högtalare utan framgång. Hörs ett svagt ljud från högtalaren när strömmen slås på, så förstärkaren borde vara ok..
Osäker om det svarar på din fråga men vad jag kan se är -IN och -OUT samma punkt på DC-DC omvandlaren, alltså inte åtskiljda. Övriga data i länken i första inlägget.
Jag mätte spänningen mot jord på OUT på ljudgeneratorn när jag trycker på kontakten som triggar ljudet, och fick då runt 14 mV som hoppar till ca 16 mV när knappen trycks in, känns inte som mycket till signal att förstärka, eller?
Länken nedan visar bild på hur ljudgeneratorn kan kopplas in mot en liknande förstärkare från samma tillverkare som ljudgeneratorn. https://image.makewebeasy.net/makeweb/0 ... 2012190947
Skulle du kunna köra på skilda spänningsaggregat/batterier?
Jag tror inte det ska spela roll, men i sådana här sammanhang är det vanligare att man matar med den högre spänningen, och tar ner den till de kretsar som ligger på lägre. Jag vet INTE om det spelar roll i detta fall.
Bara en fundering, hur mycket drar förstärkaren? Orkar DC/DC-omvandlaren med att driva? Hade du kollat spänningsnivåer på matningsspänningarna?
Jag bytte till en annan nätadapter (12V2.5A), mätte upp 4.55 volt på dc-dc step-down omvandlaren. Funkar fortfarande inte. Kopplade bort dc-dc och ersatte med 6v från 4 alkaliska batterier, till både ljudgeneratorn (ska ha 3-6v) och förstärkaren (ska ha 6-12v), funkar fortfarande inte.
Ja, de två gnd stiften är sammankopplade i och med att de har varsin ledning till jord på 12v adaptern (dit även gnd på ljudgeneratorn samt gnd på dc-dc hade kopplats).
Börjar undra om det verkligen finns någon signal från OUT stiftet på ljudgeneratorn? (se länken i mitt förra inlägg). Får ju bara enstaka mV där när ljudgeneratorn triggas...
Går det att koppla in förstärkaren på ljudgeneratorns högtalarutgångar istället (SP +/-)? Det är ju dock inte så det ska kopplas enligt byggbeskrivningen i förra länken...
Börjar tappa hoppet om att få det att funka..
Testa att koppla stärkaren till transistorn/förstärkaren på hundljudskortet. Testa att sätta på ömse sida om motståndet till transistorn som sitter där.
Har du vridit upp ljudet försiktigt på förstärkaren? Kan du kolla med något annat om förstärkaren funkar?
Det kan ju vara förstärkarchipet som är gånget och bara behöver bytas. Jag hade ett litet gäng sådana där små förstärkarkort du fått ta del av om det inte funkat. (Tänkte inte på det).
HUGGBÄVERN skrev: ↑2 januari 2022, 18:13:56
Testa att koppla stärkaren till transistorn/förstärkaren på hundljudskortet. Testa att sätta på ömse sida om motståndet till transistorn som sitter där.