Smeg C9IMX-2 felmeddelande E6
Smeg C9IMX-2 felmeddelande E6
Hej!
Jag har en Smeg ugn som börjat strula på flera håll.
3 av 5 plattor blinkar E6, 2 st fungerar.
När jag öppnade elektroniken så såg jag denna bränning. Så jag beställde ett nytt kort och efter att monterat och provkört så small den nya med. Samma felmeddelande, säkringen gick och även detta kort brann till på samma plats.
Kanske bra att veta, termostaten till ugnsfläkten har lagt av, samt att ugnen lagt av.
Någon idé?
Bifogar bilder på resterande kort.
Jag har en Smeg ugn som börjat strula på flera håll.
3 av 5 plattor blinkar E6, 2 st fungerar.
När jag öppnade elektroniken så såg jag denna bränning. Så jag beställde ett nytt kort och efter att monterat och provkört så small den nya med. Samma felmeddelande, säkringen gick och även detta kort brann till på samma plats.
Kanske bra att veta, termostaten till ugnsfläkten har lagt av, samt att ugnen lagt av.
Någon idé?
Bifogar bilder på resterande kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Smeg C9IMX-2 felmeddelande E6
Du har kortslutning i 2st igbt och eventuellt likriktaren.
Där kopparbanan bränt av monterar du en 20A säkring eller byglar.
Där kopparbanan bränt av monterar du en 20A säkring eller byglar.
Hej Danny!
Tusen tack för svar, det är mitt första hobbyprojekt så inte helt insatt i termerna, skulle du kanske kunna ringa in det du syftar på?
Så här har jag kopplat in den dessutom.
Tusen tack för svar, det är mitt första hobbyprojekt så inte helt insatt i termerna, skulle du kanske kunna ringa in det du syftar på?
Så här har jag kopplat in den dessutom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej igen!
Felsökt och det verkade vara två st igbt:or som fått sig en kortslutning precis som du nämnde. Samtliga likriktare var ok. Skulle du föreslå att endast byta båda igbt eller hela kortet? Tänker om det kan vara något underliggande problem som gjort så de fått sig en kortslutning.
Felsökt och det verkade vara två st igbt:or som fått sig en kortslutning precis som du nämnde. Samtliga likriktare var ok. Skulle du föreslå att endast byta båda igbt eller hela kortet? Tänker om det kan vara något underliggande problem som gjort så de fått sig en kortslutning.
Men hallo josefoy!
Garanti, du har väl garanti på en svindyr Smegspis?
Det verkar enligt sista fotot som inte dragavlastaren för kabeln används. Har elektrikern kopplat in det så? Eller har du tillfälligt kopplat kabeln så för att mecka?
Ledarna t.ex. den blå och den grön/gula verkar ha varit överhettade, de verkar nämligen vara litet solbrända.
Garanti, du har väl garanti på en svindyr Smegspis?
Det verkar enligt sista fotot som inte dragavlastaren för kabeln används. Har elektrikern kopplat in det så? Eller har du tillfälligt kopplat kabeln så för att mecka?
Ledarna t.ex. den blå och den grön/gula verkar ha varit överhettade, de verkar nämligen vara litet solbrända.
-
Hej, är du fortfarande aktiv på forumet? Jag har exakt samma fel på plattorna men fördjupar mig helst inte i 100+ sidor tråd då det blir enklare att ringa tekniker då. Annars är jag väldigt teknikintresserad och löser gärna problemet själv.josefoy skrev: ↑27 december 2021, 21:56:18 Hej igen!
Hur gjorde du?
-
Danny, du verkar både kunnig samt villig att sälja komponenter. Kan du ge mig ett förenklat svar om felsökningsprocessen?Danny skrev: ↑27 december 2021, 16:40:22 Inkopplingen ser rätt ut.
Här har du en tråd att fördjupa dig i
viewtopic.php?f=2&t=46035
Mät mellan benen på de komponenter som sitter på kylflänsen.
och se om där är någon kortslutning.
och se om där är någon kortslutning.
-
Se nedan
Senast redigerad av HurKommaIhåg? 1 mars 2025, 15:52:05, redigerad totalt 1 gång.
-
-
Även min spis är nu åter i bruk. Hatten av för all kunskap som finns här!
Hej allesammans!
Jag har liknande problem med samma Smeg induktionshäll/ugn som visar E6 på 3 av 5 plattor samt att ugnen är helt död.
Jag mätte resistansen över de svarta boxarna som sitter på kylfänsarna som no beskrev och den ända irregulariteten jag får är att 1 av 3 av den med 4 ben som visar - ~~ + inte ger något utslag alls eller oändligt med motstånd om man säger så. Om jag mäter mellan - & ~ eller + & ~ på de andra 2 fyrbenta så får jag ungefär mellan 16 - 18 på 20k inställningen för ohm och såklart oändligt motstånd mellan - & +.
Skulle detta kunna vara anledningen att det inte fungerar?
Om detta är anledningen, varför skulle den gått sönder?
Finns det ett underliggande problem som jag måste fixa också för att undvika samma problem igen?
Tack på förhand!!
Jag har liknande problem med samma Smeg induktionshäll/ugn som visar E6 på 3 av 5 plattor samt att ugnen är helt död.
Jag mätte resistansen över de svarta boxarna som sitter på kylfänsarna som no beskrev och den ända irregulariteten jag får är att 1 av 3 av den med 4 ben som visar - ~~ + inte ger något utslag alls eller oändligt med motstånd om man säger så. Om jag mäter mellan - & ~ eller + & ~ på de andra 2 fyrbenta så får jag ungefär mellan 16 - 18 på 20k inställningen för ohm och såklart oändligt motstånd mellan - & +.
Skulle detta kunna vara anledningen att det inte fungerar?
Om detta är anledningen, varför skulle den gått sönder?
Finns det ett underliggande problem som jag måste fixa också för att undvika samma problem igen?
Tack på förhand!!