Är det lönt att byta ut den trasiga komponenten?
Är det lönt att byta ut den trasiga komponenten?
Hej,
Den här displayen satt på en kontrollpanelen på en maskin.
Den slocknade så jag satte i en ny men la undan denna för att kika.
Det ser ju ut som att en komponent puffat..
Förutom att det ser ut som att innehållet kommit ut vid benen så är det en missfärgning på kortet runt den..
Vad är oddsen att nåt på andra sidan tagit skada tro?
Om man skulle byta ut komponenten och displayen fungerar efter det, är detta en användbar display för annat än maskinen den satt på tro?
Går den att plugga in i en arduino och skriva ut text på eller är den låst i sitt eget program för att visa olika saker beroende på förinställda signaler tro?
Den här displayen satt på en kontrollpanelen på en maskin.
Den slocknade så jag satte i en ny men la undan denna för att kika.
Det ser ju ut som att en komponent puffat..
Förutom att det ser ut som att innehållet kommit ut vid benen så är det en missfärgning på kortet runt den..
Vad är oddsen att nåt på andra sidan tagit skada tro?
Om man skulle byta ut komponenten och displayen fungerar efter det, är detta en användbar display för annat än maskinen den satt på tro?
Går den att plugga in i en arduino och skriva ut text på eller är den låst i sitt eget program för att visa olika saker beroende på förinställda signaler tro?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Är det lönt att byta ut den trasiga komponenten?
om du tycker det är kul är det väl värt ett försök 
det ser ut som om den trissan ingår i den switchomvandlare som ska höja spänningen till displayen.
om även transformatorn är paj kan den funktionen säkert erättas med någon annan omvandlare.
https://tronixstuff.com/tag/cu40026scpb-t20a/

det ser ut som om den trissan ingår i den switchomvandlare som ska höja spänningen till displayen.
om även transformatorn är paj kan den funktionen säkert erättas med någon annan omvandlare.
https://tronixstuff.com/tag/cu40026scpb-t20a/
Det finns en hake när en trissa i en sådan nätdel pajar på det viset, o det är att den går nästan
aldrig sönder av sig själv, utan det är orsakat av någon annan komponent so styr strömmen.
På denna nätdel bör du byta alla dioder och små transistorer och eventuellt elektrolytarna
Och förstärka kopparbanorna som har blivit svarta.
aldrig sönder av sig själv, utan det är orsakat av någon annan komponent so styr strömmen.
På denna nätdel bör du byta alla dioder och små transistorer och eventuellt elektrolytarna
Och förstärka kopparbanorna som har blivit svarta.
Jag har lagat en del liknande VFD-enheter.
Det skadade området innehåller en switchomvandlare som genererar omkring 30-50V.
Det blir varmt och lödningarna blir dåliga, sedan går saker sönder.
Oftast räcker det att byta kraftkomponenter, kondingar och gå igenom lödningar.
Ibland går den lilla switchkontrollern sönder.
I värsta fall går även Epson-kretsen eller mikroprocessorn sönder.
Nya kompletta enheter finns att köpa för $144, du får studera databladet men de verkar passa direkt
https://www.newark.com/noritake-itron/c ... dp/01M7278
Här är datablad för den gamla: https://tz.micro-semiconductor.hk/datas ... B-T20A.pdf
Det enda jag kan se snabbt som skiljer är högre utnivå på Logic High.
Det skadade området innehåller en switchomvandlare som genererar omkring 30-50V.
Det blir varmt och lödningarna blir dåliga, sedan går saker sönder.
Oftast räcker det att byta kraftkomponenter, kondingar och gå igenom lödningar.
Ibland går den lilla switchkontrollern sönder.
I värsta fall går även Epson-kretsen eller mikroprocessorn sönder.
Nya kompletta enheter finns att köpa för $144, du får studera databladet men de verkar passa direkt
https://www.newark.com/noritake-itron/c ... dp/01M7278
Här är datablad för den gamla: https://tz.micro-semiconductor.hk/datas ... B-T20A.pdf
Det enda jag kan se snabbt som skiljer är högre utnivå på Logic High.
Själva VFD:n borde i alla fall med stor sannolikhet vara hel.
Med tanke på hur switchkretsen ser ut så kommer den vara svår att få bort från kretskortet utan att riva med all koppar som den är lödd på.
När det är varmt länge som dessa så löses kopparen från kretskortet in i lödtennet och höjer dess smältpunkt avsevärt, så avsevärt att det ofta inte smälter ens med lödpennan synligt glödvarm.
Kort sagt räkna med att all koppar under kretsen rivs med när du med mer eller mindre med våld få loss kretsen - eller så slipar du bort det hela med en dremmel eller motsvarande och lämna en tunn nedhyvlad del av kylvingen som får agerar den nya lödytan för den nya kretsen.
...
Varför det blir på detta sättet är ofta beroende av uttorkade elektrolyter - i mina fall tidigare på elektrolyter som sitter på matningssidan till kretsen ofta efter en drossel som avstörning för HF från switchningen som annars läcker ut mot matningen...
Har du fler sådana VFD-displayer från ungefär samma tid så är dessa dags att byta elektrolytkondingar där också innan det blir för bränt även där...
När det är varmt länge som dessa så löses kopparen från kretskortet in i lödtennet och höjer dess smältpunkt avsevärt, så avsevärt att det ofta inte smälter ens med lödpennan synligt glödvarm.
Kort sagt räkna med att all koppar under kretsen rivs med när du med mer eller mindre med våld få loss kretsen - eller så slipar du bort det hela med en dremmel eller motsvarande och lämna en tunn nedhyvlad del av kylvingen som får agerar den nya lödytan för den nya kretsen.
...
Varför det blir på detta sättet är ofta beroende av uttorkade elektrolyter - i mina fall tidigare på elektrolyter som sitter på matningssidan till kretsen ofta efter en drossel som avstörning för HF från switchningen som annars läcker ut mot matningen...
Har du fler sådana VFD-displayer från ungefär samma tid så är dessa dags att byta elektrolytkondingar där också innan det blir för bränt även där...
edit, la till citat:
måste vara något fel på min skärm för jag kan inte se switchkretsen
ett enkelt första test skulle kunna vara att klippa benen på trissan 2SC3303
kolla spänningståligheten på dom två elektrolyterna.
mata den med högst spänningstålighet med ett strömbegränsat labagg och sakta höja spänningen
samtidigt som man provar att skriva till displayen.
Är det ytterligare kortis avlägsnas dom kompenenterna också.
(börja med att ansluta 5V som vanligt.)
Länkade till ett exempel på hur man skriver text i mitt förra inlägg

måste vara något fel på min skärm för jag kan inte se switchkretsen

ett enkelt första test skulle kunna vara att klippa benen på trissan 2SC3303
kolla spänningståligheten på dom två elektrolyterna.
mata den med högst spänningstålighet med ett strömbegränsat labagg och sakta höja spänningen
samtidigt som man provar att skriva till displayen.
Är det ytterligare kortis avlägsnas dom kompenenterna också.
(börja med att ansluta 5V som vanligt.)
Länkade till ett exempel på hur man skriver text i mitt förra inlägg

Senast redigerad av nifelheim 25 december 2021, 16:52:40, redigerad totalt 1 gång.
Det brukar ofta sitta komponenter på ovansidan av kortet under VFDn, viss envishet och tålamod krävs isåfall för att löda bort den.nifelheim skrev: måste vara något fel på min skärm för jag kan inte se switchkretsen![]()
Sen kan det förstås också vara en helt diskret konstruktion med endast de komponenter vi ser också. Något behövs för att reglera spänningen och generera en lämplig frekvens för transformatorn att arbeta med.