Elmotor rikting på magneterna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pekkape
Kontakt:

Elmotor rikting på magneterna?

Inlägg av pekkape »

Elmotorer. Jag var precis hemma hos en kompis och vi tittade på hans magneter i en gammal elmotor som var nervarvad från faktor 11 till 7 i hastighet, samma spänning.

Motorn har 6 magneter och 2 av dem verkar felvända men vi vet inte, Det är inte han som gjort detta, då det är en elmotor på hans arbetsplats som han experimenterar med. I vilket fall som helst så har han försökt Googla och Google måste få en exakt rätt fråga för att kunna ge ett korrekt svar. Jaja. Jag har bilder i min telefon som jag kan bifoga ifall ni oxo vill titta på bilderna.

Jag struntade i google och gick in i Youtube. Skrev i sökfältet
  • How to build a magnet motor polar
Jag hittade då den här filmen. Den säger mig att samtliga magneter i den yttre ringen skall vara negativa. De målade med tush, rött o blått på alla magneterna i filmen. Är det så?

Bilder på hans motor kan bifogas vid behov + en skiss han ritade i sitt garage.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Elmotor rikting på magneterna?

Inlägg av danei »

Det normala är att varannan har nordpolen inåt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om varvtalet har minskat vid samma matad spänning så måste magetfälten blivit starkare från magneten genom att magneterna blivit fler eller starkare än innan eller att man minskat luftgapen som också kan bromsa magnetflödet - motorn blir också mer momentstark vid samma ström.

F=BIL är en gammal klassisk formel där F är moment (i Newton), I är ström i Ampere och det som kallas motorkonstanten och brukat nämnas som produkt är BL där 'B' och 'L' inte är noga specificerat där B är magnetfältet och L är längden på ledaren i magnetfältet vilket båda kan vara svårbeskrivbart i avseende hur polskona fångar upp magnetfältet och hur stor del av lindningen faktiskt ser av magnetfälten - medans BL-faktorn som produkt är lätt att mäta då man bara mäter upp momentet vid en viss noga känd ström.

I permanentmagnetmotorerna så är B styrd av fälten från permanentmagneterna
pekkape
Kontakt:

Inlägg av pekkape »

Tack för svaren. Jag har skickat länken till denna tråd till kompisen. Han kan läsa den själv :rofl
Skriv svar