Elfel i huset pga spisen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
trumlund

Elfel i huset pga spisen?

Inlägg av trumlund »

Vill gärna få input om det är någon som har en idé om vad som kan ha gått fel. Har bokat en cert. elektriker till imorgon.

Vi köpte nyligen detta parhus och en bränd ugnslampa satt i ugnen från början. All el funkade som den skulle i huset.

Råkade sätta i en ny ugnslampa som visade sig vara en LED dold bakom frostat glas, den sprack andra dagen som vi använde ugnen och då gick inte bara ena jordfelsbrytaren (trefas) utan ena huvudsäkringen (av tre st på vårt parhus).

Efter uttag av lampan så att ingen lampa satt kvar i ugnen och byte av säkringen så testar vi plattorna, det funkar. Men när vi satte på ugnen smäller det igen.

Vi väljer att köpa en ny begagnad spis nästa dag av en man som påstår sig jobba med vitvaror, men som inte är elektriker och går igenom produkterna helt innan han säljer dem vidare. Han påstår först att ugnar inte brukar säljas vidare med nätkabel så vi måste ta vår gamla. Han slarvar och glömmer först en gammal blindkoppling kvar från test på enfas innan han kom till oss. Ena jordfels+säkringen går direkt vi har kopplat in ugnen och drar på jordfelsbrytarna. Jag upptäcker sedan att han inte har dragit åt ena sladdskruven så att 2:an är lös baktill. Ändå funkar spisen, i allafall två av plattorna+ugnen, men spisfläkten tänds och släcks dessutom med ena spisratten. Den ska ligga på egen jordfelsbrytare, inte spisens. Är det felkopplat i huset?
Kan detta ha kortslutit hela systemet?

För nu funkar inte eluttagen i köket eller på övervåningen.
Det gjorde de innan den nya ugnen och klåparsäljaren kom hit och åstadkom detta.

Kan vår gamla spis inte ha varit boven i dramat egentligen, utan felkoppling i spisens kontakt i väggen? Kan LED ha orsakat ett större problem?

Tacksam för respons!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Elfel i huset pga spisen?

Inlägg av MadModder »

Om vissa uttag i huset saknar el, och lampor tänds och släcks mha spisrattarna, så brukar det typiskt vara en huvudsäkring på en av faserna som gått. En av dem som sitter under elmätaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kontrollera huvudsäkringarna, koppla ut den "nya spisen" häv köpet.
Säljaren har inte en blekaste aning om vad han pysslar med.
Köp en spis från en riktig leverantör.

Få den ursprungliga spisen och dess installation kontrollerad, kan vara dolt fel, som ni kan kräva säljaren på.
Finns det någon elbesiktning gjord?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Elfel är MYCKET svårt att få på dolda fel.
Om det skulle ha gått att dra ut spisen och mäta med instrument innan köp och då upptäckt fel, så blir det inget dolt fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag vet, men det förutsätter också att spisen är felkopplad, är det fel på spisen så kan det gå, men om det gjorts en elbesiktning, eller motsvarande så går det att få det betalt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan vara fel på nollan med

och nej, det är extremt osannolikt att en ledlampa ger bestående fel
trumlund

Inlägg av trumlund »

MadModder skrev: 9 december 2021, 21:42:49 Om vissa uttag i huset saknar el, och lampor tänds och släcks mha spisrattarna, så brukar det typiskt vara en huvudsäkring på en av faserna som gått. En av dem som sitter under elmätaren.
Tack! Jag misstänkte det men ser bara fyra säkringar bredvid elmätaren, en av dem var det som gick båda gångerna och de andra har jag plockat ut och kontrollerat. Alla verkar hela. Alla är 20A och jag har stämt av med ordföranden att det är rätt. Får kolla om det finns någon fler säkring dold, i så fall bakom någon plastkåpa.
Kan skicka bild imorgon.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du mätt säkringarna eller hur har du kontrollerat? Det brukar indikeras på mätaren om alla faser finns.
trumlund

Inlägg av trumlund »

Hur ser jag om det är fel på nollan? Dessutom, visst kan alla övriga sladdar utöver jorden kopplas in på vilken nod som helst vid trefas? Att det inte spelar någon roll vilken man sätter var så länge kopplingsschemat bakpå spisen följs korrekt. Eller ska t ex nollan sitta på en viss siffra av 1-5?

Har inte mätt säkringarna. Jag har en multimeter men har glömt allt sådant efter utbildningar. Mäter jag resistansen och vad bör den vara i det fallet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nollan och jorden måste vara rätt. Ordningen på faserna kvittar.

Ja, mät resistansen. Den ska vara låg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan inte se det, du behöver en besiktningsman, innan du överhuvudtaget gör något annat..

Kontrollera om mitt-pluppen finns kvar på säkringen.
Gul för 25A ,blå för 20A, grå för 16A.
Om säkringshuvarna har mätuttag, så kan du mäta spänningen efter säkringen, ett litet hål vid sidan om glaset, typ.
Du kan då stoppa in ena mätpinnen för din multimeter där, mäta mot lämplig jord med andra mätpinnen, du skall då ha ca 230V +/- 20V eller så.
Du måste naturligtvis mäta med rätt spänningsområde, ofta på billiga multimetrar 600V AC
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

danei skrev: 9 december 2021, 23:29:34 Ja, mät resistansen. Den ska vara låg.
BARA om du skruvat ur säkringen först, annars kan du få problem som träfrack eller liknande beroende på ditt mätinstrument
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL menar arr du måste skruva ut säkringen och mäta resumistansen på den fritt, stoppar du in mätinstrumentets prover i säkringsskåpet kan det vara livsfarligt pga det är spänning på. Om man gör fel.

Det förstår du säkert, men när det gäller el är det bra att man är övertydlig.
Har man mättutag för propparna är det lättare att mäta på plats. Är du osäker, ring ett proffs!

Sk nollsläpp eller jordsläpp är sällsynt. Då har kablarna lossnar så det är glapp någonstans. Då blir spänningarna osymmetriska i din trefas. Förutom att det såklart är farligt ifall jordfel uppstår, då skyddsjord en har en säkeehetsfunktion.

Då brukar elektriska saker beter sig konstigt, lampor blinkar när du sätter igång spisen och liknande pga du har inte en en stabil spänning i dina uttag. Det kan var farligt då vissa apparater inte tål överspänningen och går sönder, eventuellt med brandrisk. Sagda lampor brukar lysa kraftigt men en kort tid tex sedan brinner de av.

Har du några sådana fenomen skall du omedelbart dra ut alla förbrukare och ringa en elektriker. Släck/stäng allt.

Det måste mätas fram av yrkesmän.

Men det troligaste är att du har en trasig huvudsäkring.
trumlund

Inlägg av trumlund »

Det var som ni trodde en ytterligare huvudsäkring, som såg hel ut och jag knackade/petade även på den. Men ändå måste den ha blivit förbrukad. Då har jag lärt mig något nytt, plus alla era andra bidrag. Tack!!

Nu köper jag en fullt fungerande begagnad spis och hoppas att allt ska funka igen. Annars har jag en cert. elektriker redan kontaktad som kommer om proppar fortsätter att gå. 👍

Må väl! Toppen-forum
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är faktiskt inte helt ovanligt att säkringar är trasiga fast "pluppen" sitter kvar, har råkat ut för det ett antal gånger.
Skriv svar