Gammal DUX klockradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Gammal DUX klockradio

Inlägg av DennisCA »

Kom över den här med ett annat köp, fick den på köpet m.a.o. Jag har putsat upp den lite och den blev inte helt ful i utseendet. Fast fotograferingen är det inte lika bra ställt med, ser bättre ut i verkligheten. Modellen är SX7180/40, har inte hittat något på nätet om den modellen.

Den har några konstiga problem dock. I överlag så funkar den inte, men rör man metallremsan på toppen (snooze knappen, funkar med beröring) så startar radiot en liten stund, sen fadar det ut igen. Rör jag det en stund igen så startar det pånytt, det fadar in och ut alltså.

Displayen lyser inte alls.

När jag hade av skalen och körde den så fick jag det att funka längre tider, konstigt för metallremsan på topp var ju inkopplat trots det. Jag fick också displayen att komma till liv genom att peta lite här som där, men den fadade också med tiden. Med den ihopplockag igen vill displayen inte funka alls. Jag lödde om alla kontakter under kortet som gick till displayen men det gjorde ingen skillnad. Det enda svar jag har på detta är byt alla elektrolytiska kondensatorer. Det här med att det fade:ar in och ut får mig att tänka på kondensatorer och den här klockan ser gammal ut så det är väl dags att byta oavsett utseende. Väldigt bra FM mottagning dock, då den funkar.

Bild

Bild

Bild
StureS
Bannad

Re: Gammal DUX klockradio

Inlägg av StureS »

"men rör man metallremsan på toppen (snooze knappen, funkar med beröring) så startar radiot en liten stund"

Du verkar ha inversen på "snooze" :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Låt lytingarna vara tills vidare, det är en vanlig enkel nätdel och de brukar hålla.

Börja med att kontrollera så att drivspänning verkligen finns där.
Klockkretsen är en National Semiconductor MM5402, den skall Du kunna hitta datablad på och utifrån det se om allt kring denna är OK.
Omkopplaren som är strömbrytare, kontrollera att den verkligen ger kontakt, men nog mindre troligt här eftersom displayen är svart.

Eftersom displayen inte lyser, men ibland gjorde det, är det nog en dålig kontakt. Kan vara så enkelt som en trasig nätsladd. Allt som utsätts för påfrestning och kan gå av är det troligaste.

DUX är ett annat varumärke för Philips. Du kanske kan hitta den på utseendet under det namnet och få fram ett schema.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Det var nog som du misstänkte, märkte den började funka då jag rörde på displayen bakifrån. Gick även då man tryckte sidan nedåt i samma hörn. Jag började undersöka området och en av trådarna bakom displayen verkade ta ihop med den andra, separerade den men gjorde ingen skillnad. Sen tyckte jag den längst till vänster (sett ovanifrån och framifrån) kanske låg emot sidan av ett fästelement, flyttade på det litet och nu funkar den igen såvitt jag kan se :tumupp:

Nåja, alarm och slumber funkar inte ännu.

Nu funkar slumber också, måste hålla in knappen och låta den räkna nedåt en par minuter så funkar den.
Skriv svar