Rörelsevakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fiskesjo

Rörelsevakt

Inlägg av Fiskesjo »

Vad är det som gör att en strålkastare med rörelsevakt tänds? Jag kommer hem och ställer bilen under strålkastaren. Det är rörelse, värme från motorhuven och motorljud, inget händer. Men när jag öppnar dörren tänds lampan. ????????????? Jag har även Biltema rörelsevakt 46-917 med 3 inställlningar (time, lux och mic). Att time bestämmer lystiden och lux hur mörkt det ska vara begriper jag men skruva på mic märker jag ingen skillnad . Det står även nämnt något on IR i instruktionen. Någon som kan förklara så jag begriper?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Rörelsevakt

Inlägg av Icecap »

Det sitter en lins framför de två närtsittande sensorelement.
Linsen är av Freznel-typen med ett antal fokuseringsstrålar och när man rör sig mellan de olika zoner kommer det en skillnad mellan de två sensorer o den trigger.

Så är ytan som kommer in i fälten stor nog o i ung. samma temp. blir skillnaden noll = inget larm.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du placerar rörelsevakten på sidan av garaget diagonalt riktad mot mitten så kommer den reagera när du kör in med bilen.
Kör man rakt fram så händer inget eftersom man måste passera i sidled mellan flera zoner.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du kan också prova att vrida sensorn 90 grader, det låter sig kanske göras enklare än att flytta den
Skriv svar