Hoppas det finns någon eller några kunniga personer här som kan hjälpa en glad amatör som fått en idé?
Som titeln på tråden säger så vill jag alltså bygga en cykel med enbart elektrisk kraftöverföring mellan pedalerna och det drivande hjulet. Jag är ute efter något som beter sig ungefär som en vanlig mekanisk kraftöverföring - dvs att man får trampa hårdare för att öka farten eller för att komma upp för en backe. Det finns redan ett antal färdiga lösningar på marknaden. De som jag känner till bygger på att man har en pedaldriven generator som laddar ett litiumbatteri som sedan i sin tur driver en borstlös DC-motor via BLDC-controller. Med sensorer och programmvara går det tydligen att styra så att körupplevelsen liknar en vanlig elcykel. Problemet är att komponenterna enbart säljs till etablerade cykeltillverkare och troligtvis också kostar betydligt mer än min budget för detta projekt tillåter. Därför undrar jag nu om det inte finns något enklare och billigare sätt att göra detta på.
Min första fundering är om man verkligen behöver använd ett batteri för detta? Självklart inser jag fördelen med att kunna skjuta till extra kraft i uppförsbackarna, men jag är alltså egentligen bara intresserad av ren kraftöverföring och har inget egentligt behov av el-assist. Jag tänker att en generator av sig självt går trögare att driva ju mer last du lägger på och vice versa. D.v.s. inget egentligt behov av sensorer och avancerad mjukvara. Jag har redan en borstlös direktdriven 36 V navmotor med märkeffekten 250 W som jag skulle kunna använda mig av. Jag har också sett att det verkar finnas motorstyrningar som klarar av att jobba med ett brett spann av olika ingångsspänningar. T.ex. denna. https://www.amazon.se/dp/B078T7YFZB/?co ... _lig_dp_it Skulle man inte i princip kunna ansluta en sådan motorstyrning direkt till en likriktad spänning från en generator utan ett mellanliggande batteri och använda den medföljande potentiometern som en form av växelreglage för att hitta ett lagom trampmotstånd, eller är jag så att säga redan ute och cyklar nu?

Min andra fundering gäller val av generator och likriktare. Jag har sett en film på YouTube där en kille använder sig av en andra navmotor som drivs runt av tramporna och enbart får fungera som generator. Resultatet torde ju bli en ganska så lågfrekvent 3-fas växelspänning. Växelspänningen kör han sedan genom en diodbrygga för 3-fas AC till DC. Detta duger förmodligen bra om man - som i hans fall - bara skall ladda cykelns batteri, men jag misstänker att det krävs mer om man nu vill direktdriva en borstlös motor? Jag är som sagt en glad amatör, så ni får rätta mig om jag har fel här. Finns det några lämpliga RC-filter för en sån här tillämpning? (Misstänker att det behövs en väldigt stor kondensator?) Eller finns det något annat som skulle fungera bättre?
/ Jonas