Trumma till liten vinsch för bogsering av RC segelflygplan

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sm5xxw

Trumma till liten vinsch för bogsering av RC segelflygplan

Inlägg av Sm5xxw »

Hej Alla!

Jag håller på och bygger en liten vinsch. Det är en elmotor på 24V som drivs av några 4 Amp Mc-batterier. På elmotorns axel ska det sitta en trumma, med ca 400 meter fiskelina.
Linan fäster man sedan i ett radiostyrt segelflygplan. Flygplanet vinschas alltså upp, som en drake kan man säga.

Trumman hade jag tänkt att svarva i Aluminium. Men eftersom aluminium kostar ca 2000kr metern(för en axel med diameter 130mm), så undrar jag om någon här har en tips på en bra trumma?

Trumman ska ha en diameter på ca 50mm, med kanter ca 100mm, ska luta något utåt, så att linan inte "hoppar över" kanten lika lätt.
Längden på trumman ska vara ca 150-200mm.

Motorns axel har en diamter på 8mm, men det gör inget om hålet i trumman är mycket större, det fixar jag.

Någon som har något tips var man kan få tag på trummor?

Bilder på bygget kommer upp senare.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Svarava till 2 gavlar och förbind dessa med 4-6 rör/axlar så har du en billig och enkel trumma. Enkelt att ordna med lagring mm
Sm5xxw

Inlägg av Sm5xxw »

Jo det är ju en variant..
Jag kolla lite på ebay, och det fanns massor av olika fiskelinor på trummor.
Jag behöver ju fiskelina till vinschen så man kanske ska köpa hem en trumma från ebay..
Jag ska åka in till fiskebutiken imorgon och kolla om de har några tomma trummor som man kan få.
Skriv svar