Skyddsdiod parallellkopplade relän. 12vdc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robban94

Skyddsdiod parallellkopplade relän. 12vdc

Inlägg av Robban94 »

Bör varje relä ha en skyddsdiod eller räcker det att första reläet har skyddsdiod? Om de är parallellkopplade som jag har försökt skissa här.
image.jpg
Mvh okunnig hobby elektriker :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Robban94 23 augusti 2021, 19:50:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Skyddsdiod parallellkopplade relän. 12vdc

Inlägg av MadModder »

Ja det räcker med en om reläerna är parallellkopplade. Som den som du ritat inuti ett av reläerna.
Men vad har dioden i serie med signalen för funktion tänker du?
Robban94

Inlägg av Robban94 »

Tack för svaret :)
Schemat är för 3x extraljus med parkeringslampa.

Kopplade först så att reläet till extraljusens parkering hade väckning från matningen eftersom jag inte hade tid att tjuva signal från bilens parkeringsljus.

Det resulterade i att parkeringsljusen på extraljusen lös hela tiden (reläet aktivt hela tiden) även om man bröt jorden på brytaren. Utan att kunna förklara hur och varför, visade det sig upphöra då jag tog bord signal/väckarkabeln från helljuset till de andra reläerna. Mätte mig till att den jordar när ljusen är av?? :0 så satte då dit en diod för att testa om det kunde funka då, och det gjorde det.
Vete F..? om det beror på canbus, ledarnas förbrukning eller vad… Eller helt enkelt att helljuset är halogen och dess resistans räcker till.. men borde ”jorden” slå igenom från 86->85 och räcka till, ser ingen annan förklaring? Diodens förbrukning? Räckte iallafall till
BA92037E-7A56-4A71-B5E1-2559F045C384.jpeg
Sen när jag hade tid att ta styrström från bilens parkering till extraljusens parkering kopplade jag såhär:
Så dioden på helljusets signalkabel är i princip onödig nu (om den nu inte skyddar för backspänningar den också?)
Men det funkade tills man startade bilen, då man trodde reläet skulle explodera av vad det tickade.
Kom då på att bilen har led parkering som drivs med pwm…
1BECC620-B61B-418F-AC5D-8457D2A6A09D.jpeg

Så prövade sätta en skyddsdiod på det reläet också, och surrandet slutade, så nu hoppas jag allt är frid och fröjd :)
6057275D-E082-4250-99AF-7708DBE54008.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha.
Ja eftersom ena polen på lampan går till jord så blir pluskabeln jordad genom lampan när 12V är avstängt till den.
Det kan bli knas när det börjar leda baklänges på det viset.
När jag har multipla signaler som möjligen kan ledas till varandra baklänges, så sätter jag en diod till varje.
Om reläet drogs pga att det gick ström baklänges, så kortsluts detta genom dioden tvärs över reläet.
Eller rättare sagt, reläet får inte mer än ca 0,7V som är diodens framspänningsfall.
Skriv svar