Tack för svaret

Schemat är för 3x extraljus med parkeringslampa.
Kopplade först så att reläet till extraljusens parkering hade väckning från matningen eftersom jag inte hade tid att tjuva signal från bilens parkeringsljus.
Det resulterade i att parkeringsljusen på extraljusen lös hela tiden (reläet aktivt hela tiden) även om man bröt jorden på brytaren. Utan att kunna förklara hur och varför, visade det sig upphöra då jag tog bord signal/väckarkabeln från helljuset till de andra reläerna. Mätte mig till att den jordar när ljusen är av?? :0 så satte då dit en diod för att testa om det kunde funka då, och det gjorde det.
Vete F..? om det beror på canbus, ledarnas förbrukning eller vad… Eller helt enkelt att helljuset är halogen och dess resistans räcker till.. men borde ”jorden” slå igenom från 86->85 och räcka till, ser ingen annan förklaring? Diodens förbrukning? Räckte iallafall till
BA92037E-7A56-4A71-B5E1-2559F045C384.jpeg
Sen när jag hade tid att ta styrström från bilens parkering till extraljusens parkering kopplade jag såhär:
Så dioden på helljusets signalkabel är i princip onödig nu (om den nu inte skyddar för backspänningar den också?)
Men det funkade tills man startade bilen, då man trodde reläet skulle explodera av vad det tickade.
Kom då på att bilen har led parkering som drivs med pwm…
1BECC620-B61B-418F-AC5D-8457D2A6A09D.jpeg
Så prövade sätta en skyddsdiod på det reläet också, och surrandet slutade, så nu hoppas jag allt är frid och fröjd
6057275D-E082-4250-99AF-7708DBE54008.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.