Pyrolyslås hängt upp sig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NJörgenE

Pyrolyslås hängt upp sig

Inlägg av NJörgenE »

Har en Gorenje inbyggnadsugn där pyrolyslåset, dvs det extra luck-lås som ska gå igång vid mycket höga temperaturer, har hängt upp sig. Strax efter att jag satt igång ugnen för vanlig användning, t ex värmer nånting, så går detta pyrolyslåset ner, sen upp, sen ner, sen upp o s v och efter ett tag kommer felkod E06. Vilket är felkod för dörrlås.

Att skicka den på service kostar för mycket.

Vad kan tänkas vara problemet? Låsmekanismen, temperatursensor eller programvara? Nåt annat?

Ugnen skulle funka lika bra utan detta extra pyrolyslås så helst vill jag bara koppla ur det, på nåt vis, men är rädd att felkoden kommer bestå.

Några tips?
Användarvisningsbild
Danny

Re: Pyrolyslås hängt upp sig

Inlägg av Danny »

Vad är det för modell?
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

Det är en Gorenje BOP799S51X

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973223
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Där sitter en microbrytare på låset som troligtvis är defekt så den inte känner av vilket läge den är i.
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

Tack Danny för förslag på vad som kan vara fel

det som oroar mig är att den går igång redan vid låga temperaturer. om jag ställer in t ex 120C så går pyrolyslåset igång så snart den uppnått rätt temp (dvs 120C). och så kommer felkoden och man får bara dra ut sladden

enligt instruktionsboken ska pyrolyslåset inte klicka i förrän vid 250C

om det hade varit mikrobrytaren borde väl inte pyrolyslåset börja gå upp och ned redan vid 120C?

jag är helt okunnig vad gäller vitvaror och att mecka med dom men misstänker att temp.sensorn är fel eller att det är ett programfel

å andra sidan så slår termostaten ifrån när ugnen nått rätt temperatur (t ex 120C då) så där verkar temp.sensorn fungera

går det att koppla ur pyrolyslåset?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Där sitter bara en tempsensor (PT1000) ,så slår ugnen av vid rätt temperatur så är den hel.
Är ugnen från 2014 så hade jag bytt elytarna på modulen.
Det verkar sitta fyra microbrytare i den. Två som ska känna av att luckan är stängd och två till låset.
Kolla även att luckan stänger som den ska så haken kan låsa luckan. De har haft en hel del problem med gångjärnen.
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

Luckan stänger som den ska och pyrolyslås-kroken går ner i luckans lilla grop utan problem. Men sen går den ju upp igen, och ner, och upp, o s v. Sen tänds felkoden och pyrolyslåset fortsätter pendla upp och ner tills man bryter strömmen.

Jag är kass på elektronik; vad är elytar? är det relativt enkelt att byta (löda om?) dem på modulen? var köper man såna komponenter enklast? tror du det är bäst att byta mikrobrytarna samtidigt?

och så undrar jag givetvis om det ens är möjligt att bara koppla ur pyrolyslåset på nåt vis så ugnen kan användas. jag använder ändå aldrig pyrolysfunktionen
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

modulen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

ugnens låsmekanism. skruvmejseln pekar på pyrolyslås-kroken som ska gå ner och låsa luckan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Elytar = elektrolytkondensatorer. Det är de runda i aluminium med svart plast runt och ett kryss (eller Y) på toppen.
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

Tack! ja det ser ju ut att finns sju st på modulen

ugnen är förresten tillverkad 2018 så rätt ny

vad tror ni om att helt enkelt rycka ut anslutningen "Pyro Door Lock Door Switch" från modulen?

eller rycka ut, en i taget, av de två anslutningarna på själva låsmodulen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kolla hur som helst mikrobrytare och anslutningar. Även brytarnas mekaniska montering i förhållande till låskolven om de förefaller fungera då Du trycker på dem. Mekanismen är nog en motor som går åt samma håll hela tiden och har en "vev" som sänker och lyfter låskolven. Brytarna ger signal när den skall stanna. En för öppen och en för stängd. Uteblir signalen så bara maler den på tills timeout och felkod. Danny är vår vitvauguru, misstänker han brytarna så är det troligen så.

Skall Du rensa bort sk*ten måste anslutningarna till brytarna byglas på sådant sätt att det uppfattas som att låset står i öppet läge.

Lytingarna på bilden är platta och fina på toppen, med stor sannolikhet OK.

Var försiktig med experimenterandet. Processorn är lätt att förstöra och då blir det dyr reservdel eller ny ugn...
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

Tack Marta, och framför allt Danny för all hjälp. Jag är som sagt rätt okunnig om detta.

Är det inringade på bilden mikrobrytarna (2st), med ingångar från bl a temp.sensorn? Och det är isåfall de som ska bytas ut?

Var köper man enklast nya?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Troligen inte brytarna i sig som är problemet, snarare mekaniken som ska "trycka på" dem. Syns inte på senaste bilden och synns lite dåligt på en tidigare bild.
NJörgenE

Inlägg av NJörgenE »

Tack rvl

menar du den del jag ringat in i denna bild?

och isåfall får jag byta hela låsmodulen (om jag inte hittar nåt enklare fel med de rörliga delar som triggar modulen)?
Skriv svar