Hej! Har en lennovo laddare till datorn se bifogad bild 1.
Min dotter har åter lyckats förstöra usb c kontakten på laddaren se bild 2. Som ni ser enligt bild 3 så verkar den röda kabeln vara minus vilket jag har svårt att förstå? Klippte en usbc laddare till mobilen o tänkte bara löda fast den och använda den istället men det fick jag ej att fungera se bild 4 . Då mobilladdaren även använder fler sladdar till sync av data mm, samt olika färg på dom så blir det förvirrande , men den röda kontakten är här plus och den svarta jord ,se bild 5 . Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med det? Hur ska trådarna dit? Eller funkar inte mobilens usbc kontakt till laddaren beroende på att dessa komponeter i usb c kontakten ej klarar datorladdarens 65w? Har ni nåt tips om jag kan rädda laddaren eller ev köpa annan usbc kontakt?
Bifogad bild 1-3 är alltså datorladdaren och bild 4 och 5 mobilens avklippta usbc kontakt.
Klas-Kenny skrev: ↑20 augusti 2021, 22:13:43
Vad mäter du för spänning om du mäter mot den oisolerade ledaren?
Gissar att den kan vara minus.
Mellan den blåa kabeln och den oisolerade 4.4 v ca. Där den blåa är plus o den oisolerade minus. Den röda kabeln visar att viss volt finns men obefintlig 0,001 v.
anderswien skrev: ↑20 augusti 2021, 21:52:30
Hej! Har en lennovo laddare till datorn se bifogad bild 1.
Min dotter har åter lyckats förstöra usb c kontakten på laddaren se bild 2. Som ni ser enligt bild 3 så verkar den röda kabeln vara minus vilket jag har svårt att
Ser ingen kontakt på bild 2.
En USB-c kontakt har om jag minns rätt 28 poler.
Ansluter du inte dessa poler rätt har jag svårt att se att det ska fungera.
ok, får kolla på den bilden o förklaring. Tänkte ju skarva med mobilens usb c saldd /kontakt. Men då denna usb c till datorn bara kräver ström så är det ju mindre trådar i den. Men varför är det 3 st och inte bara två dvs plus o minus?