Bygga egen Flight Data Recorder FDR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janson1

Bygga egen Flight Data Recorder FDR

Inlägg av Janson1 »

Hej alla. Ja, jag funderar på att bygga en FDR sk svarta lådan men som är gul... Jag tänkte mig ett SD-kort som man sparar data var tja, var tredje sekund kanske? Data som jag tänker samla in är GPS position, absolut lufttryck (för höjdens skull) div temperaturer. fart via ett sk pitotrör och en difftrycksgivare. roderlägen (analoga signaler) varvtal och ingastryck, klaffläge mm. En mikrofon också? Här blir det väl svårare att dels få minnet att räcka och dels spara på ett vettigt sätt?
Arduino MEGA med Atmega 2560 processor och lite moduler från Banggood.com har jag tänkt mig att använda i första hand.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Bygga egen Flight Data Recorder FDR

Inlägg av Klas-Kenny »

En mikrofon också? Här blir det väl svårare att dels få minnet att räcka och dels spara på ett vettigt sätt?
Beror ju på. Om du ska samla data i "all oändlighet" så blir det såklart svårt.
Men man kanske kan leva med att den börjar skriva över gammal data till sist?

Har man ett lite större minneskort, typ 32GB eller mer, får man plats med en herrans massa timmar ljud, även om man sparar det i något enkelt WAV-format.
Att spara på ett vettigt sätt är nog inte så svårt, gissar att det finns en hel del färdigt där ute för Arduino, för att spela in ljud till SD-kort.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det något bra bibliotek som hanterar wear leveling på SD-kort och kan larma när data inte längre skrivs korrekt?
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Mikrofonerna i flygplan är kopplade till den andra svarta (oranga) lådan, CVR (Cockpit Voice Recorder).
Där fungerar det så att den spelar in i högre kvalitet i en kort loop och låg kvalitet i en lång loop parallellt som sen skriver över.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Tja, det här med ljudet, min första tanke var att spela in frekvensen som blir vid propellerns varvtal. Att spela in cocpitljud tänkte jag väl inte från början. En kanske feltanke från början men jag tänkte ju ta motorns varvtal och då kanske ljudet blir överflödigt? Jag får nog tänka ett varv till ang. ljud vara eller inte vara...
Jag har fått till en absoluttryckgivare som mäter lufttrycket, en gyrosensor som jag i nuläget inte vet riktigt vad jag skall ha den till och en GPS-modul som alla fungerar var för sig med en Nano-modul (billigaste Atmega328) Nästa steg är att få alltihopa att fungera tillsammans...
metric

Inlägg av metric »

Här är en kille som gjort det + en massa annat.
https://experimentalavionics.com
ktm_micke

Inlägg av ktm_micke »

Titta på teensy 3.5 tex har inbyggd sd korts läsare
Janson1

Inlägg av Janson1 »

metric: Tja, det här med canbus har jag knappt sniffat på. Min grundtanke är väl mera en standalone FDR med eget batteri som bara laddas från ordinarie som sen fortsätter att gå x minuter efter avstängning. Vidare har jag tänkt rensa inredningen på div gamla flyginstrument och sen göra digitala lösningar per instrument. Det är jag mer sugen på. Varje flyginstrument är antingen 57 mm eller ca 75 mm i diameter. Jag önskar hitta en display, gärna Oled som passar bra och gärna rund men där är det nog svårare... (Ja detta hör egentligen inte till en FDR men hör ändå lite ihop...)
ktm_micke: Ja, nu har jag redan andra Arduinomoduler som har just SD-läsare/skrivare så där är nog inga problem. Detta har jag lyckats få att fungera sedan tidigare.
Skriv svar