Kanske ska börja med att säga att jag inte har någon som helst erfarenhet av TV, monitorer osv.. har alltid haft så stor respekt för högspänning att jag inte brytt mig om att sätta mig in i det. Kalla mig fegis

Hur som helst, tänkte att det kanske var något simpelt fel som kallödning eller liknande.
Kollade och mätte runt lite i burken. Helkortis på alla benen på en BU2525AF switchtransistor. Hade ingen sådan på lager, däremot ett annat skrotat monitorchassi med en 2SD**** (befinner mig 8mil från skärmen och kommer inte ihåg vad trissan hette, men skulle enligt jaeger-boken kunna ersätta en BU508 med den)
Tog en chansning och satte i den och startade upp. Funkade fint!
Men... efter en stund så märkte jag att skärmen blev svinvarm! Bilden förvrängdes oxå i takt med att tempen steg. Den blev "ihoptryckt" på högersidan. Stängde av och kände på aluminiumbiten som trissan satt på och brände mig nästan.
Plockade ner den igen och mätte runt lite runt trissan. Lödde bort högspänningskondingar, elyter, motstånd osv och mätte. Hittar inga fel.
Så nu frågar jag er grabbar om ni kan rekomendera några specifika komponenter att kika närmre på. Är det så att trissan kanske inte drivs fullt ut? Det borde kunna vara orsaken till den extrema värmen.
Jag är inte införstådd i hur ett bildrör funkar/drivs men kan otillräcklig drivning av trissan oxå bidra till att bilden blir olinjär BARA på höger kant? Det är ungefär 2cm som är olinjärt, klockan och datumet i hörnet på XP blir ihopklämt och nästan oläsligt.
Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Fortsatt mätning blir det i slutet på veckan eller i helgen när jag åker till föräldrahemmet dr jag har alla mina grejjer.