"Switching noise" på svenska?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ThePhilgrim

"Switching noise" på svenska?

Inlägg av ThePhilgrim »

Hej,

Jag arbetar som översättare och har tagit mig ut på djupt vatten där flera tekniska termer gör livet svårt för mig.

Detta handlar om 5-12 V fläktar till datorer, och det pratas om att det ofta uppstår ett "switching noise" pga. fyrkantsvågor.

Taget från wikipedias "pulse-width modulation"-sida:

"Voltage regulation
Main article: Switched-mode power supply
PWM is also used in efficient voltage regulators. By switching voltage to the load with the appropriate duty cycle, the output will approximate a voltage at the desired level. The switching noise is usually filtered with an inductor and a capacitor."

Jag har blivit tipsad om att denna term kan heta "kopplingsbrus" på svenska, dock var denna person inte säker på sin sak.

På google hittar jag otroligt lite om "kopplingsbrus". Denna sida är min bästa ledtråd än så länge: https://sv.techdico.com/%C3%B6vers%C3%A ... sbrus.html

Dock blir jag tveksam med tanke på hur otroligt få träffar jag hittar på google.

Hade verkligen uppskattat hjälp med detta.

Tack!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: "Switching noise" på svenska?

Inlägg av danei »

Kopplingsbrus skulle jag säga är fel. Men jag kommer inte direkt på en bra översättning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Personligen skulle jag nog hellre vilja att det hette växlingsbrus.
En switchande nätdel växlar ju spänningen mellan av och på hela tiden till transformatorn.
Jämför med växelriktare (inverter på engelska)
Dock ger växlingsbrus inte en enda intressant träff.
Endast två automatöversatta texter som inte resulterat i någon bra svenska.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Brus är inte rätt ord. Ljud eller ton är bättre. Brus har en slumpvis blandning av frekvenser här handlar det om en ton, även om den ev kan variera i tonhöjd.
Användarvisningsbild