En snarlik sånt filter, fast med spolar också, small i min diskmaskin för några veckor sedan.
Började med att säkringen gick och efter några tester med att återställa lukta det rätt bränt. När jag skruvade isär och testade med pumpmotorn urkopplad så small det till och en eldslåga på 20cm sprutade ut ur kanten på filtret, blev lagomt skrämd när jag låg inklämd bakom maskinen för att kolla just när det hände.
20210810_100839.jpg
20210810_100826.jpg
På sista bilden ser man ett litet hål vid kanten, där sprutade eldslågan ut med tillhörande svart sot och skit. I övrigt ser den oskadd ut förutom en aning bränt nära kabelskoanslutningarna.
Kanske kring 10-15 år gammal maskin, filtret är alltid spänningsatt då det är kopplat före strömbrytaren.
Schemat på de där är kanske inte jättetydligt, men de två stora strecken ska läsas som en kondensator, den större X-kondensatorn, kopplad mellan fas-nolla.
Sen det lilla strecket mellan de två stora är två Y-kondensatorer, en från lilla strecket mot vardera av de stora strecken, kopplad fas-jord.
Om den förklaringen går att förstå...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.