Electrolux assistent N10 helt död
Electrolux assistent N10 helt död
Jag har en assistent Electrolux N10, köpt sent 70-tal. I morse när jag skulle knåda klart den deg som påbörjades igår var maskinen helt död. Inte tillstymmelse till liv när jag försökte starta. Detta skedde alltså när maskinen var avstängd i natt. Jag knådade 10 min igår och då gick den fint och slog ifrån enligt maskinens tidur.
Säkringen till elen är hel.
Det verkar finnas kunniga personer här. Får någon någon idé om vad det kan vara?
Har någon tips om reparatör runt Stockholm.
Är det lika bra att kassera maskinen och skaffa en ny. (Jag har nästan alla tillbehör och massor med äpplen i år).
Brödet handknådade jag och det blev gott.
Åse-Marie
Säkringen till elen är hel.
Det verkar finnas kunniga personer här. Får någon någon idé om vad det kan vara?
Har någon tips om reparatör runt Stockholm.
Är det lika bra att kassera maskinen och skaffa en ny. (Jag har nästan alla tillbehör och massor med äpplen i år).
Brödet handknådade jag och det blev gott.
Åse-Marie
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Electrolux assistent N10 helt död
Har inte haft isär en sådan själv, men det blir väl av när jag ska byta lite komponenter i föräldrarnas maskin. Någon gång.
Är inte helt hundra på hur den funkar med hastighet, timer mm, men det sitter ett kretskort innanför vreden, och på det kortet sitter lite komponenter som kan gå sönder.
Här är en gammal diskussion om en krånglande N10: viewtopic.php?p=1102988
Det är INTE lika bra att kassera maskinen. Förutom några komponenter på kretskortet är den byggd som en stridsvagn och är helt klart värd att lagas.
Är inte helt hundra på hur den funkar med hastighet, timer mm, men det sitter ett kretskort innanför vreden, och på det kortet sitter lite komponenter som kan gå sönder.
Här är en gammal diskussion om en krånglande N10: viewtopic.php?p=1102988
Det är INTE lika bra att kassera maskinen. Förutom några komponenter på kretskortet är den byggd som en stridsvagn och är helt klart värd att lagas.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Bara för att eliminera skitproblem, har du testat med en annan sladd. Sladd till våffeljärnet funkar. Det skulle kunna vara avbrott i sladden.
Min assistent har ett fast sladdfäste. Jag har kollat att urtaget fungerar (kaffebryggaren fungerar) och det är samma urtag som jag alltid använt.
Minns att mormors urgamla hade ett löst.
Minns att mormors urgamla hade ett löst.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag undrade för jag har en liknande maskin och nätsladden börja ge upp så jag fick tipset om våffeljärnssladden.
När jag tänker efter tror jag att jag hade avbrott i maskinens kontakt på insidan. Tusan vet om nätkontakten satt på ett kretskort och att det var där avbrottet var.
När jag tänker efter tror jag att jag hade avbrott i maskinens kontakt på insidan. Tusan vet om nätkontakten satt på ett kretskort och att det var där avbrottet var.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
N10 har som sagt en fast kabel, så det finns ingen kontakt på själva maskinen.
N1 - N4 har däremot, och där funkar gamla våffeljärnskablar.
Den orangea varianten vad den nu heter N5/6/7 har också våffeljärnskontakten.
Den har samma form som N10, vilken är brun/beige.
Runt N30 började de ha lösa kablar igen, men då är det C13/C14, precis som på stationära datorer.
Det skulle kanske hjälpa att få se några foton från insidan av assistenten, och särskilt på kretskortet med en aluminiumkylfläns på.
N1 - N4 har däremot, och där funkar gamla våffeljärnskablar.
Den orangea varianten vad den nu heter N5/6/7 har också våffeljärnskontakten.
Den har samma form som N10, vilken är brun/beige.
Runt N30 började de ha lösa kablar igen, men då är det C13/C14, precis som på stationära datorer.
Det skulle kanske hjälpa att få se några foton från insidan av assistenten, och särskilt på kretskortet med en aluminiumkylfläns på.
Ibland kan dom krångla när tiduret slår ifrån och då kan det vara brytaren som börjar att bli sliten....
Har lagat mammas N10 från sent 70-tal genom att köpa en donatormaskin på loppmarknad för ca 300:- och plocka ihop dom bästa delarna
Visstja, har en fartkontroller som skall "reverse engineeras" till nytt kretskort om den i maskinen går sönder.....
/// Marcus
Har lagat mammas N10 från sent 70-tal genom att köpa en donatormaskin på loppmarknad för ca 300:- och plocka ihop dom bästa delarna

Visstja, har en fartkontroller som skall "reverse engineeras" till nytt kretskort om den i maskinen går sönder.....
/// Marcus
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja det tänkte jag på tidigare, men glömde bort det.
Själva brytaren är ju misstänkt när den funkar klockrent en gång och nästa inte alls.

Själva brytaren är ju misstänkt när den funkar klockrent en gång och nästa inte alls.
Jag får skruva bort botten idag och se om jag förstår något. Är en brytare svår att få tag i och svår att byta?
Nu råkade problemet med att inte ha en assistent lösa sig. Jag frågade i min lokala FB-grupp om lokal elektronikservice och fick kontakt med en granne som hade två assistenter. Dessvärre gillar jag inte slit och släng. En sån här maskin ska hålla hela livet, eller hur?
Nu råkade problemet med att inte ha en assistent lösa sig. Jag frågade i min lokala FB-grupp om lokal elektronikservice och fick kontakt med en granne som hade två assistenter. Dessvärre gillar jag inte slit och släng. En sån här maskin ska hålla hela livet, eller hur?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, jag tycker det. Min N4 från början av 60-talet, efter farmor, funkar fortfarande.
Delar slits naturligtvis, och då särskilt de elektromekaniska med allt mjöl, fett och vätskor som kryper in överallt.
Det går nog att få tag i en brytare som passar.
Delar slits naturligtvis, och då särskilt de elektromekaniska med allt mjöl, fett och vätskor som kryper in överallt.
Det går nog att få tag i en brytare som passar.
Antingen ny från Electrolux eller Ankarsrum (som tog över när Electrolux la ned tillverkningen) eller så köper man en resevdelsmaskin på loppis..
/// Marcus
/// Marcus
Om TS berättar vart i landet hon/han finns så kanske det finns någon vänlig person i närheten som skulle kunna hjälpa till och titta på maskinen.
Då har jag fotat insidan, främre delen mot rattarna. Antar att det är kretskortet som sitter överst mitt för hastighetsreglaget. Och att brytaren är den nedre delen eller kanske bara någon grej inne i den.
Antar att detta inte ger någon hint om fel….
Den är som synes inte städad. Jag tänkte gå över den med dammsugaren, dvs munstycke för datorer som jag använder till symaskinen.
Antar att detta inte ger någon hint om fel….
Den är som synes inte städad. Jag tänkte gå över den med dammsugaren, dvs munstycke för datorer som jag använder till symaskinen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du har en microswitch på första bilden, längst ner i högra hörnet på bilden.
En idé är att prova att motionera brytarna genom att trycka och vrida på dem lite utan att maskinen är inkopplad till vägguttaget.
Sen prova med kontakten i igen.
Tänk på att det är 230V på flera ställen där i och att det är farligt att vidröra.
En idé är att prova att motionera brytarna genom att trycka och vrida på dem lite utan att maskinen är inkopplad till vägguttaget.
Sen prova med kontakten i igen.
Tänk på att det är 230V på flera ställen där i och att det är farligt att vidröra.
Jag hittar inte var jag kan lägga in ort, får leta sen. Bor i Huddinge nära Stockholm.
Kollar den där massagen och aktar fingrarna.
Kollar den där massagen och aktar fingrarna.