"Extern" strömbrytare till taklampa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lowcaltreat

"Extern" strömbrytare till taklampa?

Inlägg av lowcaltreat »

Hej,

Bakgrund

Strömbrytaren till taklampan är mitt på väggen, precis där jag ska ha min sänggavel. Jag söker en lösning som inte kräver att man behöver öppna upp väggen för att flytta på den.

Problem
Finns det någon slags "extern" strömbrytare (den röda i bilden nedan) som man kan koppla mellan lampkontakten och väggen som då kan fästas direkt under eluttaget för lampan? Och så låter man den ursprungliga strömbrytaren vara ständigt på. Vore det helt fel/farligt att göra så?

Några andra idéer?

Bifogar några bilder som förhoppningsvis kan förtydliga mitt problem och den lösning jag söker.

(Jag behöver väl inte säga det, men jag jag har noll koll på detta och ber om ursäkt för att jag använder fel termer)

Tack!

Mvh
Rickard

Bild

Bild
larky
Kontakt:

Re: "Extern" strömbrytare till taklampa?

Inlägg av larky »

Plejd (https://www.plejd.com/sv-se/produkter) har trådlös tryckknapp med 15 år/200 000 tryck, men det gränsar lite till hemautomation, men det skulle nog lösa ditt problem.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Du kan be en elektriker göra en fast installation. Dra en kulokabel från din befintliga strömbrytare (som tas bort) till en ny utanpåliggande strömbrytare, placerad tex på sidan av dörren. Han sätter även ett lock över dosan där din befintliga strömbrytare var monterad.

Om du vill ha mera kreativa idéer så behövs det bättre bilder på vad som är vad och sitter tex taklampan ansluten i taket eller i överkant av väggen?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Köp en IKEA lampa med fjärr.

99:-

Ingen elektriker eller fula kablar.

LÄNK
Skriv svar