Varistor, hur känsligt är det med spänningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad

Varistor, hur känsligt är det med spänningen?

Inlägg av Teknikern »

Efter ett strömavbrott blev det tydligen överspänning på nätet så varistorn i värmepumpen strök med. Den varistor som satt där är på 510v, jag har ett par i bra-å-ha-lådan på dels 470v och 430v, kan jag ta och byta till nån av dom rakt av så slipper jag beställa en enstaka komponent?
Jag bryr mig inte om att klaga hos elleverantören för värmepumpen är ett gammalt härke som får gå så länge den vill och värmar verkstan, är det mer som pajat byter jag ut den, jag har ett par till står på reserven i så fall men det vore ju trevligt om det gick att krama ur det sista ur denna innan slakt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Varistor, hur känsligt är det med spänningen?

Inlägg av tecno »

Går den inte igång utan bortlödd varistor?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Har inte testat än, det blir dagens test och funkar den då så blir det en varistor ditlödd, den andra hade både "lucköppning" och kortslutning.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

470 V alternativet har ju bättre marginal, om än inte lika mycket som original.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Precis min tanke också, då det är en vanlig äldre luft-luftare så är frågan om det har nån betydelse alls, det sitter ju en säkring som går när varistorn går hädan och släpper ut den magiska röken och en mindre varistor borde ju enligt min filosofi innebära bättre säkerhet än en större om man jämför med originalvärdet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom kan vara lite knepiga, då det är läckström eller bara den olinjära delen

kommer man för nära den punkten som gör att strömmen blir hög nog för dom att bli varma så skiter det sig

en modell är att ha vdr i serie med plasmaurladdningsrör , typ comgap, ingen ström om inte spänningen är hög nog

sätt dit den med högsta spänningen du har, ha lite koll om den blir varm

skaffa nya, gärna med högre effekt, när du ända beställer något annat och byt innan det strular
skaffa rc filter för att slippa småstörningar som numera hettar upp vdr'er i onödan
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Lite uppdatering, "skrothögen" funkar igen så nu är frågan, ska jag låta det vara såhär och kalla det "konstinstallation med funktion" eller skruva ihop den? :humm:
20210709_214235.jpg
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Bättre kan du. Lite snyggare kan det bli :humm:
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Haha, jodå. Jag hängde bara ihop grejerna och jackade in kontakterna bara för att se om det enbart var varistorn och det var det så nu ska kortet bort igen och så beställer jag en varistor med samma värde som den som satt där och sen ska hela alltet skruvas ihop som det ska vara. Hälften av plastbitarna och luckorna är ju borta sen länge, dom fick jag aldrig med liksom fjärrkontrollen så gamla fånen med ir-öga får agera fjärrkontroll, huvudsaken att det är varmt i verkstan för resten av finesserna klarar jag mig utan, dom går iallafall inte att styra med appen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Om den är tillräckligt gammal och/eller tillräckligt inte-anpassad för "nordiskt klimat" så är det ofta en femledare med skyddsjord, gemensam nolla samt tre "tändfaser" till kompressor, fläkt och växelventil (vad den nu heter) där dessa tre matas med 230V on/off beroende på önskad funktion. All elektronik i en sån sitter i inomhusdelen. Om åskan skulle döda elektroniken så bör det i princip gå att göra en enklare styrning själv. Tror att strategin för avfrostning är att stänga av kompressor och fläkt både inne och ute, vänta några sekunder, slå om växelventilen, vänta några sekunder till, köra kompressorn utan fläktar (dvs som AC) och "erfarenhetsmässigt" eller baserat på tempgivare på köldmediat eller nåt köra lagom länge för att utedelen ska avfrostas, sen slå av kompressorn, vänta några sekunder, växla växelventilen, vänta några sekunder till, starta utomhusfläkt och kompressor och när inomhusdelen fått upp en gnutta värme även slå på inomhusfläkten. En variant är att ha ytterligare en tvåledare till tempgivare/termostad som känner av ifall utomhusdelen behöver avfrostas. De lite modernare har däremot 4/5-ledare men jord/nolla/konstant fas på tre ledare och enklare datakommunikation på återstående ledare och elektronik i både ute- och innedel. Tror att vissa dessa har frekvensomriktare för att styra kompressorn och därmed blir de klart krångligare att få igång med eget hempyssel om elektroniken blivit helt stekt.

Jag hade satt 470V-varistorn så länge om det varit sommar, och beställt rätt varistor. Hade det varit tillräckligt sent på hösten, vinter eller tillräckligt tidigt på våren för att risken för åska ska vara nära noll så hade jag nog kört utan i väntan på rätt komponent.

Så länge värmepumpen fungerar så är den värd att fortsätta köra.

Om det är en gammal som inte är "anpassad för nordiskt klimat" så kan det nog gå att vinna en del effektivitet framförallt på vintern om man bygger egen styrning som ordnar avfrostningen bättre. Det lär ju för övrigt finnas värmepumpar som har elvärme som avfrostning, det är ju ineffektiv användning av energi jämfört med att köra kompressorn i AC-läge.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Gammal tråd men intressant det där med 5-ledare. Mitt härke går fortfarande utan varistor, vintern kom före varistorn så bytet blir i vår. Gamla Sverigepumparna har ju en tendens att skita i avfrostning ibland men lösningen var enkel, knäck bort givaren bakom förångarpaketet och häng den inne framför förångaren istället, problemet löst och den har aldrig mera fuskat med avfrostningen.

Det här gamla härket får gå tills den självdör, än har den funkat hur bra som helst trots att olyckskorpen kraxat att Biltemas kopparrör inte håller för trycket och att det är livsfarligt att installera en värmepump själv, den håller stadig temp i verkstan på 20+ och kompressorn går så tyst och fint sen den fick 2 dl mer olja vid installationen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kanske dum fråga men finns kompressorolja lämpat för de olika vanligt förekommande köldmedlen att köpa i små kvantiteter för rimliga priser för vilken privatperson som helst?

Och också bonusfråga, om du köpte rör separat - vad använde du för att kona rören?

(För diskussionens skull utgår jag från att installationen gjordes för så länge sen att det var tillåtet för privatpersoner att göra installationen. Minns inte när gränsen gick men t.ex. 2010 så var det okej)
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Oljan köpte jag av ett enmansföretag som pysslar med kyla och värme, det finns literflaskor.
Konverktyget är samma som Biltemas enklaste för rör och bromsrör, det köpte jag innan jag var 18 och mekade bil.
När installationen gjordes,,,tja förra hösten och personligen skiter jag i om jag fick eller inte fick, jag har kunskap, verktyg, vacuumpump och manometerställ från en nedlagd kylfirma så det är proffsgrejer och dom nipplar och rullmuttrar jag inte hade gjordes här på plats, det är inte ett dugg konstigare än allt annat jag pysslar med utan bara att tillverka det som inte finns i stan eller på lager.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oljan, säljs av kylgrossiter, och finns normalt sett inte på några andra ställen, då det är en väldigt liten marknad, och oljan har i de flesta fall ett bäst före datum, då den är synnerligen hygroskopisk.
Det är möjligt att du hittar olja på nätet.
Dock finns det ett antal olika typer, vilka sinns emellan inte är kompatibla med varandra, dvs det är viktigt att man använder samma olja som redan finns i systemet.
Dock brukar det aldrig stå på maskinerna vilken typ det är, så man får idka lite detektivarbete.
Oljetyperna är
POE (polyolester, dagligt tal esterolja)
PAG (PolyAlken Glykol)
AB (Alkylbenzen, mineralolja)
PAO (PolyAlfaOlefin, i princip syntetolja)
Där POE och PAG oljorna är synnerligen hygroskopiska och när väl burken öppnats går det inte att spara den.

I en bil till exempel där kan du blanda AB och PAO utan problem, dock inte i en kylkompressor, eftersom det är en helt annan miljö den skall arbeta med.
Det går inte att Blanda vare sig PAG eller POE med varandra eller med PAO eller AB.
Så det är synnerligen viktigt att man väljer rätt olja.

Fortsätter i den andra tråden med lite mer teknik
Skriv svar